رمزگشایی دقیق سلول‌های سرطانی و معرفی درمانی جدید برای سرطان سینه

چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
در تومورهای سرطان سینه، انواع مختلفی از سلول‌های سرطانی و ایمنی وجود دارند که باتوجه‌به ترکیب آن‌ها، می‌توان درمان مناسب را طراحی کرد.
تبلیغات

پژوهشگران ترکیب متغیر سلول‌های ایمنی و سرطانی را در بیش از ۱۰۰ نمونه تومور سینه بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند بخش بزرگی از تومورهای تهاجمی اغلب از یک نوع سلول تشکیل شده‌اند. اگر در حوالی این تومورها سلول‌های ایمنی خاصی نیز حاضر باشند، روش ایمنی‌درمانی می‌تواند برای برخی از بیماران مبتلا به سرطان سینه موفقیت‌آمیز باشد.

هرساله، بیش از ۱.۷ میلیون زن در سرتاسر جهان مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند و درنهایت، این بیماری موجب مرگ حدود نیم میلیون نفر از این افراد می‌شود. در مبحث مبارزه با سرطان سینه، پژوهش‌هایی برای توسعه‌ی رویکردهای درمانی جدیدی برای هدف قراردادن دقیق‌تر سلول‌های سرطانی و نیز فعال‌کردن سیستم ایمنی مرتبط با تومور درحال‌انجام است.

در‌حال‌حاضر، اطلاعات کمی درباره‌ی سلول‌های ایمنی و سرطانی مختلف درون تومور و نحوه‌ی تفاوت آن‌ها در بین بیماران مختلف موجود است. دانشمندان در پژوهشی جدید از روش سیتومتری توده‌ای برای نشان‌دادن تنوع سلول‌های موجود در تومور استفاده کردند. یوهانا واگنر از دانشگاه زوریخ دراین‌باره توضیح می‌دهد:

با استفاده از این تکنولوژی، توانستیم تنوع سلول‌های سرطانی را به‌دقت بررسی و مشخص کنیم چه انواعی از سلول‌های سرطانی در تومور وجود دارند.
سلول های داخل تومور سرطانی

تومورهای سینه اکوسیستم‌های پیچیده‌ای هستند. تصویر نشان‌دهنده‌ی سرطان سینه‌ی تهاجمی متشکل از انواع بسیار مختلفی از سلول‌های تومور است که به‌وسیله‌ی سلول‌های ایمنی (دایره‌های رنگی) احاطه شده‌ است

پژوهشگران به‌موازات این کار، سلول‌های T و ماکروفاژهای مرتبط با تومور را نیز تجزیه‌و‌تحلیل کردند. سلول‌های T می‌توانند به تومور حمله کنند؛ ولی در مواقعی از آن حمایت می‌کنند. اگر سیستم ایمنی فعال‌شده حمله‌ی موفقیت‌آمیزی کند، سلول‌های سرطان سینه تخریب خواهند شد؛ اما اگر سلول‌های ایمنی اطراف تومور غیرفعال شوند، سلول‌های سرطان سینه جان سالم به‌در خواهند برد.

پژوهشگران متوجه شدند این فرض درست نیست که در تومورهای تهاجمی‌تر، تنوع سلولی بیشتری وجود دارد. در اغلب مواقع، تومورهای تهاجمی عمدتا از یک نوع سلول تشکیل شده‌اند که اغلب درجه‌ی فراوانی از ناهنجاری را نشان می‌دهند. واگنر می‌گوید:

هر توموری که بررسی کردیم، ازلحاظ ترکیب سلولی‌، منحصر‌به‌فرد و از بیماری به بیمار دیگر متفاوت بود. این می‌تواند یکی از دلایلی باشد که چرا درمان سرطان سینه این‌قدر دشوار است.

در همین زمان، دانشمندان تشابهاتی در سیستم ایمنی مرتبط‌با تومور بین تومورهای تهاجمی افراد مختلف کشف کردند. آن‌ها در میان گروهی از بیماران سرطان سینه، نوعی سلول‌های ایمنی غیرفعال را مشاهده کردند که در سرطان‌های ریه و پوست نیز وجود داشته و به‌وسیله ایمنی‌درمانی فعال شده‌اند. این امر بیمارانی را شامل می‌شد که برای درمان سرطان سینه قبلا به‌عنوان نامزدهای مناسب ایمنی‌درمانی در نظر گرفته نشده بودند. بنابراین، تجزیه‌و‌تحلیل جامعی از سلول‌های سرطانی موجود در تومور و سلول‌های ایمنی می‌تواند پایه‌ی مناسبی برای معرفی درمان‌های دقیق باشد. بودنمیلر، پژوهشگر دیگر مطالعه، دراین‌زمینه چنین توضیح می‌گوید:

یافته‌های ما نشان می‌دهند شاید ایمنی‌درمانی درباره‌ی سرطان سینه سودمند باشد. مطالعات بیشتری دراین‌باره انجام خواهیم داد و اگر آن‌ها موفق بودند، به‌سوی انجام آزمایش بالینی خواهیم رفت.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات