ویدیو آرت سالن کنسرت والت دیزنی؛ اثر مشترک انسان و هوش مصنوعی

پنج‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
الگوریتم یادگیری ماشین توانسته یک موسیقی ویدئو آرت تولید کند که روی سالن کنسرت والت دیزنی به نمایش درآمده و تلفیقی از آثار ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس است.
تبلیغات

سال گذشته، هوش مصنوعی موفق شده بود نسخه‌ای باکیفیت از ویدئو آرت سه‌بعدی خیره‌کننده‌ای بسازد که روی ساختمان تالار کنسرت والت دیزنی به نمایش درآمد. این ویدئو را می‌توانید در ادامه‌ی مطلب تماشا کنید. رفیک آنادول، ساخت جلوه‌های بصری این پرفورمنس را به عهده داشت و موسیقی آن اثر مشترکی از رابرت توماس و موسیقی‌های واکنش‌گرای بازی مجازی «سکند لایف» (Second Life)، متعلق به شرکت لیندن لب است که نسبت به مکان حساسیت دارند. رابرت توماس، آهنگسازی در سبک تلفیقی است که سابقه‌ی اجرای چندین چیدمان هنری صوتی را در کارنامه دارد.

همکاران رابرت در اجرای این پروژه، الگوریتم‌های یادگیری ماشین هستند که مخصوصا برای این کار طراحی شده‌اند و کل بایگانی عظیم ارکستر فیلارمونیک لس آنجلس را جست‌وجو کردند و بخش‌هایی متفاوت و ناهمسان از آثار اجراشده توسط این ارکستر را به روشی جدید درکنار هم چیده‌اند تا به ترکیبی حیرت‌انگیز دست یابند.

رابرت می‌گوید:

پاراگ میتال (هنرمند و پژوهشگر در چندین رشته‌ی مختلف) مرورگری ساخت تا بتوانیم در میان صدها ترابایت موضوع به جست‌وجو بپردازیم و بخش‌های مختلفی از اجراهای مختلف را گوش کنیم.

پلتفرم آنلاین Google Arts and Culture هم وظیفه‌ی پشتیبانی فنی برای راه‌اندازی این مرورگر را به عهده داشت. پس از جمع‌آوری فایل‌های لازم، رابرت و همکارانش فایل‌های صوتی جدیدی تولید کردند و آن‌ها را مورد تجزیه و تحلیل شنیداری قرار دادند. آن‌ها فرایندهای یادگیری ماشین را با استفاده از همان فایل‌ها انجام دادند و پس از آن شروع به ساختن موسیقی جدید کردند. به‌عنوان مثال، در جایی از این موسیقی بخشی از اثر «پرستش بهار» (rite of Spring) ایگور استراوینسکی، آهنگساز روس شنیده می‌شود و پس از آن، تبدیل به آمیخته‌ای از ملودی‌هایی می‌شود که زاییده‌ی تخیلات الگوریتم‌های یادگیری ماشین است که هیچ ارتباطی به نت‌های استراوینسکی ندارد.

فرایند دیگری که برای تولید موسیقی استفاده شده، تبدیل فایل‌های موسیقی به امواج و قرار دادن آن‌ها در یک الگوریتم یادگیری ماشین برای خلق فایل‌های صوتی جدید است. الگوریتم دیگری فایل‌های ضبط‌شده را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد؛ سپس آن‌ها را به شکل دیگری مجددا درکنار هم قرار داد. در این کار از آثار آهنگسازان مختلفی در سبک‌های متفاوت، از استراوینسکی گرفته تا گوستاو مالر (آهنگساز سرشناس چک در سبک کلاسیک) استفاده شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات