مایکروسافت در اقدامی غیرمنتظره، دایرکت ایکس 12 را به ویندوز 7 پورت می‌کند

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت روز گذشته در اقدامی عجیب، اعلام کرد می‌خواهد دایرکت‌ایکس 12 را به ویندوز 7 پورت کند تا بدین‌طریق، این نسخه از ویندوز بتواند API موردبحث را اجرا کند.
تبلیغات

مایکروسافت در هفته‌ی جاری، خبر تعجب‌برانگیزی درباره‌ی ویندوز ۷ (Microsoft Windows 7) منتشر کرد. براساس اخبار رسمی، ردموندی‌ها در پی پورت‌کردن دایرکت‌ایکس ۱۲ (DirectX 12) به این ویندوز تقریبا ۱۰ ساله هستند.

پشتیبانی رسمی مایکروسافت از ویندوز ۷ تا کمتر از یک‌ سال دیگر به‌پایان خواهد رسید و این شرکت اعلان‌های مربوط‌به این موضوع را به‌زودی برای کاربران این نسخه از ویندوز ارسال خواهد کرد. بااین‌حال، ردموندی‌ها اعلام کرده‌اند می‌خواهند به‌ برخی از توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدئویی امکان استفاده از دایرکت‌ایکس ۱۲ را در بازی‌هایشان بدهند. ظاهرا World of Warcraft، اثر شرکت بلیزارد، قرار است نخستین بازی‌‌ای باشد که روی ویندوز ۷ از دایرکت‌ایکس ۱۲ پشتیبانی می‌کند. 

ویندوز 7
مقاله‌های مرتبط:

    مایکروسافت می‌گوید یکی از دلایل انجام این کار، بازخوردهای شرکت بلیزارد مبنی بر تأثیر دایرکت‌ایکس ۱۲ در بهبود نرخ فریم بازی دنیای وارکرفت بوده است. ظاهرا قابلیت‌هایی نظیر بازدهی چندرشته‌ای (Multi-Threading) در دایرکت‌ایکس ۱۲،‌ بهبود درخورتوجهی در نرخ فریم اجرایی بازی دنیای وارکرفت روی سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ اعمال می‌کنند. 

    بلیزارد از مایکروسافت درخواست کرده چنین قابلیتی را در ویندوز ۷ هم عملی کند. احتمالا یکی از دلایل اصلی این درخواست، شمار درخورتوجه گیمرهایی است که هنوز با ویندوز ۷ بازی نام‌برده را اجرا می‌کنند. اگر به‌خاطر داشته باشید، مایکروسافت سال‌ها پیش دایرکت‌ایکس ۱۲ را به‌صورت انحصاری به‌همراه ویندوز ۱۰ معرفی کرد و این API تاکنون برای هیچ سیستم‌عامل دیگری دردسترس قرار نگرفته بود. 

    World of Warcraft

    پورت‌کردن دایرکت‌ایکس ۱۲ به ویندوز ۷، نرخ فریم بازی‌ها را بهبود می‌بخشد

    جیانی لو، مدیربرنامه‌ی دایرکت‌ایکس، در‌این‌زمینه چنین توضیح می‌دهد:

    در مایکروسافت،‌ بسیار تلاش می‌کنیم تا به بازخوردهای کاربران پاسخ دهیم؛ به‌همین‌دلیل، وقتی چنین پیامی را از بلیزارد و دیگر توسعه‌دهندگان دریافت کردیم، تصمیم گرفتیم به آن عمل کنیم. ازطرف مایکروسافت مفتخرم اعلام کنم که ران‌تایم D3D12 را به ویندوز ۷ پورت کرده‌ایم. این کار به‌ توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد در این سیستم‌عامل قدیمی از تمامی مزیت‌های D3D12 بهره بگیرند.

    جدیدترین پچ نرم‌افزاری منتشرشده برای World of Warcraft: Battle for Azeroth (نسخه‌ی ۸.۱.۵)، پشتیبانی از دایرکت‌ایکس ۱۲ را به نسخه‌ی ویندوز ۷ این بازی می‌آورد. این اتفاقی است که بهبود درخورتوجهی در نرخ فریم این بازی را در سیستم‌عامل مذکور به‌همراه خواهد داشت. ظاهرا این احتمال وجود دارد که به‌زودی بازی‌های دیگری نیز به دایرکت‌ایکس ۱۲ روی ویندوز ۷ تجهیز شوند. لو در‌این‌باره می‌گوید:

    در‌حال‌حاضر، با چند توسعه‌دهنده‌ی دیگر در‌حال‌مذاکره هستیم تا بازی‌های مبتنی بر D3D12 آن‌ها را به ویندوز ۷ پورت کنیم.

    جالب است بدانید در گذشته، دایرکت‌ایکس ۱۲ یکی از اهرم‌های فشار مهم‌ مایکروسافت برای ترغیب گیمرها به نصب ویندوز ۱۰ بود. ظاهرا این کار، تأثیر چندانی روی طرفداران بازی دنیای وارکرفت نگذاشته و اغلب آنان ترجیح داده‌اند همچنان به ویندوز ۷ وفادار باقی بمانند. 

    دیدگاه شما کاربران زومیت در‌باره‌ی این اقدام مایکروسافت چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات