اسنپدراگون 730 و اسنپدراگون 665 برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شدند

چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
مطالعه 3 دقیقه
اسنپدراگون 730 و اسنپدراگون 665 جدیدترین تراشه‌های کوالکام هستند که به‌طور ویژه برای بازار پرتب‌و‌تاب میان‌رده‌ها طراحی و تولید شده‌اند.
تبلیغات

کوالکام به‌صورت رسمی از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۳۰ رونمایی کرده است؛ اسنپدراگون ۷۳۰، سیستم-روی-چیپ (SoC) جدید و توانمندی است که احتمالا اواخر سال جاری میلادی در برخی گوشی‌های میان‌رده‌ی بازار استفاده خواهد شد. این تراشه بیشتر روی آن‌دسته از میان‌رده‌ها متمرکز است که مشخصاتی شبیه به پرچمداران دارند و می‌شود از آن‌ها به‌‌عنوان «میان‌رده‌های رده‌بالا» یادکرد. 

نسل قبلی این تراشه، یعنی اسنپدراگون ۷۱۰ در گوشی‌های متعددی ازجمله گلکسی A8s سامسونگ و می ۸ اس‌ای شیائومی مورداستفاده قرار گرفت و توانست در بنچمارک‌ها عملکرد خوبی از خود نشان دهد. گرچه کوالکام اخیرا مدل ارتقاءیافته‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ را با نام اسنپدراگون ۷۱۲ معرفی کرده، اما این تراشه‌ی جدید (اسنپدراگون ۷۳۰) نسبت به مدل پیشین به‌میزان بیشتری به‌خود بهبود دیده است.

اسنپدراگون جدید مجهز به هشت هسته‌ی پردازشی است؛ این هشت هسته از نوع کرایو ۴۷۰ (Kryo 470) با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز هستند و با لیتوگرافی ۸ نانومتری ساخته شده‌اند. اسنپدراگون ۷۳۰ دارای پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۸ (Adreno 618) است و از پردازنده‌ی هگزاگان ۶۸۸ (Hexagon 688) استفاده می‌کند.

کوالکام اسنپدراگون

سیستم-روی-چیپ جدید کوالکام همچنین دارای پردازنده‌ی تصویر اختصاصی به‌نام اسپکترا ۳۵۰ (Spectra 350) است و از مودم X15 LTE بهره می‌گیرد. این تراشه همچنین از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کند. بسیاری از موارد یادشده، باعث می‌شوند که اسنپدراگون ۷۳۰ بتواند پردازش‌ها و تصویرسازی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را به گوشی‌هایی بیاورد که مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی دارند، اما پرچم‌دار به‌حساب نمی‌آیند و در دسته‌ی میان‌رده‌ها جای می‌گیرند.

این تراشه همچنین دارای یک نسخه‌ی مخصوص‌بازی با نام اسنپدراگون ۷۳۰ جی (Snapdragon 730G) است که فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی آن روی مقدار بالاتری تنظیم شده تا عملکردش به‌میزان ۱۵ درصد سریع‌تر باشد. 730G افزون‌بر‌این، از گوشی‌های مجهز به نمایشگر 1440p هم پشتیبانی می‌کند و این درحالی است که نسخه‌ی معمولی آن، حداکثر برای نمایشگرهای 1080p مناسب است. نکته‌ی مهم دیگر در مورد ۷۳۰ جی، پشتیبانی آن از ویدیوی حرکت آهسته‌ با نرخ ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه است. 

کوالکام می‌گوید که نسخه‌ی مخصوص‌بازی اسنپدراگون ۷۳۰، دارای قابلیتی ویژه‌ به‌نام Jank Reducer است که به‌هنگام اجرای بازی‌ها با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه، به‌میزان ۹۰ درصد روی روان‌تر اجرا شدن آن‌ها تأثیر مثبت می‌گذارد و پردازش‌هایی از پس‌زمینه که ممکن است سرعت عملکرد گوشی را کاهش دهند، متوقف می‌کند.

اسنپدراگون 835

۷۳۰ و ۷۳۰ جی، تنها تراشه‌های جدید کوالکام نیستند. این شرکت درکنار تراشه‌های یادشده، از اسنپدراگون ۶۶۵ هم پرده‌برداری کرده است. این تراشه‌ در حقیقت نسخه‌ی جدید اسنپدراگون ۶۶۰ (متعلق به‌سال ۲۰۱۷) محسوب می‌شود. قرارگیری اسنپدراگون ۶۷۵ در گوشی‌هایی نظیر ویوو وی ۱۵ پرو باعث می‌شود تفاوت‌هایی که اسنپدراگون ۶۶۵ می‌تواند ایجاد کند، چندان به‌چشم نیاید. ۶۶۵ دقیقا همچون ۶۷۵، دارای هشت هسته‌ی پردازشی با لیتوگرافی ۱۱ نانومتری است، اما از هسته‌های کندتر کرایو ۲۶۰ و پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۶۱۰ استفاده می‌کند. این تراشه همچنین توانایی پشتیبانی از دوربین‌های سه‌گانه و حسگرهای حداکثر ۴۸ مگاپیکسلی را دارد.

کوالکام انتظار دارد گوشی‌های مجهز به تراشه‌های اسنپدراگون ۶۶۵، ۷۳۰ و ۷۳۰ جی در اواسط سال ۲۰۱۹ میلادی، روانه‌ی بازار شوند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات