پازل: مسیر مورچه | جایزه هفته: یک دستگاه دستبند هوشمند هوآوی مدل Color Band A1

جمعه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اگر دوست دارید کمی فسفر بسوزانید و خود را برای یک هفته‌ی جدید آماده کنید، با زومیت و دویست‌وشصت‌ودومین قسمت از سری «پازل» همراه شوید.
تبلیغات

به «پازل» ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ خوش آمدید! سری «پازل» به‌صورت هفتگی و در روزهای جمعه منتشر می‌شود. دویست‌وشصت‌ودومین قسمت از سری «پازل» شامل دو بخش است: پاسخ معمای ۲۶۱ و البته یک «پازل» جدید! با زومیت همراه باشید.

پازل شماره‌ی ۲۶۲ جایزه دارد؛ این هفته به قید قرعه به یک نفر از میان افرادی که پاسخ صحیح را ارسال کرده باشند، یک دستگاه دستبند هوشمند هواوی مدل Color Band A1 اهدا خواهد شد.

Honor Band A1

پاسخ معمای شماره ۲۶۱

هیچ کدام‌!

شاید در نگاه اول برای کسانی که پاسخ‌شان با جواب این مسئله یکی نبوده کمی عجیب به نظر بیاید، اما بیایید ببینیم که چرا پاسخ "هیچ کدام" شد.

جمله ی A می‌گوید:

این جمله غلط است

شاید برای کسانی که با منطق سر و کار دارند، این یک پارادوکس بسیار آشنا باشد. پارادوکس به جملاتی گفته می‌شود که گزاره نیستند، یعنی برای این جملات نه می‌توان معنای صحیح درنظر گرفت و نه معنای غلط؛ جمله‌ی A از نظر مفهومی خود را نقض می‌کند و می‌گوید: «من غلطم!» اگر فرض کنیم که غلط است پس درست می‌گوید که غلط است، پس چطور هم‌زمان هم غلط است و هم صحیح؟! اما بیایید فرض کنیم که این جمله صحیح است، این جمله صحیح می‌گوید: «من غلطم!!» پس باز هم‌؛ هم‌زمان هم درست است و هم غلط که از نظر منطق گزاره‌ای غیر ممکن است.

پس جمله A نمی‌تواند داخل مجموعه‌ای از جملات صحیح باشد.

اما جمله های بعدی بر مبنای این جمله نوشته شده‌اند.

جمله‌ی B می‌گوید جمله‌ی A غلط است که دیدیدم جمله‌ی A نه صحیح است و نه غلط پس جمله‌ی B غلط است که در مورد غلط بودن جمله‌ی A اظهارنظر می‌کند.

اجازه دهید در مورد جمله‌ی D قبل از جمله‌ی C صحبت کنیم‌؛ این جمله می‌گوید جمله‌ی A و C صحیح هستند، قسمتی که در مورد صحت جمله‌ی A است، خطاست چون گفتیم جمله‌ی A اساسا نه صحیح است نه غلط؛ بلکه پارادوکس است، پس جمله‌ی D نیز در مجموعه‌ی ما نخواهد بود.

جمله‌ی C می‌گوید جمله‌ی D صحیح است؛ دیدیم گه جمله‌ی D غلط بود، پس جمله‌ی C نیز غلط است، اما به نظر شما اگر در جمله‌ی D ، اظهارنظری در مورد جمله ی A نبود؛ جملات C و D صحیح بودند یا غلط؟!

اما شاید جالب ترین جمله‌، جمله‌ی E باشد که کاملا مفهومی صحیح در مورد ۴ جمله‌ی قبل از خود دارد‌، اما هنگامی که خود این جمله شامل مجموعه جملاتی که در مورد آن‌ها اظهارنظر می‌کند، قرار می‌گیرد، یک مفهوم نادرست خواهد داشت‌!

یعنی تا وقتی شما این جمله را انتخاب نکرده‌اید یک جمله ی صحیح است، اما به محض انتخاب شما‌، این جمله انتخاب شده است و مفهومش خلاف این انتخاب است.

پس هیچ کدام از جملات موجود در سؤال قابل انتخاب نبودند.

بـرنـده

۵۵۰ نفر از کاربران در «پازل ۲۶۱ زومیت» شرکت کردند که تنها ۴ نفر موفق به ارایه‌ی پاسخ صحیح شدند. اما برنده‌ی خوش‌شانس این قسمت از پازل:

آقای آمانج عزیزی، ۲۷ ساله، دانشجوی ارشد عمران، از مریوان استان کردستان

معمای شماره ۲۶۲: جمعه ۲۷/اردیبهشت/۱۳۹۸

در شکل زیر یک مورچه میخواهد از نقطه A به نقطه C برود و تنها می‌تواند از روی اضلاع مربع های واحد حرکت کند؛ این مورچه از چند مسیر متفاوت می‌تواند به نقطه‌ی C برسد؟

توجه: در هیچ کجای مسیر مورچه نمی‌تواند حرکت به سمت چپ یا پایین را انتخاب کند.

پازل

منبع طرح معما‌های سری «پازل» اینترنت نیست؛ اما در دنیای اینترنت، ممکن است پاسخ هر چیزی یافت شود. پس اگر جوابی در اینترنت یافتید، به دوستان خود احترام بگذارید و آن را منتشر نکنید. علاوه‌بر این، از آنجا که بخش نظرات مقاله‌های «پازل»، محل تبادل نظر و راهنمایی محسوب می‌شود، جهت احترام به حقوق خود و سایر کاربران، از ارسال نظرات غیرمرتبط خودداری کنید.

لطفاً پاسخ خـود را تنـها به ایمیل زیر ارسال کرده و از نوشتن پاسخ در بخش نظرات خودداری کنید.

اگـر قـصـد داریـد پاسـخ‌ خــود را ارسـال کنــید، لطـفـاً به مــوارد زیـر تـوجــه کنید:آدرس ایمیل :  //  موضوع (Subject) ایمیل: Puzzle262در بدنه ایـمیل نیـز پـاســخ مـــعما، نام، سن و شـماره تـمـاس خـود را درج کنـیـد.

تا ساعت ۱۲ ظهر روز پنجشنبه فرصت دارید به این معما پاسخ دهید. برای بهتر شدن «پـازل» نظرات و پیشنهادهای خود را درباره این بخش، حتماً با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات