چین درصدد ساخت پایگاهی تحقیقاتی روی ماه است

یک‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
خبرگزاری دولتی چینی شین‌هوآ به‌تازگی گزارش داد که پکن قصد دارد کاوشگری با مأموریت انسانی به ماه ارسال کند و در دهه‌ی آینده پایگاهی تحقیقاتی در آنجا بسازد.
تبلیغات

چین درصدد آن است که به جایگاه ابرقدرتی در عرصه‌ی فضا دست پیدا کند. این کشور در ماه ژانویه هنگامی که کاوشگری را در نیمه‌ی پنهان ماه فرود آورد، گام بزرگی در دستیابی به این هدف برداشت. ژانگ کجیان، مدیر سازمان ملی فضایی چین (CNSA) در جریان سخنرانی به‌مناسب «روز فضایی» اعلام کرد که چین اکنون قصد دارد ظرف مدت ۱۰ سال آینده، یک پایگاه تحقیقاتی علمی در منطقه‌ی قطب جنوب ماه بسازد.

ژانگ همچنین اشاره کرد که پکن می‌خواهد کاوشگری مریخی را تا سال ۲۰۲۰ پرتاب کند. او تأیید کرد که چهارمین کاوشگر قمری این کشور نیز با نام چانگ‌ای ۵ تا پایان سال جاری میلادی پرتاب خواهد شد. درابتدا قرار بود که چانگ‌ای ۵ در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۱۷، نمونه‌هایی از روی ماه برداشت کند؛ اما پس از آنکه لانگ مارس ۵ وای ۲، راکت حامل این کاوشگر در خلال پرتابی جداگانه در ژوئیه‌ی ۲۰۱۷ با شکست مواجه شد، پرتاب چانگ‌ای ۵ نیز به‌تعویق افتاد.

چین روز چهارشنبه اعلام کرد که راکت لانگ مارس ۵ بی پرواز جدیدش را در نیمه‌ی نخست ۲۰۲۰ انجام خواهد داد و قطعات اصلی یک ایستگاه فضایی برنامه‌ریزی‌شده را به فضا حمل خواهد کرد. به‌گفته‌ی واحد مأموریت‌های انسانی فضایی چین، تیانگونگ یا «قصر آسمانی» در سال ۲۰۲۲ درون مدار قرار خواهد گرفت.

تیانگونگ قرار است درنهایت جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شود. این ایستگاه که ساخت آن با همکاری ایالات متحده،‌ روسیه، کانادا، اروپا و ژاپن صورت گرفته است، در سال ۲۰۲۴ بازنشست خواهد شد.

علاوه‌بر این، پکن چندی پیش گزارش داد که یک مأموریت اکتشافی سیارکی را پرتاب خواهد کرد و به‌همین منظور از مشارکت‌کنندگان دعوت کرده است که آزمایش‌هایشان را روی کاوشگر این مأموریت قرار دهند. سطح‌نشین قمری فعلی چانگ‌ای ۴ تجهیزاتی را حمل می‌کند که به‌دست پژوهشگران آلمانی، هلندی و سوئدی ساخته شده است.

چین اکنون در مقایسه با روسیه و ژاپن، بودجه‌ی بیشتری را به برنامه‌های فضایی نظامی و غیرنظامی اختصاص می‌دهد و پس از ایالات متحده در جایگاه دوم قرار دارد. هرچند در مورد هزینه‌های صرف‌شده‌ی چین در عرصه‌ی فضا ابهاماتی وجود دارد؛‌ اما براساس برآورد سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، بودجه‌ی فضایی این کشور در سال ۲۰۱۷، ۸.۴ میلیارد دلار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات