شاسی‌ بلند مفهومی مرسدس بنز GLB معرفی شد

سه‌شنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مرسدس بنز به‌تازگی شاسی‌بلند مفهومی GLB را به‌عنوان جدیدترین عضو از خانواده خودروهای کامپکت خود در نمایشگاه شانگهای معرفی کرده است.
تبلیغات

پس از انتشار چندین تیزر، مرسدس بنز بالاخره شاسی‌بلند مفهومی GLB را در نمایشگاه شانگهای رونمایی کرد. این خودرو پیش زمینه‌ای از مدل تولیدی نهایی است که بیانگر ایده‌های پلتفرم خودروهای جمع‌وجور مرسدس بنز است و درکنار نمونه GLA ساخته خواهد شد. اگر بخواهیم نمونه GLB را به‌صورت مختصر توصیف کنیم، این خودرو یک شاسی‌بلند سرسخت است که میراثی را از نمونه GLK به‌همراه دارد. خوشبختانه تمامی اطلاعات این خودرو منتشر شده و در ابتدا به اعداد و ارقام آن خواهیم پرداخت.

مرسدس بنز GLB مفهومی

این خودرو مفهومی ۴.۶۲ متر طول و فاصله محوری ۲.۸۲ متر دارد؛ با بهره‌گیری از این ابعاد، مهندسین مرسدس بنز قادر بوده‌اند تا ۳ ردیف صندلی را در داخل کابین قرار دهند که برای قرار‌گیری بیش از ۷ سرنشین کافی است. به‌گفته مرسدس بنز، دو صندلی قرارگرفته در قسمت عقب تنها برای سفرهای اضطراری طراحی نشده، بلکه دو سرنشین می‌توانند به‌راحتی روی آن بنشینند.

مرسدس بنز GLB مفهومی

علاوه‌بر این، خودرو مفهومی GLB عضوی از خانواده خودروهای کامپکت مرسدس بنز به‌شمار می‌آید و این مسئله در قسمت جلو و داشبورد خودرو کاملا مشخص است که شباهت زیادی با مرسدس بنز A-Class دارد. از ویژگی‌های هماهنگ این نمونه با کابین سایز خودروهای جمع‌و‌جور مرسدس می‌توان به تزئین چوبی مخصوص به‌همراه رگه‌های آلومینومی اشاره کرد که در سراسر داشبورد دیده می‌شود. پوشش چرمی با رنگ قهوه‌ای خاص در تمامی قسمت‌ها دیده می‌شود که البته برای یک نمونه نمایشی عادی به‌حساب می‌آید.

مرسدس بنز GLB مفهومی

طراحی بدنه GLB مفهومی با تمامی شاسی‌بلند‌هایی که تاکنون از مرسدس بنز دیده‌ایم، متفاوت است. بدنه جعبه‌ای شکل و در عین حال عضلانی این خودرو، ظاهری تنومند به آن بخشیده است. دور تا دور بدنه با زه‌های محافظ پوشانده شده و لاستیک‌های آفرود BF-Goodrich، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی را در آغوش گرفته‌اند. شیب کاپوت و سیستم روشنایی LED به‌همراه روف باکس تیره‌رنگ، GLB را شبیه به خودروهای آماده برای ماجراجویی می‌کند. زیر کاپوت مرسدس بنز GLB مفهومی، پیشرانه‌ی ۲ لیتری بنزینی با ۲۲۴ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور قرار گرفته که با یک جعبه‌دنده ۸ سرعته دو‌کلاچه هماهنگ شده است. انتقال قدرت به‌وسیله سیستم چهار چرخ متحرک 4Matic انجام می‌گیرد و ۳ حالت مختلف برای آن درنظر گرفته شده است.

مرسدس بنز GLB مفهومی
مرسدس بنز GLB مفهومی
مرسدس بنز GLB مفهومی
مرسدس بنز GLB مفهومی

در حالت عادی بیشتر گشتاور به‌صورت ۸۰:۲۰ به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود؛ اما در شرایط خاص قابلیت تنظیم انتقال قدرت به‌صورت ۵۰: ۵۰ هم وجود دارد. مدل قدرتمند GLB35 AMG و GLB45 AMG هم به‌احتمال زیاد پس از معرفی نسخه تولیدی، معرفی خواهند شد. علاوه‌بر این عرضه نمونه‌های الکتریکی و پلاگین هیبریدی هم در آینده محتمل خواهد بود. به‌گفته بریتا سیگر، عضو هیئت مدیره شرکت دایملر:

ما از خود پرسیدیم که آیا در حال حاضر فاصله‌ای بین نمونه‌های GLA و GLC در سبد محصولات شاسی‌بلندمان وجود دارد یا خیر. نسخه مفهومی GLB پاسخ این سؤال است و نمایانگر ایده‌های خلاقانه‌ای است که ما برای این کلاس از خودروهای شاسی‌بلند درنظر داریم.
مرسدس بنز GLB مفهومی

مرسدس بنز هنوز اعلام نکرده که چه برنامه‌ای برای نسخه مفهومی GLB درنظر دارد؛ اما منطق حکم می‌کند که این نمونه به روند تولید بسیار نزدیک است و تا آینده‌ای نه‌چندان دور عرضه خواهد شد. روند تولید مرسدس بنز GLB برای بازار آمریکای شمالی احتمالا در خط تولید مکزیک و درکنار نسخه A-Class انجام می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود که اولین نمونه‌های GLB تا اواخر سال جاری میلادی به‌عنوان مدل ۲۰۲۰ به‌بازار عرضه شود. مدل‌های کامپکت مرسدس بنز خود را به‌عنوان یک کسب‌وکار بزرگ برای این شرکت در سال گذشته اثبات کرده‌اند. خریداران بیش از ۶۰۹ هزار نمونه از خانواده خودروهای کامپکت مرسدس بنز را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود این رقم با معرفی مدل‌های به‌روز‌رسانی‌شده و جدید، در سال ۲۰۱۹ رشد قابل‌تو‌جهی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات