همکاری مجدد اپل با کوالکام چه مزایایی برای کاربران دارد؟

پنج‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اپل و کوالکام سرانجام به دعوای حقوقی چندساله‌ی خود پایان دادند. همکاری مجدد آن‌ها پیامدهای مثبتی برای هر دو شرکت و نیز مصرف‌کنندگان خواهد داشت.
تبلیغات

اپل و کوالکام در هفته‌ی جاری، به شکایت‌های حقوقی از یکدیگر پایان دادند. این خبر زمانی اعلام شد که دو شرکت در شُرُف دادگاه‌های جدی‌تر فدرال در آمریکا بودند و هزینه‌های میلیارددلاری آن‌ها را تهدید می‌کرد. به‌نظر می‌رسید درصورت ادامه‌ی دعواهای حقوقی اپل و کوالکام، کوپرتینویی‌ها خسارت‌های بیشتری متحمل شوند. آن‌ها به نقض حقوق پتنت متهم شده بودند و خطر ممنوعیت واردات نیز تولید محصولاتشان را تهدید می‌کرد. به‌هرحال، توافق این دو شرکت ۶ سال مجوز استفاده از فناوری‌های کوالکام برای اپل را شامل می‌شود که با قابلیت تمدید دوساله تصویب خواهد شد. افزون‌براین، توافقی چندساله برای تأمین تراشه نیز بین دو شرکت حاصل شد.

کارشناسان معتقدند این توافق برای همه‌ی طرف‌های درگیر در شکایت‌ها مفید خواهد بود. شرکت‌های همکار اپل در تولید محصولات نیز با دعواهای حقوقی درگیر بودند که با توافق جدید، راحت‌تر به فعالیت ادامه خواهند داد. دراین‌میان، مشتریان اپل بیش‌ازهمه از همکاری مجدد با کوالکام بهره خواهند برد. بسیاری از مشتریان اپل به این نکته اذعان می‌کنند که کیفیت تراشه‌های وایرلس آیفون و آیپد اخیرا کاهش یافته است. چنین کاهش کیفیتی از زمانی‌ گزارش شد که کوپرتینویی‌ها برای تراشه‌های مذکور با اینتل وارد همکاری شدند. اپل از ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ و در محصولاتی همچون Iphone XR و Iphone XS و Iphone XS Max، از تراشه‌های اینتل استفاده کرد.

کوالکام و اپل

پس از انتشار خبر همکاری اپل و کوالکام، اینتل، تنها مشتری خود در حوزه‌ی تراشه‌های وایرلس را از دست داد؛ به‌همین‌دلیل، آن‌ها کسب‌وکار تراشه‌های وایرلس 5G خود را به‌نوعی متوقف کردند. اپل از زمان عرضه‌ی آیفون ۷ در سال ۲۰۱۶، استفاده از تراشه‌های اینتل را در دستورکار خود قرار داده بود. آن‌ها دو نسخه‌ از محصول خود را عرضه کردند که یکی برای شبکه‌های AT&T و T-Mobile با تراشه‌ی اینتل و دیگری برای Verizon و با تراشه‌ی کوالکام عرضه شد. درواقع، آخرین‌باری که تمامی محصولات اپل با تراشه‌های کوالکام عرضه شدند، زمان عرضه‌ی آیفون 6S در سال ۲۰۱۵ بود.

بنچمارک‌های مدل‌های متنوع تراشه‌های وایرلس نشان می‌داد تراشه‌های اینتل عملکردی برابر و حتی گاهی اوقات بهتر از تراشه‌های کوالکام در شبکه‌های LTE داشتند. البته، بسیاری از کاربران از ناپایداری کلی اتصال در شبکه‌های LTE و وای‌فای ناراضی بودند که خصوصا در نسخه‌های جدیدتری iOS مشهودتر بود.

سهم عمده‌ای از شکایت کوالکام از اپل در حوزه‌ی پتنت‌های نرم‌افزاری بود. اپل نیز به‌سرعت اصلاحاتی در نرم‌افزارهای خود اعمال کرد تا اتهام‌های ادعاشده برطرف شوند. کارشناسان اعتقاد دارند همین تغییرات به کاهش پایداری و ضعف عملکردی آیفون و آیپد انجامید.

قرارداد اخیر شرکت‌های آمریکایی پیامد‌های متعددی به‌همراه دارد. ابتدا اگر همکاری به حل تنش‌ها در حوزه‌ی نرم‌افزار منجر شود، می‌توان امیدوار بود قابلیت‌های قبلی به‌مرور به iOS بازگردند؛ مثلا کدک‌ها و بهبودهای نرم‌افزاری در اتصالات وایرلس. بهبودهای مذکور به دارندگان دستگاه‌های اپل از آیفون ۷ به‌بعد امکان خواهد داد از اتصال پایدارتر بهره ببرند و اپل می‌تواند در چند هفته، تمام بهبودها را به سیستم خود بازگرداند.

5G

با وجود تمام مزایای توافق جدید برای اتصالات شبکه‌ی 4G و دستگاه‌های قدیمی، مزیت اصلی آن به شبکه‌ی 5G مرتبط می‌شود. کوالکام را می‌توان فرمانروای بی‌رقیب تراشه‌های 5G در جهان نامید. به‌علاوه، آن‌ها بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی تجهیزات شبکه‌های نسل چهارم و پنجم مخابراتی در آمریکا هستند. اکنون که هواوی به‌‌دلیل پرونده‌های گوناگون و اتهام‌های متعدد دولت آمریکا به‌نوعی از رقابت با کوالکام خارج شده، شرکت آمریکایی دیگر به‌راحتی می‌تواند به پیش‌گامی در صنعت 5G ادامه دهد.

شاید با همکاری جدید، مشکلات اتصالی محصولات اپل بهبود بیابند

اگر اپل به دعوای حقوقی خود با کوالکام ادامه می‌داد، با مشکلاتی برای استفاده‌ی دستگاه‌ها از شبکه‌های مخابراتی روبه‌رو می‌شد. درواقع، تقریبا همه‌ی شبکه‌های مخابراتی آتی نسل پنجم، به‌ویژه در آمریکا، از تجهیزات کوالکام استفاده خواهند کرد و ناهماهنگی اپل با آن شرکت، می‌توانست مشکلاتی به‌همراه داشته باشد.

اگر اپل از تراشه‌های کوالکام استفاده نمی‌کرد، اپراتورهای مخابراتی آینده برای هماهنگی بهتر دستگاه‌ها با شبکه‌ی 5G فروش محصولاتی از سامسونگ، گوگل، ال‌جی و دیگران را در اولویت قرار می‌دادند که از پردازنده‌های کوالکام استفاده می‌کنند. درنتیجه، اپل با مشکلات رقابتی روبه‌رو می‌شد و ضعف‌های استفاده از تراشه‌های اینتل بیش‌ازپیش خود را نشان می‌داد.

کوالکام

مسئله‌ی استفاده از محصولات در شبکه‌های 5G مجهز به تجهیزات کوالکام، می‌توانست به مشکلی دائمی برای اپل تبدیل شود. حتی اگر آن‌ها همکاری با اینتل را هم پایان می‌دادند، باید تراشه‌هایی از ابتدا طراحی می‌کردند که قطعا صرفه‌ی اقتصادی نداشت. طراحی تراشه‌ی جدید فرایندی چندمیلیارددلاری می‌شد که تضمینی هم برای موفقیت آن نبود. قطعا با وضعیت سیاسی موجود نیز همکاری با هواوی به‌هیچ‌وجه در فهرست برنامه‌های اپل قرار نمی‌گرفت.

به‌هرحال، تمامی سناریوهای مذکور به گذشته تعلق دارند و اپل باردیگر به مسیر همکاری بازگشته است. به‌نظر می‌رسد آینده‌ی کوپرتینویی‌ها در فناوری 5G و همکاری با کوالکام دیگر تضمین‌شده باشد. مشتریان اپل نیز بیشتر امیدوارند و به‌نوعی دوران ایرادهای متعدد اتصال به شبکه‌های مخابراتی را در محصولات اپل پایان‌یافته می‌بینند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات