اکسپریا XZ3 سونی موفق شد امتیاز ۷۹ را از DxOMark کسب کند

جمعه ۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
مؤسسه‌ی DxOMark ساعاتی پیش، نتایج بررسی عمیق خود از دوربین سونی اکسپریا ایکس‌زد ۳ را منتشر کرد.
تبلیغات

سونی اکسپریا ایکس‌زد ۳ (Sony Xperia XZ3) که در شهریور۱۳۹۷ رونمایی شده، موبایلی رده‌بالا محسوب می‌شود که از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ و نمایشگر ۶ اینچ OLED و دوربین اصلی تکی ۱۹ مگاپیکسلی با حسگر ۱/۲.۳ اینچ بهره می‌برد. از همان زمان معرفی، دوربین تکی این گوشی ازجمله موضوعاتی بود که بحث‌و‌جدل زیادی در بین کاربران آغاز کرد. سونی توانسته ثابت کند می‌توان فقط با یک دوربین عملکردی در حد بهترین‌ها داشت؟ بررسی عمیق دی‌ایکس‌اُمارک (DxOMark)، حداقل برای سونی خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

دوربین اصلی اکسپریا XZ3 از لنزی با فاصله‌ی کانونی ۲۵ میلی‌متر و دیافراگم f/2.0 بهره می‌برد. این دوربین توانایی ضبط ویدئوِ 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه را دارد و به‌لطف بهره‌مندی از لرزش‌گیر الکترونیکی پنج‌محوره، ویدئوهای نهایی از لرزش کمی برخوردار هستند. همچنین، این گوشی از اسلات میکرو SD بهره می‌برد که می‌تواند عاشقان عکاسی و فیلم‌برداری را راضی نگه دارد.

Sony Xperia XZ3

در چند سال اخیر، دوربین تکی در گوشی‌های هوشمند رده‌بالای انگشت‌شماری دیده شده‌اند. درواقع، اکثر تولیدکنندگان امروزه به تولید گوشی‌هایی با چند دوربین علاقه دارند. این موضوعی است که نه‌تنها در بازار پرچم‌داران، بلکه حتی در بازار میان‌رده‌ها نیز صدق می‌کند. البته، وجود چندین دوربین لزوما نمی‌تواند نتیجه‌ای اعجاب‌انگیز به‌دنبال داشته باشد. گوگل با تولید گوشی‌های سری پیکسل نشان داده که با یک دوربین هم می‌توان تصاویری باکیفیت در حدواندازه‌ی بهترین‌ گوشی‌ها ثبت کرد. به‌عبارتِ‌دیگر، می‌توان تنها با یک دوربین و بهره‌مندی از نرم‌افزار مناسب، با گوشی‌های چنددوربینه رقابت کرد. 

درادامه، از شما دعوت می‌کنیم مشخصات اصلی مرتبط با دوربین اکسپریا ایکس‌زد ۳ را تماشا کنید:

مشخصات کلیدی دوربین گوشی سونی اکسپریا ایکس‌زد ۳

دوربین یگانه

حسگر ۱۹ مگاپیکسلی ۱/۲.۳ اینچ و اندازه‌ی پیکسل ۱.۲۲ میکرومتر

لنز با فاصله‌ی کانونی ۲۵ میلی‌متر و دیافراگم f/2.0

فوکوس خودکار تشخیص فاز و فوکوس خودکار لیزری (

راهنمای انواع فوکوس در دوربین‌ها

)

فلاش LED

توانایی ضبط ویدئو 4K (وضوح 2160p) با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه. تنظیمات دوربین به‌صورت پیش‌فرض روی وضوح 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه تنظیم شده است

اکسپریا ایکس‌زد ۳ توانسته امتیاز ۷۹ را از DxOMark کسب کند که در حالت کلی، برای محصولی تک‌دوربینه امتیاز درخورتوجهی به‌شمار می‌آید. در رده‌بندی DxOMark، این گوشی بعد از گوشی سونی ایکس‌زد پریمیوم قرار گرفته است؛ بااین‌حال نمی‌توان آن را درحد بهترین‌های بازار دانست. 

امتیاز این گوشی در بخش عکاسی معادل ۷۴ است که سهم بیشتر این امتیاز به‌دلیل اکسپوژر مناسب در تمامی وضعیت‌های نوری به‌دست آمده و از‌این‌نظر باید به سونی تبریک گفت. درضمن، بهره‌مندی از سیستم فوکوس خودکار دقیق و نیز نمایش فراوان جزئیات و بافت‌ها و البته نمایشگر دلپذیر رنگ‌ها، از دیگر مشخصه‌های این دوربین هستند. 

افزون‌بر‌این‌،‌ دوربین ایکس‌زد ۳ تعادل سفیدی مناسبی هنگام تصویربرداری در محیط‌های پرنور و محیط‌های داخلی با نور معمولی ارائه می‌دهد. این گوشی به‌لطف بهره‌مندی از دوربین ۱۹ مگاپیکسلی، به‌خوبی می‌تواند جزئیات و بافت‌ها را به‌تصویر بکشد، البته تا زمانی‌که نخواهید با آن از محیط‌های کم‌نور عکس بگیرید.

سونی اکسپریا ایکس زد 3 / Sony Xperia XZ3

دوربین اکسپریا ایکس‌زد ۳ در حدواندازه‌ی بیشتر پرچم‌داران ظاهر نمی‌شود

با همه‌ی این‌ها، دوربین اکسپریا ایکس‌زد ۳ هنوزهم برای پیشرفت جا دارد. برای مثال، گستره‌ی داینامیکی این دوربین به‌طور درخورتوجهی درمقایسه‌با دیگر گوشی‌های هم‌رده، محدودتر است. این موضوع اندکی اذیت‌کننده است. درضمن، درحالی‌که نمایش رنگ‌ها در دوربین XZ3 درحالت کلی دلپذیر است، در وضعیت نوری ضعیف، این موضوع همیشه صدق نمی‌کند. 

برخلاف بسیاری از گوشی‌های چند‌دوربینه و برخی از گوشی‌های تک‌دوربینه، نظیر پیکسل ۳ گوگل و اکسپریا ایکس‌زد ۳، از جلوه‌ی بوکه برای عکاسی بهره نمی‌برد؛ به‌همین‌دلیل، امتیاز ۲۵ برای آن در نظر گرفته شده است. درضمن، به‌دلیل نبود لنز تله‌فوتو یا سیستم بزرگ‌نمایی نرم‌افزاری قوی، نظیر سوپررزولوشن گوشی‌های پیکسل،‌ امتیاز بخش بزرگ‌نمایی دوربین XZ3 هم چندان چنگی به‌دل نمی‌زند و تقریبا هم‌رده با گوشی‌های مجهز به بزرگ‌نمایی دیجیتال قرار می‌گیرد. بزرگ‌نمایی تصاویر ثبت‌شده با XZ3، حالتی پیکسلی به‌ آن‌ها می‌بخشد که اصلا جذاب به‌شمار نمی‌آید. 

افزون‌براین، DxOMark امتیاز ۸۵ را برای بخش فیلم‌برداری دوربین گوشی سونی در نظر گرفته است. متخصصان این مؤسسه به‌طور ویژه به لرزش‌گیر الکترونیکی به‌کار‌رفته در این گوشی و کارایی‌های آن اشاره می‌کنند و آن را یکی از ویژگی‌های مثبت بخش فیلم‌برداری می‌دانند. درضمن، اکسپوژر هنگام فیلم‌برداری در سطح بسیار خوبی قرار دارد و در اکثر وضعیت‌های نوری، سطح نویز هم به‌خوبی کنترل می‌شود. درکنار این‌ها، ظاهرا دوربین ایکس‌زد ۳ سیستم فوکوس خودکار بسیار دقیق و کارآمدی دارد.

البته، این دوربین در بخش فیلم‌برداری بی‌نقص نیست. نمایش رنگ‌ها در فیلم‌هایی که این دوربین در محیط‌های کم‌نور ضبط می‌کند، چندان دل‌پذیر نیست. ظاهرا دوربین ایکس‌زد ۳ به‌طورکلی عملکرد موفقی در محیط‌های کم‌نور ندارد؛ چراکه حتی جزئیات ویدئوها نیز در چنین وضعیتی، چنگی به‌دل نمی‌زند. محدودبودن گستره‌ی داینامیکی نیز یکی دیگر از نکات منفی است.

امتیاز DxOMark سونی اکسپریا ایکس زد 3 / Sony Xperia XZ3

دیدگاه شما درباره‌ی امتیاز اکسپریا ایکس‌زد ۳ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات