آیا اطرافیان توانایی‌های شما را سرکوب می‌کنند؟

شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نقش دوستان نزدیک بر موفقیت و رشد ما پوشیده نیست. بااین‌حال، شاید ندانیم که چطور روابط خود را توسعه دهیم.
تبلیغات

پیش از این، جیم رون به‌عنوان یک سخنران انگیزشی اعلام کرده بود که موقعیت فعلی ما میانگین موقعیت ۵ نفری است که بیشترین وقت خود را با آن‌ها سپری می‌کنیم. هنگامی که به دایره‌ی اطرافیان نزدیک خود نگاه می‌کنید، آیا آن‌ها را جزو افرادی می‌بینید که برای رسیدن به رویاهای‌تان، شما را تشویق می‌کنند؟ یا اینکه توانمندی‌های شما را دست‌کم می‌گیرند و به سمت مسیرهایی که مورد علاقه‌تان نیست سوق می‌دهند؟

درواقع، اطرافیان ما، به‌ویژه افرادی که آگاهانه آن‌ها را انتخاب می‌کنیم می‌توانند شخصیت فردی و حرفه‌ای ما را تقویت کنند. فارغ از اینکه چنین تاثیری عمدی یا غیر عمدی شکل می‌گیرد، آن‌ها این قدرت نفوذ را دارند تا روی طرز تفکر و حتی تصمیماتی که می‌گیریم، تاثیر بگذارند. رسیدن به بالاترین حد از توانایی‌های بالقوه نیازمند برقراری ارتباط با اشخاص و گروه‌هایی است که توانایی‌های شما را بشناسند و به رشدتان کمک کنند. در مقابل، حقیقت دیگر درباره‌ی گروه‌های دوستانه این است که اطرافیان ما قدرت دارند که توانمندی‌های ما را سرکوب و نابود کنند! بنابراین، مثبت یا منفی بودن این تاثیر بستگی به این دارد که چه افرادی را به‌عنوان بخشی از دایره‌ی اطرافیان خود انتخاب می‌کنیم.

دوستان

شرایطی را در نظر بگیرید که به‌دنبال رشد شغلی و اجتماعی هستید. اطرافیان شما افرادی هستند که به وضعیت ثابت خود خو گرفته‌اند و رشد و پیشرفت در برنامه‌های آن‌ها جایگاهی ندارد! طبیعی است که چنین جمعی از شما می‌خواهد که دست از ماجراجویی‌های خود بردارید و خودتان را با همان وضعیت راکد وفق دهید. بااین‌حال، دلایل دیگری برای پیدا کردن دوستان و همتایان مشوق وجود دارد.

پیشنهاد می‌شود حلقه‌ی پیرامون خود را از دسته‌ی اشخاصی انتخاب کنید که به بالاتر بردن سرعت شما برای رسیدن به هدف‌تان کمک می‌کنند. شما می‌توانید از این گروه چیزهای زیادی یاد بگیرید و آن‌ها هم مدام به شما یادآوری می‌کنند که توانایی رسیدن به موفقیت و قدرت را دارید و به توسعه‌ی خلاقیت و الهام‌بخش بودن شما کمک می‌کنند.

البته این پیشنهادها به آن معنا نیست که خانواده یا دوستان قدیمی خود را کنار بگذارید! فقط سعی کنید بیشتر وقت شما با گروهی بگذرد که ذهنیت و اهدافش شبیه به شما باشد.

تا اینجا به مزایای داشتن یک گروه دوستی هم‌فکر و حامی اشاره شد. اکنون باید دانست که چنین دوستانی را چگونه می‌توان پیدا کرد؟ طبیعی است که مسئله به‌سادگی پیدا کردن دوستان دوران مدرسه نباشد! هر چند با وجود سختی‌های این مسیر، امکان‌پذیر خواهد بود.

خود را در محفل‌های مورد علاقه قرار دهید

دوستی

چنانچه علاقه و اهداف خاصی را دنبال می‌کنید، در محیط‌‌هایی قرار بگیرید که هم‌فکران شما در آنجا حضور دارند. برای مثال اگر هدف شما فعالیت در عرصه‌ی تناسب اندام است، به‌طور منظم به یک باشگاه ورزشی بروید و سعی کنید دوستانی را در آنجا پیدا کنید. به این ترتیب، در فضایی قرار خواهید گرفت که زمینه‌ی رشد سریع‌تر شما فراهم خواهد بود و افرادی که اهداف مشابه با شما دارند، هم‌مسیرتان خواهند شد.

دست از تطابق تحمیلی خود با دیگران بردارید!

شبکه‌های دوستی زیادی وجود دارند؛ اما به آن گروه‌هایی ملحق شوید که با هدف شما هم‌خوانی نزدیک‌تری دارند. برای این منظور، هنگام شرکت کردن در هر کدام از گروه‌های مورد نظر با اعضای آن‌ها صحبت کنید و از اهداف و چشم‌اندازهایشان سؤال کنید. برای مثال، اگر خواهان این هستید که وراد مسیر مدیریت شوید، ارتباط عمده با افرادی که در جایگاه‌های متوسط کاری قرار دارند، کارآمد نخواهد بود.

اهداف و خواسته‌های خود را بشناسید و سعی نکنید که خودتان را در هر دایره و گروهی جای دهید! تشابه شما با افراد، خود به خود باعث برقراری ارتباط شما با آن‌ها خواهد شد. ازاین‌رو، چنانچه در گروه مناسب قرار بگیرید متوجه آن خواهید شد؛ زیرا در چنین جمع‌هایی، شما خود واقعی‌تان هستید و احساس راحتی می‌کنید.

جستجوهای آنلاین داشته باشید

چنانچه با برقراری ارتباط حضوری با افراد مشکل دارید، ازطریق فضای آنلاین وارد شوید. بنابراین پیشنهاد می‌شود تا پادکست‌ها و کتاب‌های افراد مورد علاقه‌ان را دنبال کنید و به‌دنبال افراد هم‌فکر خود در فضاهای آنلاین باشید تا پس از برقراری ارتباطات اولیه، زمینه‌ی دیدارهای حضوری فراهم شود. هنگام برقراری ارتباط، این نکته را مد نظر داشته باشید که هر دوی شما به یک اندازه برای هم‌دیگر مفید خواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات