آیا بیت‌ کوین گزینه‌ خوبی برای ذخیره ارزش نیست؟

چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بیت‌کوین هنوز موضوع چالش و بحث‌های متعدد در دنیای مالی و امنیتی محسوب می‌شود. برخی کارشناسان هنوز به‌شدت مخالف ذخیره‌ی ارزش با آن رمزارز هستند.
تبلیغات

ویلیام ان گوتزمن، یکی از استاتید مالی و مدیریت دانشگاه ییل، در مصاحبه با رسانه‌ی Yale Insights، مصاحبه‌ای را پیرامون رمزارزها و تأثیر آن‌ها در ذخیره‌ی ارزش، انجام داده است. مصاحبه با او، با تمرکز بر هدف و ارزش پول انجام شد. دربرخی از مقاله‌ی حاصل می‌خوانیم:

نوسان بیت‌کوین، موضوع مهم اعتماد برای توسعه‌ی یک ارز عمومی و مشهور را زیر سؤال می‌برد. البته، مزایای آن نوع از ارز، نشان می‌دهد که ارزهای سنتی با پشتوانه‌ی دولتی، نتوانسته‌اند نیازهای مردم را به‌طور کامل برطرف کنند.

استاد دانشگاه ییل در ادامه‌ی صحبت‌هایش به این نکته اشاره می‌کند که بیت‌کوین به‌خاطر تغییر شدید و دائمی ارزش، هیچ‌گاه ابزار مناسبی برای ذخیره‌ی ارزش نخواهد بود. البته، نوسان بیت‌کوین، مسئله‌ای است که برای برخی یک مزیت و برای دیگران نقطه‌ی ضعف آن رمزارز محسوب می‌شود. دراین‌میان، برخی افراد به‌شدت مخالف نظر گوتزمن هستند و از نظر آن‌ها، بیت‌کوین را می‌توان طلای دییجیتال نامید که گزاره‌ی اصلی آن، ذخیره‌ی ارزش خواهد بود. به‌بیان‌دیگر، آن‌ها می‌گویند که دیگر زمینه‌های ارزی بیت‌کوین، کاربردهای آن و هر مورد دیگر، در سایه‌ی گزاره‌ی اصلی یعنی ذخیره‌ی ثروت و ارزش قرار می‌گیرد.

گوتزمن در ادامه‌ی صحبت‌های خود، حتی بیت‌کوین را از تبدیل شدن به یک ارز قابل‌توجه نیز دور می‌داند. او می‌گوید:

ارزها برای تبدیل شدن به عنصری کاربردی، باید برخی موارد پایه‌ای را رعایت کنند. آن‌ها باید هم ابزاری برای ذخیره‌ی ارزش باشند و هم روشی برای تبادل آن ارائه دهند. درباره‌ی بیت‌کویت،‌ نوسان بالا باعث می‌شود تا نتوان از آن به‌عنوان ابزاری برای ذخیره‌ی ارزش استفاده کرد. به‌عنوان مثال شاید شما ۱۰۰ دلار پول را به‌صورت بیت‌کوین ذخیره کنید و یک هفته بعد، ارزش آن به ۲۵ دلار برسد. درنتیجه، تا زمانی‌که آن چالش به‌صورت کامل حل نشود، نمی‌توان بیت‌کوین را به‌عنوان یک ارز شناخت.
ارز‌های رمزگذاری شده

برخی کارشناسان بازار ارز دیجیتال، اعتقاد دارند نظرات شبیه به گوتزمن، در دوران سقوط ارزش بیت‌کوین و دیگر رمزارزها اوج می‌گیرند و اگر قیمت‌ها روند صعودی داشته باشند، دیگر کمتر چنین نگرانی‌ها را پیرامون نوسان بیت‌کوین می‌شنویم. در آن شرایط، بیت‌کوین نه‌تنها روشی برای ارسال ارزش می‌شود، بلکه هر ۲ طرف ارسال‌کننده و دریافت‌کننده نیز از تراکنش سود می‌کنند، چون بازار روندی صعودی دارد.

اگر بازار روند صعودی داشته باشد، گلایه‌ها از نوسان کمتر می‌شود

به‌هرحال، همیشه اظهارنظرهای موافق و مخالفی برای نوسان بیت‌کوین و دیگر رمزارهای وجود دارد. برخی، نوسان آن را همیشگی می‌دانند که حتی می‌‌تواند یکی از قابلیت‌های مفید باشد؛ قابلیتی که به خریداران و فروشنده‌های دائمی سود می‌دهد و اگر در روند صعودی باشد، چه بسا همه از آن لذت ببرند.

بلاک‌چین، سفری به گذشته

اظهارنظر جالب و جنجالی دیگر استاد دانشگاه ییل، بلا‌ک را هدف قرار می‌دهد. او اعتقاد دارد بیت‌کوین به‌نوعی بازگشت به روش‌های سنتی فرایندهای کسب‌وکار است. پیش از اختراع پول کاغذی و سکه، مردم باتوجه‌به دفاتر کل خود، معامله می‌کردند. آن‌ها تلاش می‌کردند تا برای دارایی‌ها، کالاها و خدمات خود ارزش تعیین کنند و با پول واقعی، تجارت نمی‌کردند. او می‌گوید آن روال، شبیه به زیرساخت‌های بلاک‌چین در حوزه‌های مالی بود:

ما به‌نوعی در حال سفر به زمانی هستیم که پول ناشناس، با قابلیت جابه‌جایی توسط فرایندهای فیزیکی، اختراع نشده بود. شاید این روند جذاب باشد چرا که در اثر آن، هر روش ذخیره‌سازی و انتقال ارزش، مشکل منحصربه‌فردی را حل می‌کند.
بلاک چین

گوتزمن در صحبت‌های خود به ناشناس بودن اشاره می‌کند که می‌توان آن را با رمزارزهایی همچون مونرو تحلیل کرد که قابلیت تعویض پذیری بیشتری دارند. در آن رمزارزها، مشخص کردن هویت برای دارایی‌ها تقریبا غیرممکن می‌شود. چنان وضعیتی برای دلار هم پیش می‌آید، اما در رمزارزهای دیگر، شناسایی هویت مالک دارایی به‌سمت بهبود پیش می‌رود و شاید تعویض‌پذیری آن‌ها را کاهش دهد.

نکته‌ی مهم اظهارات استاد دانشگاه ییل درباره‌ی مزایای بیت‌کوین، مقاومت آن دربرابر تقلب است. درمجموع‌ نظرات او درباره‌ی رمزارزها، با تمام نگرانی‌های درست و غلط، طبیعی به‌‌نظر می‌رسند. درنهایت، او هم مانند بسیاری دیگر عقیده دارد که بیت‌کوین فعلا چیزی بیش از یک سرمایه‌گذاری یا کسب درآمد با بهره‌گیری از نوسان، نیست.

نظر شما چیست؟ آیا حاضر هستید برای حفظ ارزش دارایی خود از بیت‌کوین یا رمزارزهای دیگر استفاده کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات