داستان برند CVS؛ یک قرن سابقه خرده‌فروشی تا فرمانروایی در بازار بهداشت و سلامت

برند CVS یکی از قدیمی‌ترین بازیگران حوزه‌ی خرده‌فروشی در جهان محسوب می‌شود که امروز، بزرگ‌ترین برند خرده‌فروشی بهداشت و درمان جهان است.

سی‌وی‌اس (با نام کامل CVS Health Corporation) یک شرکت خرده‌فروشی دارو و فعال حوزه‌ی سلامت آمریکایی است که مرکز مدیریت آن در وون‌ساکت رود آیلند قرار دارد. نام کامل این شرکت Consumer Value Stores است که در سال ۱۹۶۳ تأسیس شد، اما تاریخچه‌ی آن به سال‌های پایانی قرن ۱۹ باز می‌گردد.

یکی از مهم‌ترین المان‌های رشد هرچه بیشتر سی‌وی‌اس، ادغام با شرکتی به‌نام Melville بود که از سال‌ها قبل در حوزه‌ی خرده‌فروشی فعالیت می‌کرد. البته، آن‌ها از سال ۱۹۹۶ به‌عنوان شرکتی مستقل در بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک و با نماد CVS حضور یافتند. باوجود جدا شدن از ملویل، نمی‌توان تاریخچه‌ی سی‌وی‌اس را مستقل از آن دانست. چرا که ریشه‌های خرده‌فروشی و شناخت بازار که در ملویل شکل گرفته بودند، به رشد هرچه بیشتر سی‌وی‌اس در دهه‌های حساس پایانی قرن بیستم، کمک زیادی کردند.

داستان برند CVS

مرکز مدیریت CVS در رود آیلند

تاریخچه‌ی تأسیس

ریشه‌های شرکت ملویل در سال ۱۸۹۲ شکل گرفتند. در آن زمان، فرانک ملویل که در صنعت کفش فعال بود، مدیریت ۳ فروشگاه کارفرامای خود را که با بدهی‌های شدید دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در دست گرفت. ملویل، آن ۳ فروشگاه که در شهر نیویورک قرار داشتند را از ۳ مغازه‌ی ضررده به یک فروشگاه زنجیره‌ای کوچک، اما فعال تبدیل کرد. در سال ۱۹۰۹، فرزند فرانک یعنی جان وارد ملویل وارد کسب‌وکار خانوادگی شد. او در سال ۱۹۱۶ به‌عنوان معاون ارشد شرکت انتخاب شد و تأثیرات زیادی در رشد سال‌های بعدی داشت. وارد ملویل حدود نیم‌قرن مدیریت شرکت را تا زمان مرگش در ۱۹۹۷، بر عهده داشت.

فرانک ملویل کسب‌وکار خود را از ۳ فروشگاه کفش شروع کرد

یکی از فاکتورهای مهم پیشرفت شرکت ملویل، دوستی وارد ملویل با یک تولیدکننده‌ی کفش به نام جی فرانکلین مک الواین بود که در جریان جنگ جهانی دوم و در خلال خدمت به ارتش شکل گرفت. همکاری آن‌ها، منجر به نوآوری‌هایی در تولید انبوه کفش و توزیع آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای شد که درنتیجه، قیمت محصولات را نیز کاهش می‌داد. این دو نفر تصمیم گرفتند تا فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را به افتخار یک گلف باز اسکاتلندی، به اختصار Thom McAn نام‌گذاری کنند. اولین فروشگاه با آن نام در سال ۱۹۲۲ در نیویورک تأسیس شد که کفش‌هایی با طراحی ساده و قیمت ثابت ۳.۹۹ دلار می‌فروخت. در همان سال، شرکت ملویل به کورپوریشن تبدیل شد و با نام کامل Melville Shoe Corporation به کار خود ادامه داد.

داستان برند CVS / وارد ملویل

وارد ملویل

با وجود آن که کفش‌‌های برند مک‌آن تنوع زیادی نداشتند،‌ برنامه‌های تخفیفی، منجر به افزایش فروش شدید شد. در نتیجه‌ی موفقیت در فروش، فروشگاه‌های متعدد در سرتاسر شمال شرقی آمریکا تأسیس شدند. با افزایش تعداد فروشگاه‌ها به ۳۰۰ عدد، ظرفیت کارخانه‌های تولیدی مک‌الوین (با تولید ۲۰ هزار جفت کفش در روز) پاسخگوی نیازها نبود و او کارخانه‌ای جدید در وارسستر ماساچوست تأسیس کرد.

برند Thom McAn تا سال‌ها پیش‌گام فروش ملویل بود

رکود بزرگ آمریکا در دهه‌های ابتدایی قرن بیستم، شرکت ملویل را نیز مانند هر کسب‌وکار دیگری با بحران روبه‌رو کرد. به‌عنوان مثال فروش آن‌ها در سال ۱۹۳۲ افت ۲۱ درصدی نسبت به سال قبل داشت. در سال بعد، شایعه‌های ورشکستگی آن‌ها نیز اوج گرفت، اما نوآوری در سیاست‌های پولی و مدیریتی، ملویل را در مسیر کسب‌وکار نگه داشت. آن‌ها در سال ۱۹۳۳ با عرضه‌ی عمومی سهام وارد بازار بورس اوراق بهادار نیویورک شدند. در ادامه‌ی دهه‌ی ۱۹۳۰، فروشگاه‌های بیشتری تأسیس شدند. تا پایان آن دهه، ۶۵۰ فروشگاه برند McAn فعالیت می‌کردند و همچنین محصولات دیگر در فروشگاه‌های کوچک‌تر با نام John Ward و Frank Tod فروخته می‌شدند.

داستان برند CVS / تام مک‌آن

لوگوی تام مک‌آن

ادغام‌های بزرگ و رشد ثابت

وارد ملویل در سال ۱۹۳۹ تصمیم گرفت تا تمامی فرایندهای تولید و بازاریابی خود را در یک واحد متمرکز جمع‌آوری کند. او پیشنهاد داد که ملویل با شرکت تولیدی مک‌الوین ادغام شود. در آن زمان، کارخانه‌های مک‌الوین سالانه ۱۱ میلیون جفت کفش برای ملویل تولید می‌کردند. درنهایت در همان سال ادغام شرکت‌ها تأیید شد و در سال بعد، مدیران ارشد جشن تولید کفش شماره‌ی ۱۰۰ میلیون شرکت را برگزار کردند.

با شروع دهه‌ی ۱۹۴۰، شرکت از بحران‌های ایجاد شده به‌خاطر رکود بزرگ به مرور خارج شد و برای اولین‌بار، رکورد فروش ۴۰ میلیون دلار را ثبت کرد. این رشد در سال‌های جنگ جهانی دوم ادامه داشت و تنها توقف و افت آن، حدود یک دهه بعد اتفاق افتاد. افت فروش از ۹۲ میلیون به ۹۰ میلیون دلار در سال ۱۹۵۲، نشان‌دهنده‌ی اولین خطرات مدل کسب‌وکاری ملویل در بازار پر رقابت آن سال‌ها بود.

استراتژی ملویل در تولید چند نمونه کفش محدود با قیمت مناسب، در میانه‌‌های قرن بیستم اولین تهدیدها را تجربه کرد. در آن سال‌ها، اقتصاد به سرعت رشد می‌کرد و به تبع آن رقبای جدید نیز با سرعت بالایی ظاهر می شدند. تنوع و تخصص در تولید، نیازهای حیاتی آن سال‌های صنعت بودند. به‌خاطر همین چالش‌ها، ملویل تصمیم گرفت تا چند مدل کفش‌های زنانه و بچه‌گانه جدید به محصولات خود اضافه کند.

داستان برند CVS

یکی از اولین فروشگاه‌های Tom McAn

یکی از خریدهای مهم ملویل در سال‌‌های میانی قرن بیستم، در سال ۱۹۵۲ و با ادغام زنجیره‌ی ۱۵۱ فروشگاهی Mile Shoes انجام شد. پس از این خرید،‌ نتایج بهتر در فروش، به سرعت خود را نشان دادند. فروش شرکت در سال ۱۹۵۳ رشد ۲۰ درصدی داشت و به ۱۰۸ میلیون دلار رسید. تا سال ۱۹۵۵،‌ تعداد فروشگاه‌های آن شرکت به ۸۵۰ و تعداد کارخانه‌ها به ۱۲ عدد رسیده بود. یک سال بعد، وارد ملیویل، درکنار مسئولیت مدیر عاملی، به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب شد. 

مسیر توسعه‌، همواره برای ملویل یک مسیر جذاب بود. آن‌ها برای افزایش نفوذ خود در بازار، در سال ۱۹۶۰ یک زیرمجموعه‌ی جدید به شرکت خود اضافه کردند. زیرمجموعه‌ی با نام Meldisco تأسیس شد که با هدف عرضه‌ی محصول برای کل افراد خانواده در فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌ای تخفیفی فعالیت می‌کرد.

داستان برند CVS

یکی از زیرمجموعه‌های پوشاک ملویل

توسعه‌ی فعالیت‌ها در دهه‌ی ۱۹۶۰، موجب کاهش سوددهی شرکت در سال‌های ابتدایی شد که البته، پس از چند سال باز به روند عادی خود بازگشت. در سال ۱۹۶۴، مدیر کل جدیدی به‌نام رابرت ارب در شرکت ملویل شروع به کار کرد که در دهه‌‌های بعدی مدیریتش، رشد قابل توجهی را برای شرکت رقم زد. او به‌نوعی طبیعت روح و نقطه‌ی تمرکز شرکتش را به روشنی طراحی کرد.

کفش و پوشاک، بخش‌های اصلی درآمدی ملویل تا دهه‌ی ۱۹۶۰ بودند

در خلال سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۷، فروش شرکت رشد ۵۰ درصدی داشت و سود حاصل از آن، ۳ برابر شد. فروش شرکت در سال ۱۹۶۷ به ۳۶۰ میلیون دلار رسید. در پایان آن دهه، ملویل بزرگ‌ترین خرده‌فروشی کفش در آمریکا بود که ۱۴۰۰ فروشگاه با برندهای مک‌آن، مایلز و ملدیسکو داشت. توسعه‌های آن سال‌ها، منجر شد تا برندهای شرکت ملویل، به‌مرور هر کدام هویت اختصاصی خود را کسب کرده و برای دسته‌ای خاص از مشتریان طراحی و فروخته شوند.

تأسیس CVS و ادغام با ملویل

در سال ۱۹۶۸، یکی از مهم‌ترین حرکت‌های شرکت ملویل اتفاق افتاد. آن‌ها ورود به صنعت مد و پوشاک را از همان سال شروع کردند و با تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای Chess King، نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به صنعت مد را هدف قرار دادند. فروشگاه‌های کینگ آخرین تلاش ملویل برای ورد به صنعت مد و پوشاک نبود. آن‌ها در همان سال فروشگاه‌های Foxwood را نیز خریداری کرده و نام آن‌ها را به Focmoor تغییر دادند. آن فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تمرکز بر صنعت پوشاک زنان جوان فعالیت می‌کردند.

داستان برند CVS

از چپ به راست: استنلی گلدشتاین، سیدنی گلدشتاین و رالف هوگلند

شرکت CVS، خرید بعدی بزرگ ملویل بود که به‌نوعی مسیر حرکتی آن‌ها را نیز در سال‌های بعدی شکل داد. سی‌وی‌اس در سال ۱۹۶۳ و توسط برادران گلدشتاین یعنی استنلی و سیدنی و با همکاری رالف هوگلند تأسیس شده بود. آن‌ها با تمرکز بر بازار محصولات آرایشی و بهداشتی، ابتدا در لاول ماساچوست شروع به کار کردند. یک سال بعد، تعداد فروشگاه‌های سی‌وی‌اس به ۱۷ عدد رسید و در سال ۱۹۶۷، برای اولین‌بار، محصولات داروخانه‌ای نیز به آن‌ها اضافه شد. در سال ۱۹۶۹، خرید بزرگ و ادغام سی‌وی‌اس با ملویل انجام شد. در آن زمان، سی‌وی‌اس ۴۰ فروشگاه داشت.

ملویل در سال ۱۹۶۹ که CVS را خرید، ۲ شرکت دیگر را نیز برای افزایش فعالیت‌های خود در اختیار گرفت. شرکت اول، Mark Steven بود که وظیفه‌ی فرایند توزیع محصولات به شرکت CVS را انجام می‌داد و دیگری، متمرکز بر فرایندهای مدیریت خرده‌فروشی فعالیت می‌کرد و Retail Store Management نام داشت.

داستان برند CVS

یکی از مراکز توزیع CVS

خرید CVS، آغاز تغییر مسیر ملویل در بازار بود

غول صنعت کفش آمریکا در قرن بیستم، از خریدها و توسعه‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ به‌طورکامل راضی نبود و برنامه‌های توسعه‌ای را گسترش داد. آن‌ها در سال ۱۹۷۲ شرکت Clinton Merchandising را خریداری کردند که فروشگاه‌های تخفیفی و دارویی با همین نام داشت. ۸۰ فروشگاه آن‌ها در مناطق غربی میانی و شمال شرقی آمریکا فعال بودند. پس از ادغام، فروشگاه‌های کلینتون، به زنجیره‌ی فروشگاهی سی‌وی‌اس پیوستند. خریدهای دیگر، Metro Pants و Spotwood Apparel بودند که در صنعت تولید لباس‌های مردانه فعالیت می‌کردند.

علاوه‌بر خریدهای متعدد در داخل آمریکا، ملویل تلاش می‌کرد تا چهره‌ی بین‌المللی شرکت خود را نیز شناخته‌شده‌تر کند. آن‌ها در سال ۱۹۷۱ یک قرارداد همکاری با C.F Bally در کشور سوئیس امضا کردند که منجر به فروش کفش‌های آن برند در آمریکا شد. در سال‌های بعد، توسعه به مناطق دیگر اروپا و حتی ژاپنی نیز انجام شد.

داستان برند CVS

باوجود آن که در دهه‌ی ۱۹۷۰، زمینه‌های متعددی به حوزه‌ی فعالیت‌های ملویل افزوده شدند، باز هم صنعت کفش حدود ۷۱ درصد از فروش آن‌ها را به خود اختصاص می‌داد. در سال ۱۹۷۴، فروشگاه‌های سی‌وی‌اس به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری رسیده بودند و با وجود گسترش فعالیت به ۲۳۲ فروشگاه، تنها در ۴۵ عدد از آن‌ها، محصولات دارویی می‌فروختند. خریدهای بعدی برای توسعه‌ی این فعالیت‌ها، یکی شرکت پوشاک Marshalls و دیگری فروشگاه‌های زنجیره‌ای بهداشت و سلامت Mack Drug با ۳۲ فروشگاه بود که مورد آخر، با CVS ادغام شد.

در سال ۱۹۷۶، شرکت ملویل به رتبه‌ی ۳۲ برترین خرده‌فروشی‌های کشور آمریکا رسیده بود و رکورد یک میلیارد دلار فروش سالانه را نیز به‌لطف توسعه‌ی زیرمجموعه‌ها و ورود به حوزه‌های متنوع فروش، پشت سر گذاشت. در سال ۱۹۷۷، مدیر افسانه‌ای ملویل یعنی وارد ملویل از دنیا رفت و مدیرعامل آن زمان یعنی فرانسیس رونی، به سمت ریاست هیئت‌مدیره رسید. این تغییر مدیریتی، شروع دورانی تازه در شرکت بود که به‌مرور، صنعت کفش را از تمرکز اصلی آن‌ها خارج می‌کرد. تا سال ۱۹۷۸، تعداد فروشگاه‌های تحت مدیریت ملویل به ۳۸۱۲ عدد و فروش آن‌ها به ۱.۷۵ میلیارد دلار رسید که ۵۳ درصد از آن به بخش فروش کفش اختصاص داشت.

داستان برند CVS

داروخانه‌ی CVS در اوکلاهاما

توسعه‌ی فعالیت‌ها و حضور بازار CVS نیز در سال‌های دهه‌ی ۱۹۷۰ با قدرت ادامه داشت. آن‌ها برای جدا کردن خود از رقبا و پیشگامی در بازار فروش دارو، فروشگاه‌های کوچک بهداشتی و سلامت را در مجموعه‌های فروشگاهی تأسیس کردند.

تنوع بیشتر فعالیت‌ها در سال‌های پایانی قرن بیستم

در سال ۱۹۸۰، ملویل به اوج فعالیت و سوددهی خود رسیده بود. آن‌ها ۴۸ هزار کارمند و ۴۵۰۰ فروشگاه تحت مدیریت داشتند و برای ۲۶امین سال متوالی، سوددهی را تجربه می‌کردند. فروشگاه‌های CVS به ۴۰۸ منطقه‌ توسعه یافته بودند و فروش آن‌ها، عدد ۴۱۴ میلیون را نشان می‌داد. این آمارها، CVS را به‌عنوان یکی از ۱۰ برند اول فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارو در آمریکا به شهرت رساند.

داستان برند CVS

داروخانه‌ی CVS در تگزاس

با شروع دهه‌ی ۱۹۸۰، فرایندهای خرید و ادغام با قدرت ادامه داشتند. اولین خریدهای آن دوره، شرکت‌های Kay-Bee Toy و Hobby Shops بودند. تا سال ۱۹۸۲، ملویل بزرگ‌ترین خرده‌فروش کفش در آمریکا بود و ۵۲۰۰ فروشگاه را مدیریت می‌کرد. ۴۷۰ فروشگاه کینگ، ۵۸۸ فروشگاه فاکس‌مور، ۴۳۳ فروشگاه CVS و ۱۲۰۰ فروشگاه برند تام مک‌آن، تحت مدیریت ملویل بودند. در همان سال، بازیگر بزرگ صنعت فروش چرم یعنی Wilsons و همچنین شرکت مبلمانی Linen's Things نیز به مجموعه اضافه شدند که نشان از تصمیم مدیران برای نفوذ به حداکثر بازارهای ممکن بود.

داستان برند CVS

رکود دهه‌ی ۱۹۸۰ روی همه‌ی کسب‌وکارهای آمریکایی تأثیر داشت. ملویل نیز با وجود افزایش فروش، خسارت‌هایی را تحمل کرد. آن‌ها ۶ عدد از ۷ کارخانه‌ی تولید کفش خود را در سال ۱۹۸۳ به حالت نیمه‌تعطیل درآوردند که منجر به اخراج ۲ هزار نفر شد. ازطرفی، فرایندهای ساخت‌وساز برای برند سی‌وی‌اس شروع شد و آن‌ها در سال ۱۹۸۱،‌ برنامه‌ها برای نقل مکان به منطقه‌ی وون‌ساکت رود آیلند را شروع کردند.

داستان برند CVS

بحران روزبه‌روز فشارش را به شرکت‌های آمریکایی افزایش می‌داد و به‌نوعی فرار از آن ممکن نبود. ملویل در سال ۱۹۸۵ یکی از بهترین زیرمجموعه‌های خود یعنی فاکسمور را با ۶۱۴ فروشگاه و به خاطر کاهش حجم فروش، فروخت. فروشگاه‌های تام مک‌آن نیز از این کوچک شدن ابعاد در امان نبودند و در همان سال، ۷۲ مرکز آن‌ها نیز تعطیل شد. دراین‌میان، درآمد و سود شرکت با رشد ادامه پیدا کرد و سی‌وی‌اس نیز به رکورد فروش یک میلیارد دلار رسید.

به مرور خدمات بهداشت و سلامت به منبع اصلی درآمد تبدیل شدند

استنلی گلدشتاین که از زمان فروش شرکتش به ملویل، به آن‌ها پیوسته بود، در سال ۱۹۸۶ به‌عنوان مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره‌ی شرکت انتخاب شد. استنلی وظیفه داشت تا مسیر رونی افسانه‌ای را ادامه دهد. مدیری که ملویل را از یک شرکت معمولی به غول خرده‌فروشی آمریکا تبدیل کرده بود. ۲ سال بعد، شرکت اول گلدشتاین یعنی سی‌وی‌اس جشن تأسیس ۲۵ سالگی را برگزار کرد و با ۷۵۰ فروشگاه در سرتاسر آمریکا،‌به رکورد ۱.۶ میلیارد دلار فروش رسید.

داستان برند CVS

داروخانه‌ی CVS در کنتیکت

فرایندهای خرید و ادغام با هدف توسعه‌ی فعالیت‌ها، در زمان گلدشتاین نیز ادامه داشت. اولین خرید، شرکت Heartland and Pharmacity با ۲۵ فروشگاه و دیگری، زنجیره‌ی ۳۶ فروشگاهی Leather Loft بود. شرکت تولید کفش‌های ورزشی Finnish Line و فروشگاه‌های زنجیره‌ای Bermans، خریدهای بعدی ملویل بودند. یکی از اقدامات مثبت ملویل در سال ۱۹۸۹، شروع برنامه‌ی توزیع سهام و سود بین کارمندان بود. ۶ درصد از سهام شرکت در نتیجه‌ی این برنامه بین کارمندان توزیع شد.

پایان دهه‌ی ۱۹۸۰، به‌نوعی شرکتی جدید با روح و هویت بزرگ‌تر از ملویل به جهان نشان می‌داد. درآمد و سود آن‌ها بسیار افزایش یافته و به‌نوعی ۳ برابر شده بود. در پایان آن دهه، کفش که زمانی صنعت اصلی ملویل بود، تنها ۲۲.۵ درصد از فروش خود را به خود اختصاص می‌داد. یخش‌های پوشاکی، سهم ۳۶ درصدی داشتند و کسب‌وکار بهداشت و دارو به سهم ۲۸ درصدی رسیده بود. سایر سهم فروش نیز بین بازاهای اسباب‌بازی و مبلمان تقسیم می‌شد.

داستان برند CVS

داروخانه‌ی CVS در داخل یک فروشگاه Target

CVS Corporation متولد می‌شود

دهه‌ی ۱۹۹۰، هنوز دوران دشواری در اقتصاد و خصوصا صنعت خرده‌فروشی بود. در سال‌های ابتدایی آن دهه، اولین تلاش‌ها برای تقویت ملویل صورت گرفت. البته، تعدیل‌هایی هم انجام شد و به‌عنوان مثال، سی‌وی‌اس ۸۵ فروشگاه خود را در کالیفرنیا با قیمت ۶۰ میلیون دلار به American Drug Stores فروخت. در ادامه‌ی آن سال، تغییر ساختار عظیمی در ملویل رسانه‌ای شد که خبر از فروش ۸۰۰ فروشگاه آن‌ها می‌داد. فروشگاه‌های از برند تام‌ مک‌آن، کی-بی و لیننز در فهرست فروش قرار داشتند. بیش از ۵۰۰ واحد فروش برند کینگ نیز فروخته شد.

با افزایش شهرت خدمات دارویی، تقریبا همه‌ی بخش‌های دیگر فروخته شدند

فروش گسترده‌ی کسب‌وکارهای بخش‌های دیگر، تمرکز ملویل را بیش‌ازپیش روی CVS و Marshalls معطوف می‌کرد که در مجموع بیش از ۶۰ درصد فروش و سود شرکت را به خود اختصاص می‌دادند. اقدام بزرگی که در همان دوره برای توسعه‌ی فعالیت‌های سی‌وی‌اس انجام شد، خرید و ادغام فروشگاه‌های People Drug Stores بود. در آن زمان، حوزه‌ی فعالیت‌ غول خرده‌فروشی بهداشت و سلامت به مریلند، پنسیلوانیا، ویرجینیا، وست ویرجینیا و کلمبیا توسعه یافته بود.

داستان برند CVS

یکی از اولین داروخانه‌های People's Drug Stores در دهه‌ی ۱۹۲۰

در سال ۱۹۹۴، یک داروساز به‌نام توماس ام رایان به‌عنوان مدیرعامل سی‌وای‌اس انتخاب شد. د رآن سال، تعداد فروشگاه‌ها به ۱۳۵۰ عدد رسیده بود که آن‌ها را به بزرگ‌ترین زنجیره‌ی فروش ملویل تبدیل می‌کرد. با‌این‌وجود، بخش‌های دیگر غول خرده‌فروشی آن سال‌های آمریکا رشد و درآمد مناسبی نداشتند و سهام‌داران، با جدیت به‌دنبال تغییرات ساختاری یا فروش بخش‌هایی از شرکت بودند. به‌همین خاطر، در سال ۱۹۹۵ گفته شد که شرکت قصد دارد بسیاری از بخش‌های خود را به فروش برساند و تمرکز خود را روی پرسودترین زیرمجموعه یعنی CVS معطوف کند.

فعالیت مهم رخ داده در CVS در میانه‌ی دهه‌ی ۱۹۹۰، تأسیس PharmaCare بود که فرایندهای مدیریتی حوزه‌ی سلامت انجام می‌داد. این شرکت خدمات متنوعی در حوزه‌های سلامت و بیمه به کارفرمایان حوزه‌های مختلف کسب‌وکار ارائه می‌کرد.

داستان برند CVS

زیرمجموعه‌ی CVS در حال تعطیلی

در مسیر تصمیم‌های مدیران ملویل برای تغییر مسیر و تمرکز هرچه بیشتر روی برند CVS، تقریبا تمامی بخش‌های دیگر تا میانه‌های دهه‌ی ۱۹۹۰ به فروش رفتند. درکنار سی‌وی‌اس، تنها ۲ بخش دیگر یعنی Linen و Bob's Stores به فعالیت خود ادامه دادند. البته، آن فروشگاه‌ها نیز در سال ۱۹۹۷ فعالیت خود را پایان دادند. تمرکز بر CVS به‌حدی رسید که در سال ۱۹۹۶، مرکز مدیریت ملویل نیز به مرکز مدیریت آن شرکت در رود آیلند منتقل شد. ۲ ماه بعد، نام شرکت به‌طور کامل تغییر کرده و با نام CVS Corporation به فعالیت ادامه داد.

CVS پس از چندین بار تغییر نام، امروز با نام کامل CVS Health شناخته می‌شود

پس از تغییر اساسی ساختار، CVS جدید با سرعت به سمت تبدیل شدن به بازیگر اصلی صنعت داروی آمریکا حرکت کرد. در ماه می سال ۱۹۹۷، شرکت Revco با پرداخت ۲.۸ میلیارد دلار برا سهام و ۶۰۰ میلیون دلار برای پرداخت بدهی‌ها، خریداری شد. شرکت Revco بیش از ۲۶۰۰ داروخانه در ۱۷ ایالت غربی میانی، جنوب شرقی و شرقی آمریکا داشت. قوانین خرید و ادغام آمریکا، سی‌وی‌اس را مجبور کرد که ۱۲۰ داروخانه‌ی Revco را بفروشد که عموما در منطقه‌ی ویرجینیا قرار داشتند. درنتیجه، پس از آن قرارداد، سی‌وی‌اس ۴۰۰۰ داروهانه در ۲۴ ایالت آمریکا داشت که به برترین برند از لحاظ تعداد مراکز فعالیت در این صنعت بدل شد.
داستان برند CVS

لوگوی رسمی CVS Pharmacy زیرمجموعه‌ی CVS

در سال ۱۹۹۸، رایان به‌عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب شد و گلدشتاین، در مقام ریاست هیئت‌مدیره باقی ماند. خرید بعدی در آن سال رخ داد که طی آن داروخانه‌های زنجیره‌ای Arbor Drugs با ۲۰۰ داروخانه و یک میلیارد فروش در سال ۱۹۹۷، به سی‌وی‌اس ملحق شدند. آن خرید، سلطه‌ی سی‌وی‌اس را بر بازار داروی آمریکا تثبیت کرد و آن‌ها با ۴۱۰۰ داروخانه، ۱۱ درصد از نسخه‌های کشور را پوشش می‌دادند. فرایندهای توسعه در آن سال‌ها، علاوه‌بر خرید شرکت‌های جدید، با توسعه‌ی داخلی و تأسیس داروخانه‌ها هم ادامه می‌یافت و به‌عنوان مثال، در یک برنامه‌ی سه‌ساله، ۲۰۰ داروخانه در شهر نیویورک تأسیس شدند.

از آخرین رخدادهای مهم برند CVS در پایان قرن بیستم می‌توان به بازنشستگی گلدشتاین ۳۶ سال پس از تأسیس اولین فروشگاه با آن برند اشاره کرد. در ادامه، ورود به حوزه‌ی تجارت الکترونیگ با خرید اولین داروخانه‌ی بزرگ اینترنتی جهان یعنی Soma.com و به مبلغ ۳۰ میلیون دلار انجام شد. آن وبسایت پس از مدتی به CVS.com تغییر نام داد. مجموعه‌های CVS ProCare، حرکت بعدی توسعه‌ای در سال ۱۹۹۹ بودند که داروخانه‌ها و مراکزی برای خدمات‌رسانی به بیماران خاص و نیازمند دارو و شرایط درمانی ویژه بودند.

داستان برند CVS

داروخانه‌ی CVS در نیواورلئانز

بیماری‌های خاص و نیازمند شریط درمانی ویژه، بازاری قابل‌توجه در ابتدای قرن ۲۱ بود که CVS با درک ظرفیت‌ها، با خرید شرکت Stadlander با قدرت بیشتری به آن وارد شد. آن‌ها خدمات درمانی را به بیماران خاص ارائه و نسخه‌های دارویی را نیز با خدمات ارسال، عرضه می‌کردند. تا پایان سال ۲۰۰۰، خدمات سی‌وی‌اس در آن حوزه شامل ارسال دارو به بیماران خاص و ۴۶ مرکز ProCare در ۱۷ ایالت آمریکا بود.در آن سال، برای اولین‌بار درآمد شرکت مرز ۲۰ میلیارد دلار را رد کرد و سود عملیاتی نیز به ۷۴۶ میلیون دلار رسید.

سال‌های اخیر و وضعیت کنونی برند CVS

ExtraCare اولین سرویس خاصی بود که در شروع قرن ۲۱ برای مشتریان CVS عرضه شد. این کارت وفاداری، اولین در نوع خود بود که توسط یک شرکت داروخانه‌های ارائه می‌شد. در آن سال‌ها، تلاش برای ورود به ایالت‌ها و مناطق مهم‌تر و بزرگ‌تر نیز ادامه داشت و به‌مرور، شیکاگو و مراکز پرجمعیت همچون دالاس، هیوستون فینیکس و لاس‌وگاس میزبان آن‌ها شدند.

یکی از خریدهای مهم در دهه‌ی ۲۰۰۰، شرکت Eckerd با ۱۲۶۸ فروشگاه بود که در پی آن سرویس‌های Eckerd Health و سیستم خرید پستی آن‌ها نیز به CVS پیوستند. حرکت مهم دیگر، همکاری با کلینیک مشهور MinuteClinic بود که منجر به تأسیس ۳ کلینیک در داروخانه‌های سی‌وی‌اس شد. Sav-On و Osco، داروخانه‌های بعدی بودند که با پیوستن به سی‌وی‌اس، نفوذ آن‌ها را به کالیفرنیای جنوبی و بازارهای اصلی غرب میانی آمریکا افزایش دادند. در ادامه، قرارداد مهم ادغام با Caremark انجام شد که در نتیجه‌ی آن، شرکت اصلی به CVS Caremark تغییر نام داد و به سرویس‌دهنده‌ی اول آمریکا در حوزه‌ی دارو تبدیل شد.

داستان برند CVS

در سال‌های پایانی دهه‌ی ۲۰۰۰، باز هم فرایندهای خرید و ادغام ادامه پیدا کرد تا مناطق بیشتری تحت نفوذ برند CVS قرار بگیرند. خرید ۵۴۱ داروخانه‌‌ی Longs Drug در کالیفرنیا، هاوایی، نوادا و آریزونا، سلطه‌ی آن‌ها را بر مناطق شمالی و مرکزی کالیفرنیا تضمین کرد. در حرکت بعدی، MinuteClinic همکاری‌هایی را با سازمان‌های مشابه در سرتاسر آمریکا انجام داد که دسترسی آن‌ها را به خدمات حرفه‌ای سلامت در سرتاسر کشور، ممکن کرد.

لری مرلو، در سال ۲۰۱۱، جایگزین تیم رایان در سمت مدیرعاملی CVS CareMark شد و امروز نیز در همین موقعیت فعالیت می‌کند. مرلو در سال ۱۹۹۰ و پس از خرید People's Drug به سی‌وی‌اس ملحق شده بود. در همان سال، رکورد فروش ۱۰۰ میلیارد دلاری شکسته شد.

داستان برند CVS

زیرمجموعه‌ی کلینیکی CVS

چالش‌ها و انتقادات

CVS با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در تاریخ فعالیت داشت، با چالش‌های متعددی نیز روبه‌رو بود. به‌هرحال، این برند در حوزه‌ی حساس سلامت فعالیت می‌کند و حجم بالای معاملات و مشتری‌ها نیز نشان‌دهنده‌ی داده‌های عظیم در اختیار آن‌ها است. دنتیجه، انواع چالش‌ها پیرامون سوءاستفاده از داده‌های کاربران یا حتی اشتباه در تحویل نسخه‌ها، در سال‌های فعالیت CVS را با بحرا‌ن‌هایی روبه‌رو کرد.

یکی از اتهامات مهم در تاریخ CVS، در گزارشی در سال ۱۹۹۸ در واشنگتن پست منتشر شد. گزارش مذکور ادعا می‌کرد شرکت دارویی اطلاعات نسخه‌های بیماران را در اختیار شرکت بازاریابی Elensys می‌گذاشته است. شرکت بازاریابی نیز با استفاده از همان اطلاعات، تبلیغات هدفمند برای مشتریان پست می‌کرد. هر ۲ شرکت، اتهام مطرح شده را رد کردند. آن‌ها ادعا می‌کردند که هیچ نقضی در حریم خصوصی کاربران نبوده و تبلیغات ارسال شده با هدف آموزش ارسال شده‌اند. به‌هرحال اتهامات مطرح شده منجر به قطع همکاری آن ۲ شرکت شد.

داستان برند CVS

زیرمجموعه‌ی کنونی CVS

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، ۲ پرونده‌ی مهم مرتبط با CVS در سال‌های گذشته داشت. یک از آن‌ها در سال ۲۰۰۹ و مرتبط با حفظ اطلاعات مالی و سلامتی بیماران و کارمندان به جریان افتاد. در آن پرونده، CVS متهم به عدم پیاده‌سازی روش‌های بهینه برای حفظ اطلاعات و به پرداخت جریمه محکوم شد.

پرونده‌ی دیگر کمیسیون تجارت، در سال ۲۰۱۲ و با موضوع قیمت‌گذاری برخی داروها به جریان افتاد. در آن پرونده، CVS به پرداخت ۵ میلیون دلار جریمه محکوم شد. پرونده‌ی جذاب دیگر، در سال ۲۰۱۱ جریان داشت که پیرامون درخواست بیش‌ از نیاز مسکّن در داروخانه‌های منطقه‌ی استنفورد فلوریدا بود. درخواست‌های بیش از حد و فروش بالای آن نوع در دارو در منطقه‌ی استنفورد، احتمال سوءاستفاده‌ی خریداران از آن‌ها برای مقاصد دیگر را به‌شدت افزایش داد که درنهایت منجر به سخت‌گیری بیشتر در توزیع آن نوع از دارو در فلوریدا شد.

داستان برند CVS

مرکز مدیریتی پیش از تغییر نام به  CVS Health

وضعیت کنونی

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌های مدیریتی و فروش برند CVS، در سال ۲۰۱۴ رسانه‌ای شد. آن‌ها اعلام کردند که محصولات مبتنی بر تنباکو را از فروشگاه‌های خود حذف خواهند کرد. تمامی آن محصولات در همان سال از فروشگاه‌ها حذف شدند و یک برنامه‌ی ملی برای پایان دادن به مصرف سیگار نیز توسط آن‌ها اجرا شد. اتفاق مهم دیگر آن سال، تغییر نام شرکت به CVS Health بود تا گستردگی خدمات آن‌ها در حوزه‌های مختلف سلامت، نشان داده شود.

آخرین خرید، خدمات بیمه‌ای را هم به CVS افزود

از خریدها و ادغام‌های اخیر برند CVS می‌اوان به Navarro اشاره کرد که بزرگ‌ترین داروخانه‌ی زنجیره‌ای اسپانیایی در آمریکا بود. سپس، Omnicare پیش‌گام خدمات دارویی سازمان‌های درمانی آمریکا، به زیرمجموعه‌ی CVS اضافه شدند. خرید بزرگ بعدی، بیش از ۱۶۰۰ داروخانه و کلینیک از برند Target بود. آخرین خرید قابل‌توجه آن‌ها نیز برند بیمه‌ای Aetna است که در سال ۲۰۱۸ و با هدف ایجاد تغییرات اساسی در تجربه‌ی مردم از خدمات دارویی و سلامت، خریداری شد.

داستان برند CVS

داروخانه‌‌ها CVS، امروزه علاوه‌بر فروش داروها از برندهای مختلف، محصولاتی را نیز با برندهای اختصاصی این شرکت تولید می‌کنند. از میان برندهای اختصاصی می‌توان به Gold Emblen، محصولات خانه‌داری Total Home، ویتامین‌های بدون مواد نگهدارنده و مکمل‌های غذایی Radiance PLATINUM و محصولات آرایشی و بهداشتی با برندهای Beauty 360، Nuance Salma Hayel، Makeup Academy، Skin+Pharmacu و Essence of Beauty  اشاره کرد.

CVS امروز از زیرمجموعه‌های متعددی تشکیل شده است که در بخش‌های قبلی به‌طور کلی به آن‌ها پرداختیم. آن‌ها اکنون با نام کامل CSV Health فعالیت می‌کنند و شرکت‌هایی همچون CVS Pharmacy، MinuteClinic و بسیاری دیگر، زیرمجموعه‌های عملیاتی محسوب می‌شوند. طبق آخرین آمار، CVS حدود ۲۴۶ هزار کارمند دارد و آخرین آمار درآمدی آن‌ها، ۱۸۴.۷۶۵ میلیارد دلار بوده است. این برند اکنون در رتبه‌ی ۴۵ برترین برندهای جهان از نگاه مجله‌ی فوربز قرار دارد.

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید