بیل گیتس می‌گوید هوش مصنوعی باید تحصیل و پزشکی را بهبود بخشد

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
بیل گیتس هوش مصنوعی را مانند فناوری هسته‌ای، به‌مثابه شمشیری دولبه می‌داند که در صورت استفاده صحیح می‌تواند کارگشای بسیاری از مشکلات باشد.
تبلیغات

هوش مصنوعی فناوری نوظهوری با پتانسیلی بسیار بالاست. پتانسیلی که به معنای آسیب هم می‌تواند باشد. هم‌بنیان‌گذار مایکروسافت و نوع‌دوست فعلی، بیل گیتس، به استفاده و توسعه فناوری هوش مصنوعی اصرار داشته و معتقد است باید از این فناوری برای ارتقای تحصیل و سلامت بهره برد.

بیل گیتس در مصاحبه با Monday با تشبیه هوش مصنوعی به انرژی و سلاح‌های هسته‌ای، ظرفیت این فناوری برای تغییرات بنیادی را مطرح کرد.

دنیا تابه‌حال فناوری‌های بسیاری که هم امیدوارکننده و هم خطرناک باشند، به خود ندیده‌ است.

اما بیل گیتس در رابطه با به‌کارگیری هوش مصنوعی در جامعه می‌گوید: «موارد معدودی در این زمینه وجود دارد.»

بیل گیتس، تحصیل و پزشکی را به‌عنوان نمونه‌ حوزه‌هایی نام برد که هوش‌ مصنوعی می‌تواند در آن به جامعه بشری خدمت کند.

با به‌کارگیری هوش مصنوعی در تحصیل، فرصتی طلایی برای تحول در علوم اجتماعی به وجود می‌آید.

بیل گیتس این جمله را در زمینه استفاده مفید از هوش مصنوعی مطرح کرده‌است. البته گیتس نگرانی‌های خود در رابطه با هوش مصنوعی را نیز قبل‌تر اعلام کرده‌ بود.

هوش مصنوعی با استفاده از فناوری جدیدی به نام شبکه عصبی که مبتنی بر نحوه عملکرد مغز انسان است، صنعت فناوری را دستخوش تحول کرده‌است. این فناوری کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارد، از تشخیص چهره گرفته تا تشخیص هرزنامه‌ها. البته بیل گیتس خواهان فراتر رفتن استفاده هوش مصنوعی از غول‌های فناوری مانند آمازون، گوگل و فیسبوک است.

سلنیوم بیشتر، نوزادان نارس کمتر

کودکان آفریقایی / african kids

بیل گیتس به‌عنوان نمونه از نقش هوش مصنوعی در کشف رابطه کاهش عنصر سلنیوم و افزایش تولدهای نارس در آفریقا ازطریق بررسی داده‌های ژنتیکی 23andMe می‌گوید. طی ۱۸ ماه، باید فهمید که آیا افزایش دریافت این عنصر در مادرهای باردار کمکی به کاهش آمار نوزادان نارس خواهد داشت یا خیر.

ما انتظار کاهش ۱۵ درصدی تولد نوزادان نارس را داریم که باتوجه‌به جمعیت کل آفریقا، سالانه رقم قابل‌توجه و چشمگیر ۸۰۰۰۰ نوزاد از مرگ نجات خواهند یافت.

بیل گیتس امیدوار است که هوش مصنوعی در زمینه تحصیل به ما برای تشخیص موارد مفید و کارآمد کمک کند.

ما هنوز حتی تلاشی در راستای درک انگیزه، تحت تاثیر قرار دادن و شیوه‌های آموزشی که به‌طور جدی به افزایش کارایی سیستم کمک کند، نکرده‌ایم -- آموزش بهتر، ترک تحصیل‌های کمتر.

گیتس ثروتش را از راه شرکت نرم‌افزاری مایکروسافت کسب کرده‌ است. از زمان بازنشستگی، گیتس شروع به فعالیت‌های خیرخواهانه کرده که شاید ارزشمندترین آن‌ها، تلاش وی برای کاهش مرگ‌های ناشی از مالاریا بوده‌ است.

سایر دیدگاه‌های گیتس:

  • ایالات متحده برتری خود در زمینه فناوری نسبت به سایر کشورها را از دست داده‌ است. به‌گفته گیتس، ایالات متحده سابقا در برتری کامل در زمینه پیشرفت‌های فناوری بوده‌ است. در حال حاضر ایالات متحده همچنان در صدر صنعت فناوری است اما سلطه آن از قبل کمتر شده‌ است. در دهه بعدی شاید این محققان آمریکایی نباشند که پیشرفت‌های هوش مصنوعی را پیش ببرند.
  • فعالیت‌های درونی سیستم‌های هوش مصنوعی امروزی بسیار نامعلوم است. طبق نظر گیتس، عدم شفافیت سیستم‌های یادگیری عمیق امروزی آزاردهنده است. وی امیدوار است در آینده شاهد شفافیت بیشتر این سیستم‌ها بدون کاهش عملکرد آن‌ها باشیم.
  • تغییرات اجتماعی حاصل از رایانه‌های شخصی تازه ابتدای راه است. بیل گیتس می‌گوید جامعه تازه در حال درک بزرگی مشکلات نوپدید بشر که ریشه در شبکه‌های اجتماعی دارند، است.
  • بیل گیتس مسئله ناکارایی و عقب‌ماندگی سیستم آموزشی را به‌طور طنز این‌گونه بیان می‌کند. در روزهای بیل گیتس در مایکروسافت، نگرانی‌ای مبنی بر ایجاد شکاف دیجیتال بین قشر ثروتمند و فقیر توسط رایانه‌های شخصی وجود داشت. برای مثال وجود دسترسی به رایانه در مدارس برتر و گران‌تر برای دانش‌آموزان. اما در زمینه تحصیلات تا به امروز ارزش رایانه‌های شخصی صفر است و بیل گیتس خوشحال است که سبب ایجاد این شکاف دیجیتال نشد.

شما در این رابطه چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما هم هوش مصنوعی مورد کم لطفی قرار گرفته است؟ آیا این فناوری ظرفیت ایجاد تحول در زمینه‌های تحصیل و پزشکی را دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات