نتایج یک مطالعه: هیچ غذایی با کالری منفی وجود ندارد

یک‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
اگرچه بسیاری از غذاها به‌عنوان غذاهای دارای کالری منفی تعریف می‌شوند ولی نتاج مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد چنین غذاهایی وجود ندارند.
تبلیغات

کرفس یکی از سبزیجاتی است که به‌شدت درمعرض توجه افراد دارای رژیم لاغری قرار دارد. این گیاه برگ‌سبز که در ساقه‌های خود کالری بسیار کمی دارد، اغلب به‌عنوان یک سبزی دارای انرژی منفی تلقی می‌شود و گفته می‌شود انرژی مورد نیاز برای خوردن و جذب آن از انرژی که می‌تواند به بدن برساند، بیشتر است. اما این استثنا واقعیت ندارد. در مطالعه‌ی جدیدی که روی مارمولک‌ها انجام شده، وجود غذاهای دارای کالری منفی به‌کلی رد شده است. در رژیم‌های غذایی لاغری، غذاهایی مانند کرفس، کاهو، گریپ‌فروت، خیار و کلم بروکلی با عنوان غذاهای دارای کالری منفی تعریف می‌شوند. استفان سکور، نوسنده‌ی ارشد مقاله از دانشگاه آلاباما گفت:

بدون توجه به مقدار کالری موجود غذا، شما همیشه چیزی از آن به‌دست می‌آورید. این مقدار شاید چندان زیاد نباشد ولی خود غذا همیشه سودی به‌دنبال خواهد داشت.

همان‌طور که ذکر شد، این پژوهش روی انسان انجام نشده است. نویسندگان از ۹ مارمولک بومی استرالیا (Pogona vitticeps) برای مطالعه‌ی خود استفاده کردند. هرچند چنین پژوهشی ممکن است نامعقول به‌نظر برسد، اما این مارمولک‌ها واقعا غذای خود را مانند انسان‌ها هضم و جذب می‌کنند. پس از ۱۰ روز گرسنگی، به مارمولک‌ها کرفس خام خردشده داده شد.

با محاسبه‌ی انرژی مورد نیاز برای هضم و دفع مدفوع و ادرار، ۳۳ درصد از کالری برای هضم استفاده شد و ۴۳ درصد از آن دفع شد. این بدان معنا است که آن‌ها ۲۴ درصد از انرژی یعنی حدود یک‌چهارم از کل انرژی کرفس را ذخیره کردند. پژوهشگران در مقاله‌ی خود نوشتند:

نتایج مطالعه، این ادعا را که کرفس یک غذای دارای کالری منفی است، رد می‌کند و درمورد اصل وجود چنین نوع غذاهایی شک و تردیدهایی به‌وجود می‌آورد.
سبزیجات

باتوجه‌به این مطالعه باید پرسید آیا هزینه‌ی هضم کرفس و انرژی ازدست‌رفته طی دفع در آزمایش‌های انجام‌شده روی مارمولک‌ها، معادل مقادیر انسانی است؟ پژوهشگران برای رسیدن به این نتیجه، از برآوردهای محافظ‌کارانه‌ای استفاده کردند. اول اینکه، جویدن و جذب کرفس ۲۵ درصد انرژی می‌گیرد (درصدی که سه برابر مقدار پیشنهادشده در مطالعات انسانی است). دوم، میزان از دست دادن انرژی ازطریق ادرار ۵ درصد است. و سوم، ۳۰ درصد از انرژی فیبر دفع خواهد شد. در این شرایط، نویسندگان محاسبه کردند که چه اتفاقی می‌افتد وقتی انسان غذاهایی نظیر کرفس، کلم بروکلی، سیب، هویج، گریب‌فروت، گوجه‌فرنگی، هندوانه، کاهو و بلوبری را مصرف می‌کند. در هر مورد، آن‌ها حدود ۶۴ درصد انرژی خالص به‌دست می‌آوردند. بنابراین اگر یک انسان ۱۰۰ کالری بلوبری بخورد، ۶۴ کالری برای او ذخیره خواهد شد. حتی وقتی پژوهشگران مقدار انرژی ازدست‌رفته طی هضم و ادرار و نیز فیبر دفع‌شده را دو برابر درنظر گرفتند، باز هم به انرژی خالص ۱۹ درصد رسیدند.

مطمئنا این مقدار انرژی زیاد نیست. متابولسیم یک انسان در حال استراحت این مقدار کالری را به‌سرعت خواهد سوزاند. درواقع برای اینکه انرژی مورد نیاز متابولیسم زمان استراحت یک زن ۶۰ کیلوگرمی تأمین شود، به ۱۲ کیلوگرم کرفس در روز نیاز خواهد بود. به‌همین خاطر است که غذاهایی نظیر کرفس برای کاهش وزن مناسب هستند.

نتیجه نهایی: مصرف سبزیجات کم‌کالری ممکن است به کاهش وزن شما کمک کند ولی شواهدی وجود ندارد که نشان دهد میزان انرژی موجود در این غذاها نسبت‌به آنچه برای هضم و جذب آن‌ها نیاز است، کمتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات