ما می‌رویم؛ عزم جزم ناسا برای فتح مجدد ماه و فراتر از آن

یک‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
نیم قرن پس از فتح ماه طی برنامه آپولو، ناسا قصد دارد با برنامه‌‌ی آرتمیس بار دیگر رهسپار ماه شود و این‌بار برخلاف گذشته در آنجا اقامت گزیند.
تبلیغات

سازمان فضایی آمریکا هفته‌ی گذشته ویدئوی تازه‌ای را با نام «ما می‌رویم» (We Are Going) منتشر کرد که در آن ویلیام شاتنر، بازیگر مطرح مجموعه‌ی تلویزیونی محبوب پیشتازان فضا با بیانی حماسی تصمیم ناسا برای بازگشت به ماه تا سال ۲۰۲۴ را روایت می‌کند.

در این ویدئو، ناسا به‌طور دقیق جزئیات برنامه‌اش برای ارسال مأموریت سرنشین‌دار به ماه را تا سال ۵ سال آینده تشریح و به تمام عناصر لازم برای پیشبرد این طرح از توسعه‌ی فضاپیمای کاملا جدید تا جست‌وجو برای آب پشتیبان مأموریت و استخراج آن از زیرسطح ماه اشاره می‌کند.

ویدئوی مورد بحث اندکی پس از آن منتشر می‌شود که ناسا و کاخ سفید برای تأمین مالی مأموریت سرنشین‌دار قمری، مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار اضافی را از کنگره‌ی ایالات متحده درخواست کردند. اما براساس نحوه‌ی روایت ویدئو به‌نظر می‌رسد که ناسا قصد دارد درهرصورت – چه با دریافت بودجه‌ی بیشتر یا عدم دریافت آن – رهسپار ماه شود.

همچنین، ناسا هفته‌ی گذشته اعلام کرد که با هدف ارسال نخستین زن به ماه، برنامه‌ی بازگشت به ماه را «آرتمیس» نامیده است. هرچند تا فرارسیدن ضرب‌العجل ۲۰۲۴ تنها ۵ سال باقی‌مانده؛ اما ناسا مصمم است که به هرصورت ممکن بار دیگر ماه را به تسخیر انسان درآورد و سپس از آنجا به‌عنوان سکویی برای سفر به اعماق بیشتر فضا استفاده کند.

شارتنر در این ویدئو می‌گوید:

مسئولیت ما رفتن سریع‌تر [به ماه]، ماندن در آنجا و پیشبرد تلاش‌های جمعی‌مان با اشتیاقی است که ما را به ماه بازخواهدگرداند؛ به‌نحوی که به‌کلی با ۵۰ سال پیش متفاوت است.

او در ادامه اضافه می‌کند:

ما رو به سوی ماه می‌کنیم؛ نه به‌عنوان مقصدی نهایی، بلکه نخستین مرحله؛ به‌عنوان توقفگاهی به‌سوی تمام آنچه فراتر از آن است. بزرگ‌ترین ماجراجویی‌های ما هنوز پیش‌روی‌مان هستند.

در ویدئوی ناسا همچنین از توسعه‌ی راکت قدرتمند اسپیس لانچ سیستم (SLS) و سکوی قمری گیت‌وی (Gateway) در اطراف ماه به‌عنوان عناصر لازم برای فتح ماه و سپس تحقق مأموریت انسانی به مریخ صحبت می‌شود.

نظر شما در مورد ویدئوی جدید ناسا چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات