استفاده از روانگردان‌های کوتاه اثر در درمان افسردگی و اضطراب

پنج‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
مطالعه 4 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز، استفاده از یک داروی روانگردان را در درمان افسردگی و اضطراب مورد مطالعه قرار داده‌اند.
تبلیغات

در یک بررسی جدید درمورد ویژگی‌های ضدافسردگی یک روانگردان کوتاه اثر، پیشرفت‌های فوق‌العاده مثبتی در تندرستی بیماران گزارش شده است. این پژوهش‌ که دانشمندانی از دانشگاه جان هاپکینز هدایت آن را برعهده داشتند، نشان می‌دهد از آنجایی که داروی ۵-متوکسی-اِن، اِن-دی‌متیل‌تریپتامین (5MeO-DMT) دارای دوره‌ی عمل کوتاه‌تری است، استفاده از آن در کاربردهای بالینی نسبت‌به روانگردان‌های طولانی اثری مانند سیلوسایبین و LSD سودمندتر است. دی‌متیل‌تریپتامین یا د‌ی‌ام‌تی زمانی توسط تیموتی لیری به‌عنوان «بمب هسته‌ای خانواده‌ی روانگردان‌ها» توصیف شد. اثر آن اغلب طی یک دقیقه پس از تنفس یا تزریق سریعا بروز می‌کند و برای ۳۰-۱۰ دقیقه باقی می‌ماند. یکی از مشتقات خاص دی‌ام‌تی، 5MeO-DMT است که به‌طور طبیعی در بسیاری از گونه‌های گیاهی پیدا می‌شود و نیز در سم وزغ بوفو آلواروس وجود دارد.

5MeO-DMT یکی از قوی‌ترین اشکال دی‌ام‌تی است. این ترکیب قوی و تجزیه‌کننده (شخصیت) است. درحالی‌که عناصر روانگردان دیگری مانند سیلوسایبین ازنظر استفاده‌ی بالینی مفید مورد پژوهش قرار گرفته‌اند، اثرات دی‌ام‌تی فقط ازنظر آغاز تجربیات عرفانی یا تجربیات نزدیک به مرگ مورد مطالعه قرار گرفته است.

افسردگی

نتایج مطالعه‌ی جدیدی نشان داد که ۸۰ درصد از مصرف‌کنندگان د‌ی‌ام‌تی، پس از چند جلسه مصرف این دارو بهبود در سطح تندرستی و نیز کاهش در سطح اضطراب و افسردگی را گزارش کردند

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۷، گروهی از دانشمندان نقش  5MeO-DMT را روی مغزهای کوچک پرورش داده شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. این مطالعه نشان داد که این دارو روی تنظیم حدود هزار پروتئین مختلف اثر دارد. بسیاری از این پروتئین‌ها با یادگیری، حافظه و تشکیل سیناپس‌های جدید مرتبط هستند. فرضیه‌ی بعدی پژوهش این بود که5MeO-DMT ممکن است بتواند به‌عنوان یک ضدافسردگی عمل کند.

در پژوهش جدید دانشگاه جان هاپکینز، گزارش‌های گروهی از مصرف‌کنندگان 5MeO-DMT که برای بیش از یک دهه با این داروی روانگردان تحت آزمایش بودند، مورد مطالعه قرار گرفت. این گروه در سال ۲۰۰۷ تشکیل شده بود، یعنی ۴ سال قبل از اینکه 5MeO-DMT به‌طور رسمی به‌عنوان یک داروی کنترل‌شده در آمریکا طبقه‌بندی شود.

پژوهشگران تعداد ۳۶۲ فرد بالغ را مورد بررسی قرار دادند که عمده‌ی آن‌ها (۶۳ درصد) یک تا سه بار از داروی5MeO-DMT استفاده کرده بودند. ۸۰ درصد این افراد می‌گفتند که پس از مصرف این دارو علایم افسردگی و اضطراب آن‌ها بهبود یافت. آلان دیویس یکی از پژوهشگران این پروژه می‌گوید:

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که روانگردان‌ها همراه‌با روان‌درمانی به افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب کمک می‌کنند.

اگرچه هرجلسه درمان با استفاده از داروهای روانگردان معمولا ۸-۷ ساعت زمان می‌برد زیرا روانگردان‌ها به‌طور معمول دوره‌ی عمل طولانی دارند. اما به‌علت اینکه 5MeO-DMT کوتاه اثر بوده و اثر آن حدود ۹۰-۳۰ دقیقه می‌ماند، استفاده از این دارو در جلسات درمانی آسان‌تر است زیرا جلسات درمانی فعلی شامل جلسات ۹۰-۳۰ دقیقه‌ای می‌شود.

سال گذشته داروی سیلوسایبین از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به‌عنوان یک داروی موفقیت‌آمیز معرفی شد. شواهد بالینی اولیه نشان می‌دهند که نتایج استفاده از داروهای روانگردان به‌عنوان درمانی برای افسردگی عمده چنان امیدوارکننده بوده است که FDA به فرایندهای توسعه‌ی بعدی دارو کمک کرده و آن را سرعت می‌بخشد. البته به‌گفته‌ی دیویس، چالش بزرگ‌تری که دانشمندان در تبدیل این عناصر روانگردان به درمان‌های بالینی با آن مواجه هستند، دوره‌ی طولانی عمل حاد آن‌ها است. یک دوز از سیلوسایبین منجر به بروز اثرات حادی می‌شود که تا ۸ ساعت باقی می‌ماند. این امر نیازمند سناریوهای درمانی گسترده است تا دارو به‌طور ایمن مورد استفاده قرار گیرد.

ازطرف دیگر، دی‌ام‌تی دوره‌ی عمل بسیار کوتاه‌تری دارد و این امکان را فراهم می‌کند که جلسات درمان به کمتر از دو ساعت برسند. البته 5MeO-DMT هنوز نیازمند انجام پژوهش‌های بیشتری است تا مشخص شود که آیا تاثیر این دارو در درمان افسردگی و اضطراب به اندازه‌ی سیلوسایبین است یا نه. در پژوهش‌های پیشین، نتایج این دارو از نظر ایمنی خوب و داده‌های اولیه امیدوارکننده بود. دیویس توضیح می‌دهد:

مهم است که اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت5MeO-DMT را مورد بررسی قرار دهیم تا ببینیم آیا این دارو به‌طور کلی موجب بهبود خلق‌و‌خو می‌شود یا اینکه آیا روی افرادی که شدیدا دچار خلق‌و‌خوی منفی هستند، تاثیر مفیدی دارد.

در هر حال، این پژوهش هنوز در مراحل اولیه است و باید پژوهش‌های بیشتری روی شرکت‌کنندگان سالم انجام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات