پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن از حافظه رم بسیار سریع ۵۰۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند

سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بنابر آخرین اطلاعات فاش‌شده از پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن AMD، این تراشه‌ها از حافظه‌های DDR4 بسیار سریع ۵۰۰۰ مگاهرتزی پشتیبانی می‌کنند.
تبلیغات

با نزدیک شدن به آغاز عرضه‌ی پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن در رویداد Computex ماه آینده، جزئیات بیشتری از این محصولات افشاء شده است. اگر اطلاعاتی که توسط یکی از شرکای AMD در توییتر منتشر شده است، درست باشد، تراشه‌های پیشروی Zen 2 از حافظه‌های DDR4 با سرعت حداکثر ۵ هزار مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد.

این اطلاعات درست به‌دنبال شایعات دیگری منتشر شد که مدعی بودند AMD قصد دارد دو مدل ۱۶ هسته و ۱۲ هسته‌ای از تراشه‌های Zen 2 را عرضه کرده و درکنار آن، پردازنده‌های رایج ۸، ۶ و ۴ هسته‌ای را روانه‌ی بازار کند. جفت کردن ماژول‌های حافظه ۵۰۰۰ مگاهرتزی با پردازنده‌های رده بالای یادشده گزاره‌ای درخور توجه است، به‌ویژه اگر این پردازنده‌ها در بخش IPC ( تعداد دستورالعمل قابل اجرا در هر کلاک) با بهبود چشم‌گیری همراه باشند. شایعاتی مبنی‌بر افزایش ۱۵ درصدی تعداد دستورالعمل‌های قابل اجرا در هر کلاک در این تراشه‌ها به گوش می‌رسد. پردازنده‌های نسل سوم رایزن از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ با فناوری ساخت ۷ نانومتری و بهبودهای فراوان نسبت به نسل های قبلی این پردازنده‌ها عرضه خواهند شد.

amd third gen ryzen

براساس گفته‌های Yuri Bubliy، توسعه‌دهنده‌ی محاسب رم رایزن (Ryzen DRAM Calculator) با ID کاربری Lusmus@ در توییتر، پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن قادر خواهند بود با حافظه‌های رم با سرعت شگفت‌انگیز ۵۰۰۰ مگاهرتز کار کنند؛ اما با درنظرگرفتن قیمت بالای این ماژول‌ها در زمان عرضه، خرید این حافظه‌های پرشتاب از عهده‌ی هر کسی برنمی‌آید.

به‌گفته‌ی این توسعه‌دهنده فرکانس UCLK (فرکانس کنترلر حافظه‌‌ی یکپارچه) پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن برابر با نیمی از فرکانس ماژول حافظه است. پس برای یک ماژول حافظه با سرعت کلاک ۵۰۰۰ مگاهرتز، UCLK پردازنده ۲۵۰۰ مگاهرتز (۱۲۵۰ مگاهرتز فرکانس مؤثر) خواهد بود.

برای داشتن دید بهتری از این میزان سرعت، خوب است بدانید سرعت کلاک کارخانه‌ای پردازنده‌ی نسل اول Ryzen 7 1700 مساوی با ۳۰۰۰ مگاهرتز است که با ماژول حافظه‌ای با سرعت ۲۴۰۰ مگاهرتز و UCLK معادل ۱۲۰۰ مگاهرتز (۶۰۰ مگاهرتز فرکانس مؤثر) کار می‌کند.

احتمالاً آنچه که باعث ایجاد این میزان سرعت اضافی می‌شود، طراحی چیپلتی جدید AMD است. کنترلر حافظه در پردازنده‌های نسل سوم با قرار گرفتن در Die ورودی/خروجی (I/O) مجزا، به‌طور کامل از هسته‌های پردازنده جدا شده است. باید توجه داشت که فرکانس DRAM در پیوند با لینک Infinity Fabric است. باتوجه‌به وجود مقسم ۲ به‌گفته‌ی توسعه‌دهنده، انتظار ایجاد چنین فرکانسی در این لینک دور از واقعیت است.

در هر پیکربندی سیستمی، امکان دستیابی به حداکثر فرکانس حافظه‌ی پشتیبانی شده وجود ندارد، اما اصل پشتیبانی از این سرعت گامی درخور توجه به‌شمار می‌رود. دستیابی به این سرعت نیازمند ماژول‌های حافظه‌ی تقویت‌شده و مادربردهایی قابل است. از سویی، به‌دلیل قرارگرفتن چنین فرکانسی در محدوده‌ی اورکلاکینگ، تجربه و شانس هر دو نقش مهمی در دسترسی به آن ایفا می‌کنند.

این مسئله به‌کمک AMD و شرکای سازنده‌ی مادربرد این شرکت خواهد آمد تا در شرایطی که مادربردهای قدیمی با سوکت AM4 همچنان از پردازنده‌های جدید سری ۳۰۰۰ رایزن پشتیبانی می‌کنند، کاربران خود را ترغیب به خرید مادربردهایی با تراشه جدید X570 کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات