اولین ابرخودروی جهان با چاپ سه‌بعدی تولید شد

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم Divergent 3D به‌تازگی موفق به ساخت اولین ابرخودروی تولید‌شده با چاپ ۳ بعدی شده است. این ابرخودرو ۷۰۰ اسب‌بخار توان تولید می‌کند.
تبلیغات

شرکت Divergent 3D که در زمینه طراحی و چاپ ۳ بعدی مشغول است، به‌تازگی اولین ابرخودروی ساخته‌شده با این روش را معرفی کرده است. نام این خودرو بلید (Blade) است و از پیشرانه‌ی هیبریدی و سیستم ۴ چرخ متحرک بهره می‌برد. Divergent 3D با هدف کاهش اثر زیست محیطی ساخت خودرو و کاهش هزینه‌ها، به سراغ ساخت یک ابرخودرو با استفاده از فرایند چاپ ۳ بعدی رفته است.

ابرخودروی بلید / 3D Printed Blade

تیم سازنده با استفاده از قطعات سبک‌وزن آلومینیومی که در یک کیف جای می‌گیرند، کل شاسی خودرو را با وزن ۲۴.۴ کیلوگرم طراحی کرده‌اند. شاسی خودرو از قطعات آلومینیومی و لوله‌های فیبرکربنی ساخته‌شده است. تیم Divergent 3D در اولین گام خود، ابر خودروی ۷۰۰ اسب‌بخاری بلید با سرعت‌گیری ۰ تا ۱۰۰ در ۲.۲ ثانیه را تولید کرده است.

ابرخودروی بلید / 3D Printed Blade

پیشرانه‌ی چهار سیلندر این خودرو با سوخت بنزین یا گاز طبیعی کار می‌کند. شرکت سازنده قصد دارد در آینده‌ای نزدیک، بیش از ۱۰ هزار خودروی ساخته‌شده به‌وسیله‌ی چاپ ۳ بعدی را تولید کند که به‌گفته‌ی مسئولان شرکت، در کاهش وزن قطعات و هزینه‌ها و اثر زیست‌محیطی، ثاثیر به‌سزایی خواهد داشت.

ابرخودروی بلید / 3D Printed Blade

قطعات شاسی این خودرو در حالتی شبیه به قطعات لگو ساخته شده‌اند و به‌وسیله‌ی لوله‌های فیبرکربنی به‌یکدیگر متصل شده‌اند. شاسی با بهره‌گیری از ۷۰ بلوک آلومینیومی ساخته‌شده که تنها در مدت زمان ۳۰ دقیقه مونتاژ می‌شود. در‌نتیجه‌ی استفاده از قطعات سبک‌وزن، اکنون وزن خودرو تنها به ۵۶۰ کیلوگرم رسیده است. استفاده از چاپ۳ بعدی فلزات، به خودروسازان این توانایی را می‌دهد تا بتوانند قطعات پیچیده‌ای را تولید کنند. ساخت این قطعات با استفاده از روش‌های سنتی قالب‌گیری و ماشین‌کاری، اغلب زمان‌بر و پر‌هزینه خواهد بود.

نظر شما چیست؟ آیا استفاده از فرایند چاپ ۳ بعدی می‌تواند آینده‌ای روشن برای صنعت خودروسازی رقم بزند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات