ارزش بیت کوین به‌یک‌باره با رشدی ۲۰ درصدی مواجه شد

چهارشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
مطالعه 3 دقیقه
سه‌شنبه‌ی گذشته، ارزش بیت‌کوین به‌یک‌باره به‌بالاترین حد خود در تقریبا پنج ماه اخیر رسید؛ اما داستان چه بود و چرا این اتفاق افتاد؟
تبلیغات

بیت‌کوین، رمزارز پرسروصدایی است که سال‌ها از تولد آن می‌گذرد؛ ارزش این رمزارز طی سال گذشته‌ی میلادی روندی غالبا نزولی را طی کرد و تعجب برخی تحلیلگران را به‌دنبال داشت؛ اما سه‌شنبه‌ی گذشته در اتفاقی تأمل‌برانگیز، ارزش بیت‌کوین مجددا بالا رفت و به بیشترین حد خود طی پنج ماه اخیر رسید.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات رایج و کاربردی دنیای ارز دیجیتال

افزایش ناگهانی ارزش بیت‌کوین تنها به‌خود بیت‌کوین محدود نشد و ارزش رمزارزهای کوچک دیگری نیز با رشد مواجه شد. براساس آنچه خبرنگار رسانه‌ی رویترز می‌نویسد، این اتفاق در پی ثبت‌شدن یک سفارش بزرگ از سوی خریداری ناشناس به‌وقوع پیوسته است.

بیت کوین

ارزش بیت‌کوین روز سه‌شنبه در آسیا به‌میزان ۲۰ درصد بالا رفت و برای اولین‌بار از اواسط ماه نوامبر گذشته، مرز ۵٬۰۰۰ دلار را رد کرد. تا اواسط بعد‌از‌ظهر روز سه‌شنبه، ارزش بیت‌کوین اندکی کاهش یافت و به ۴٬۸۰۰ دلار رسید؛ همین ۴٬۸۰۰ دلار هم به‌نوبه‌ی خود رشدی ۱۶ درصدی نسبت به قبل به‌شمار می‌آید. برای نخستین‌بار از آوریل سال گذشته است که ارزش بیت‌کوین طی یک‌روز، تا این‌میزان رشد می‌کند.

ارزش بیت‌کوین در اواخر سال ۲۰۱۷ تا نزدیک ۲۰٬۰۰۰ دلار بالا رفت؛ بااین‌حال، چیزی نگذشت که قیمت آن فروکش کرد. درواقع آمار نشان می‌دهد که در سال گذشته، ارزش این رمزارز طی سه‌فصل متوالی، با کاهش روبه‌رو شده است. 

تحلیلگران می‌گویند افزایش ناگهانی ارزش بیت‌کوین، احتمالا به‌دلیل ثبت سفارشی به‌ارزش ۱۰۰ میلیون دلار توسط فردی ناشناس ازطریق مراکز مبادلاتی Coinbase و Kraken (در آمریکا) و Bitstamp (در لوگزامبورگ) بوده است.

مدیر اجرایی ارشد شرکت BCB Group در این زمینه می‌گوید: «احتمال می‌دهیم که دلیل این اتفاق، به یک سفارش بزرگ ازطریق مراکز مبادلاتی یادشده مربوط شود؛ این سفارش توسط الگوریتمی خاص ساز‌ماندهی شده و در حدود ۲۰ هزار بیت‌کوین، ارزش داشته است». با‌ همه‌ی این‌ها، تاکنون تحلیلگران نتوانسته‌اند دلیل ثبت چنین سفارشی را از سوی خریدار مرموز، شرح دهند. 

بیت کوین

بازار رمزارزها طی سال ۲۰۱۹، تقریبا بدون هیاهوی خاصی دنبال می‌شد و حاشیه‌ی چندانی به‌دنبال نداشت؛ در این بازه، بیت‌کوین با قیمت حدودی ۳٬۳۰۰ تا ۴٬۲۰۰ دلار معامله می‌شد. ناگفته نماند که سرمایه‌گذاران بزرگ سازمانی، تصمیم گرفته‌اند مثل قبل روی بیت‌کوین متمرکز نباشند. تحلیلگران می‌گویند بخش عمده‌ی این تصمیم، به نگرانی سازمان‌ها در مورد مسائل امنیتی دنیای دیجیتال مربوط می‌شود. 

چارلی هیتر، مؤسس وب‌سایت CryptoCompare، می‌گوید که با افزایش ارزش بیت‌کوین، ۶ میلیون معامله در عرض تنها یک‌ساعت رخ داده است که این میزان سه تا چهار برابر بیشتر از حد معمول به‌شمار می‌آید. ظاهرا بیشتر این معامله‌ها در کشورهای آسیایی رخ داده‌اند. 

بالا رفتن ارزش بیت‌کوین، باعث بالا رفتن ارزش دیگر رمزارزهای بازار موسوم به «آلت‌کوین» نیز شد؛ اتریوم و ریپل که به‌ترتیب دومین و سومین ارز دیجیتال بزرگ دنیا به‌شمار می‌آیند، با افزایش ارزش معادل ۱۰ درصد مواجه شدند. تجربه نشان می‌دهد که بالا رفتن ارزش ارزهای کوچک‌تر، همچنان تا حد درخورتوجهی به ارزش بیت‌کوین وابسته است. بیت‌کوین امروزه بیش از نیمی از ارزش دنیای ارزهای دیجیتال را به‌خود اختصاص می‌دهد. 

متی گرینسپن، تحلیلگر شرکت eToro می‌گوید: «معمولا بیت‌کوین رهبر بازار است و دیگر رمزارزها از آن پیروی می‌کنند. امروز بیت‌کوین حکم راننده‌ی ماشینی را دارد که تمامی رمزارزها در آن نشسته‌اند.»

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات