ایجاد قابلیت دید در شب در موش‌ها با کمک نانوذرات

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان چینی به کمک ذرات نانو توانستد توانایی دید در شب در موش‌ها ایجاد کنند.
تبلیغات

آیا تا به حال خواسته‌اید توانایی دید در شب داشته باشید؟ به‌لطف تحقیق جدید دانشمندان اکنون یک قدم به این رویا نزدیک شده‌ایم. در این تحقیق دانشمندان توانسته‌اند با انجام یک تزریق ساده قابلیت دید در شب فروسرخ در موش‌ها ایجاد کنند. این موش‌ها تا ده هفته توانایی دید در شب داشتند بدون اینکه عوارض جدی و بلندمدتی در آن‌ها ایجاد شود.

پژوهشگر سرپرست این مطالعه، تیان ژو از دانشگاه علوم و تکنولوژی چین معتقد است که این مطالعه می‌تواند اساس توسعه‌ی توانایی سوپر ویژن در انسان باشد و درکنار آن به معالجه‌ی کوری رنگ قرمز کمک کند. نانوذراتی که به داخل چشم موش تزریق می‌شوند، سلول‌های شبکیه‌ی چشم را که وظیفه‌ی تبدیل نور به سیگنال‌های الکتریکی را بر عهده دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهند.

همانند انسان، موش‌ها هم نمی‌توانند نور با طول موج بیش از ۷۰۰ نانومتر را که در انتهای قرمز رنگ طیف نور مرئی قرار دارد، درک کنند. اما این ذرات نانو می‌توانند نور با طول موج بالاتر از قرمز یعنی فروسرخ را دریافت کرده و آن را به نورهایی با طول موج کم‌تر تبدیل کنند تا سلول‌های شبکیه‌ی چشم بتواند آن‌ها را تشخیص دهد. این نور تبدیل‌شده دارای طول موج ۵۳۵ نانومتر است، در نتیجه موش‌ها می‌توانند نور فروسرخ را به‌صورت رنگ سبز ببینند.

ژو و همکاران او به منظور بررسی محدودیت‌های تشخیص و تفسیر نورفروسرخ در موش‌ها یک سری آزمایش ترتیب دادند. در یکی از این آزمایش‌ها نور فروسرخ به چشمان موش‌ها تابانده شد. مردمک چشم موش‌هایی که ذرات نانو به آن‌ها تزریق شده بود، فورا در اثر تابش نور فروسرخ کوچک‌تر شدند درحالی‌که مردمک چشم موش‌های که تزریق نانوذرات غیرفعال دریافت کرده بودند هیچ رفلکسی به نور فروسرخ نشان ندادند. همچنین شبکیه و کورتکس بصری موش‌هایی که دارای نانوذرات بودند نیز به نور فروسرخ واکنش نشان دادند.

تکنولوژی دید در شب فروسرخ فعلی که به افراد اجازه می‌دهند حرارت ساطع‌شده از اشیا یا حیوانات را ببیند دارای مشکلاتی است، از جمله اینکه وسیله‌ی پوشیدنی آن بزرگ و دارای باتری‌های سنگین است و همچنین با نور مرئی تداخل دارد.

موش دید در شب

دید دو منظوره

اما انجام آزمون مِیز آبی موریس نشان داد که موش‌هایی که به چشم آن‌ها ذرات نانو تزریق شده بود، هنگام قرار گرفتن در نور روز نیز می‌توانند نور فروسرخ را تشخیص دهند. در این آزمایش به موش‌ها آموزش داده شده بود که یک الگوی نور فروسرخ می‌تواند آن‌ها را به یک سکوی غوطه‌ور در آب هدایت کند، درست مانند حالتی که این الگو توسط نورهای مرئی به نمایش در می‌آمدند. نتایج این آزمایش نشان می‌دهد که موش‌ها می‌توانند امواج فروسرخ را مانند نور مرئی تشخیص داده و تفسیر کنند.

بعضی از موش‌های مورد مطالعه پس از انجام تزریقات دارای قرنیه‌ی ابری (غیرشفاف) شدند اما حتی این علائم بعد از دو هفته ناپدید شدند. همچنین نرخ وقوع این علامت در موش‌های دارای نانوذرات با گروه موش‌های تحت کنترل یکسان بود. تیم تحقیقاتی دو ماه بعد از انجام آزمایش هیچ نشانه‌ای از آسیب به چشم موش‌ها پیدا نکردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات