ذهن‌ آگاهی،‌ درس جدید مدارس انگلستان

ذهن‌آگاهی در بسیاری از مدارس سراسر دنیا تمرین می‌شود و اکنون مدارس انگلستان می‌خواهند طی پژوهشی بفهمند کدام‌یک از روش‌های ذهن‌آگاهی بهترین نتیجه را برای کودکان دارد.

دروس آموزشی دانش‌آموزان انگلیسی شامل ریاضیات،‌ علوم و تاریخ می‌شود؛ اما اکنون انگلستان صدها مدرسه خود را آماده‌ی اضافه‌کردن درس جدیدی به‌نام ذهن‌آگاهی می‌کند. دانش‌آموزان حدود ۳۷۰ مدرسه‌ی انگلیس قرار است در قالب پژوهشی که به بهبود سلامت روان جوانان می‌پردازد، ذهن‌آگاهی را تمرین کنند. آن‌ها روش‌های تمدد اعصاب، تمرینات تنفس و سایر تکنیک‌ها را با کمک متخصصان سلامت روان یاد می‌گیرند تا با این کار بتوانند احساسات خود را کنترل کنند.

هدف از این برنامه، مشخص‌کردن رویکردهایی است که در این دنیای دائماً درحال تغییر، بهترین نتیجه را برای جوانان به‌همراه دارد. دولت بریتانیا می‌گوید که پژوهش مذکور تا سال ۲۰۲۱ ادامه می‌یابد و یکی از بزرگ‌ترین پژوهش‌های دنیا در نوع خود به‌شمار می‌رود. دامیان هیندز، وزیر آموزش بریتانیا می‌گوید:

دیدگاه ما نسبت به سلامت روان‌‌مان، بسیار بازتر از قبل شده است؛ اما دنیای مدرن فشارهای جدیدی را بر کودکان وارد می‌کند و به‌همین دلیل کودکان از همان دوران مدرسه‌ی ابتدایی به‌تدریج با موضوعات مرتبط با سلامت روان،‌ سلامت جسمی و شادی آشنا می‌شوند.

ذهن‌آگاهی

بعد از ماه‌ها پژوهش توسط سرویس سلامت ملی در سال ۲۰۱۷ مشخص شد از هر هشت فرد پنج تا نوزده ساله در انگلستان، یک نفر حداقل از یک اختلال روانی رنج می‌برد. پژوهش مذکور که در ماه نوامبر منتشر شد،‌ به افزایش اختلالات روانی کودکانی پنج تا پانزده ساله اشاره داشت که از رقم ۹٫۷ درصد در سال ۱۹۹۹ به ۱۱٫۲ درصد در سال ۲۰۱۷ رسیده است. مواردی نظیر اضطراب و افسردگی از شایع‌ترین اختلالات در این افراد بود که از هر ۱۲ کودک و نوجوان، ‌یک نفر را در سال ۲۰۱۷ تحت‌تأثیر قرار داد و ظاهراً شیوع آن در دخترها بیشتر بود. ایمان حسین، مدیر سیاست و مبارزات عملی برای کودکان (یک مؤسسه‌ی خیریه‌)، این مشکل را «بحران سلامت روان کودکان» می‌نامد و می‌گوید:

هر روز شاهد هستیم که کودکان و نوجوانان تلاش زیادی می‌کنند تا راهی برای تطبیق خود با این دنیای مدرن و پیچیده (نظیر فشارهای زیادی که باید در مدرسه تحمل کنند یا مشکلاتی که در خانه وجود دارد) پیدا کنند و در تمام این مدت با خیل اطلاعات رسانه‌های اجتماعی نیز مواجه می‌شوند. خدماتی مثل ذهن‌آگاهی می‌تواند از شدت اضطراب، درد و ناراحتی کودکانی که تحت‌تأثیر هستند، کم کند و درعین‌حال نیاز به حمایت بیشتر در بزرگسالی را کاهش می‌دهد.

بااین‌حال دو کمیته‌ی پارلمانی، گزارش‌های دولتی از هدف این برنامه را نقد کرده‌اند؛ زیرا به‌جای اینکه به پیشگیری از این موضوع بپردازد،‌ مدیریت مشکلات عاطفی را در دستور کار خود قرار داده است. در گزارشی که ماه می گذشته منتشر شد،‌ کمیته آموزش و پرورش و بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی گفته بود:

راهبرد دولت، هدفمند نیست و به اکثر کودکانی که به‌شدت به کمک نیاز دارند، کمکی ارائه نمی‌کند؛ بلکه فقط میزان کار معلمان را افزایش می‌دهد. در حمایت بهتر از کودکان و نوجوانان به‌خصوص در سال‌های اول مدرسه به‌نظر می‌رسد که به نقش پیشگیری توجهی نشده است.

ذهن‌آگاهی

این کمیته‌ها دریافتند که رسانه‌های اجتماعی و سیستم آزمون‌های استرس‌زای مدارس می‌توانند تأثیرات منفی بر سلامت روان کودکان و نوجوانان بگذارند؛ اما دکتر جسیکا دیتون،‌ دانشیار سلامت روان کودکان در کالج دانشگاهی لندن که آزمایش‌های دولتی این برنامه را برعهده داشته است،‌ می‌گوید:

هدف از این برنامه‌ی جدید، ارائه‌ی کمک‌هایی فراتر از درمان سریع مشکلات است. معتقد هستیم که درمان این مشکلات ازطریق مداخله‌ی سلامت روان امکان‌پذیر است. تلاش می‌کنیم با آموزش در محیط مدارس درباره‌ی سلامت روان، دیدگاه منفی نسبت به اختلالات روانی را کاهش دهیم. این برنامه شامل چندین روش ازجمله آموزش معلمان برای انجام تمرین‌ها، آموزش تمرین‌های تمدد اعصاب و دعوت از افراد متخصص برای بحث‌های گروهی می‌شود.

دکتر دیتون می‌گوید:

این برنامه نه‌تنها حال باعث بهترشدن حال کودکان در کوتاه‌مدت می‌شود،‌ بلکه این افراد را برای رویارویی با آینده آماده می‌کند.

منبع nytimes

از سراسر وب

  دیدگاه
کاراکتر باقی مانده

بیشتر بخوانید