نسخه بتا اندروید کیو برای گوشی‌های پیکسل گوگل در دسترس قرار گرفت

پنج‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
مطالعه 3 دقیقه
نسخه‌ی بتای مخصوص توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل اندروید کیو از ساعاتی پیش برای کاربران گوشی‌های پیکسل به‌صورت رسمی در دسترس قرار گرفته است.
تبلیغات

گوگل ساعاتی پیش اولین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید کیو (Android Q) را برای توسعه‌دهندگان در دسترس قرار داد. طی چند سال اخیر، گوگل (Google) همواره در اوایل ماه مارس اقدام به انتشار نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید جدید برای توسعه‌دهندگان کرده و ظاهرا امسال هم از این قاعده مستثی نیست. البته همان‌طور که اشاره کردیم، این نسخه فعلا تنها مخصوص توسعه‌دهندگان است و کاربران عادی نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند.

درضمن جالب است بدانید که اکثر تغییرات حاصل‌شده در اندروید Q فعلا در نسخه‌ی پیش‌نمایش در دسترس نیستند؛ بااین‌حال گوگل می‌گوید که این نسخه، تغییرات جالب متعددی - نظیر کنترل بهتر روی حریم شخصی و پشتیبانی از گوشی‌های تاشدنی - را در سیستم‌عامل اندروید اعمال می‌کند.

اندروید کیو / Android Q

پشتیبانی از گوشی‌های تاشدنی و کنترل بهتر روی حریم شخصی

نخستین نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید کیو هم‌اکنون برای تمامی گوشی‌های سری پیکسل گوگل در دسترس قرار گرفته است. این فهرست، حتی گو‌شی‌های پیکسل و پیکسل ایکس‌ال نسل اول را نیز شامل می‌شود. گوگل می‌گوید که دلیل پشتیبانی این گوشی‌ها از اندروید کیو، تقاضای زیاد کاربران بوده است. البته اگر کاربر پیکسل هستید، بهتر است نسخه‌ی پیش‌نمایش اندروید کیو را روی دستگاه اصلی خود نصب نکنید؛ چرا که این نسخه هنوز کامل نیست و ممکن است با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم کند.

گرچه گوگل طبق پیش‌بینی‌ها قصد دارد در جریان برگزاری کنفرانس I/O جزئیات بیشتر مربوط‌به تغییرات اندروید کیو را با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد، اما همین نسخه‌ی پیش‌نمایش هم می‌تواند تا حد زیادی به‌ ما بفهماند که قرار است با چه نوع سیستم‌عاملی روبه‌رو شویم. 

یکی از تغییرات مهم حاصل‌شده در اندروید کیو، اضافه‌شدن تنظیماتی جدید برای کنترل بهتر حریم شخصی است. این تنظیمات جدید کاربر را قادر می‌سازد تا کاری کند که اپلیکیشن‌های مختلف فقط وقتی که باز هستند، به‌ردیابی موقعیت مکانی بپردازند. پیش‌تر، روند به این صورت بود که اپلیکیشن‌ها یا توانایی ردیابی داشتند یا نداشتند؛ به‌عبارتی، اگر امکان ردیابی را فعال می‌کردید، اپلیکیشن‌ها همواره در حال ردیابی موقعیت مکانی بودند. 

اندروید کیو / Android Q

پشتیبانی از تمامی پیکسل‌های گوگل؛ حتی پیکسل‌های نسل اول

گوگل افزون‌بر‌این،‌ محدودیت‌هایی را نیز برای دسترسی اپلیکیشن‌های مختلف به موارد حساسی نظیر گالری، ویدیوها، فایل‌های صوتی و حتی فایل‌های دانلودشده، اعمال کرده است که جزئیات دقیق مربوط‌به آن‌ها در آینده اعلام خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط به اندروید کیو، پشتیبانی این سیستم‌عامل از گوشی‌های تاشدنی است. گوگل از ماه نوامبر گذشته، نوید این اتفاق را داده بود. دیگر اینکه اندروید جدید در زمینه‌ی جلوگیری از اجرای اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه و همچنین قابلیت اسپلیت اسکرین بهبودهایی به‌خود دیده است. این موارد می‌توانند برای گوشی‌هایی نظیر گلکسی فولد سامسونگ و میت ایکس هواوی بسیار کاربردی باشند.

قابلیت جذاب دیگر مربوط‌به اندروید کیو، API جدید پنل تنظیمات است که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به‌صورت آنی و در قالب یک منوی پاپ‌آب، به تنظیماتی نظیر بلوتوث، وای‌فای و NFC دسترسی پیدا کنند. اندروید کیو درکنار این‌ها - طبق اعلام رسمی گوگل - از کدک ویدیویی نسل بعدی AV1 هم پشتیبانی می‌کند. وقتی ارائه‌دهندگان محتوای ویدیویی، پشتیبانی از این کدک را آغاز کنند، کیفیت استریم محتوای آن‌ها بهتر خواهد شد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات