ودافون روزنه‌های امنیتی در تولیدات مخابراتی هواوی یافته است

چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
بریتانیا قصد دارد استفاده از محصولات هواوی را در برخی بخش‌ها متوقف و در برخی دیگر محدود کند. اما شرکت‌های اپراتور موبایل بریتانیا با این تصمیم موافق نیستند.
تبلیغات

به گزارش رویترز، گروه ودافون (Vodafone) گفته است که تجهیزات مخابراتی که توسط شرکت چینی هواوی برای بخش ایتالیایی ودافون فراهم شده است، مشکل امنیتی دارند.

ودافون که دومین شرکت اپراتوری موبایل جهان است، گفته که در دو محصول شرکت هواوی مشکل امنیتی یافته است. این مشکلات امنیتی اولین‌بار توسط بلومبرگ گزارش شد و به‌سرعت توسط هواوی رفع شد.

هواوی در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات مخابراتی دنیا است اما پس از اینکه آمریکا به متحدانش توصیه کرد که تکنولوژی‌های تولیدی هواوی را استفاده نکنند، مورد بررسی موشکافانه قرار گرفت چون گفته می‌شد ممکن است تولیدات مخابراتی هواوی، ابزاری برای جاسوسی برای چین باشد؛ هرچند شرکت هواوی همواره این ادعا را رد کرده‌است.

ودافون در ژانویه‌ی امسال استفاده از تولیدات هواوی در بخش‌های مهم و اساسی مخابراتی را متوقف کرد. در عین حال دولت انگلستان منتظر است تا امنیت تولیدات این شرکت چینی از طرف دولت‌های غربی تأیید شود.

هفته‌ی گذشته بریتانیا یک تصمیم تلخ گرفت و بنابر گزارش دو منبع امنیتی، این کشور تصمیم گرفته تا فعلاً استفاده از محصولات هواوی را در تمام بخش‌های اساسی شبکه‌ی 5G متوقف کند. همچنین استفاده از محصولات این شرکت در بخش‌های غیر اساسی محدودتر خواهد شد. دولت بریتانیا هنوز در مورد اینکه در آینده از تولیدات مخابراتی هواوی در شبکه 5G استفاده می‌کند یا خیر، چیزی اعلام نکرده‌ اما قرار است در ماه آینده تصمیم نهایی خود را اعلام کند.

در یکی از گزارش‌های دولت بریتانیا، شرکت هواوی به‌دلیل ناتوانی در رفع مشکلات امنیتی که در تجهیزات مخابراتی‌اش یافته شده، بازخواست شده است. به‌گفته‌ی آن‌ها، در سال ۲۰۱۸ و در بریتانیا چند صد مشکل امنیتی در تجهیزات مخابراتی هواوی پیدا شده است.

vodafone

از طرف دیگر، اپراتورهای موبایل مانند ودافون در مورد توقف استفاده از تولیدات هواوی هشدار داده‌اند. به‌گفته‌ی آن‌ها، توقف کامل استفاده از تولیدات مخابراتی هواوی باعث تأخیر در راه‌اندازی شبکه‌ی 5G خواهد شد؛ شبکه‌ای که باعث افزایش سرعت دیتا در شبکه‌ی موبایل خواهد شد و شالوده‌ای برای صنایع دیگری همچون اتومبیل‌های خودران خواهد بود.

دو شرکت هواوی و ودافون گفته‌اند که در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ مشکلات نرم‌افزاری در تجهیزات تولیدی هواوی یافته‌اند که به‌سرعت توسط هواوی رفع شده‌ است. شرکت هواوی هم تأیید کرده‌ که در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ این مشکلات به آن‌ها ارجاع و مرتفع شده است. همچنین یکی از گزارش‌های بلومبرگ مبنی بر این است که در طی هفت سال گذشته مشکلات امنیتی و کارکردی معمول که در این تجهیزات یافته شده بودند، مرتفع شده‌اند.

یکی از مسئولان هواوی گفته است: «این ادعا که تولیدات هواوی قابل باز کردن نیستند، ادعای درستی نیست.»

ودافون گفته است که این مشکلات امنیتی ازطریق استفاده از Telnet ایجاد شده بودند. Telnet یک پروتکل متداول در بین تولیدکنندگان است و ازطریق آن مشکلات را شناسایی می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کند که تولیدکننده بتواند پس از فروش محصولاتش همچنان با آن در ارتباط باشد.

همچنین ودافون گفته است که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هواوی دسترسی غیرمجاز به شبکه‌ی ثابت ایتالیا دارد و این شرکت برای دسترسی به این شبکه باید به‌طور رسمی اجازه بگیرد. اما سخنگوی فعالیت‌های دیجیتال دولت برتانیا و مرکز امنیتی سایبری ملی، در پاسخ به این سخن‌ها چیزی نگفته است.

در عین حال BT، بزرگ‌ترین اپراتور موبایل انگلستان گفته است که پس از بیش از ۱۰ سال همکاری با شرکت هواوی می‌تواند بگوید هیچ مشکل امنیتی یا ارتباط غیر اجتماعی از تولیدات این شرکت ندیده است. شرکت هواوی رقیب اریکسون سوئدی و نوکیای فنلاندی است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات