کاوشگر پارکر اولین مدارش به دور خورشید را کامل کرد

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
کاوشگر پارکر ناسا موفق شد اولین مدار به دور خورشید را کامل کند و حالا وارد فاز دوم چرخش به دور خورشید شده است.
تبلیغات

کاوشگر پارکر ناسا موفق شد اولین مدار کامل به دور خورشید را تکمیل کند و وارد مدار دوم از ۲۴ مدار برنامه‌ریزی‌شده شود. این فضاپیما در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شد و نزدیک‌ترین فاصله‌ی آن با خورشید در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۱۸ در فاصله‌ی ۲۴ میلیون کیلومتری از این ستاره ثبت شد.

این کاوشگر در تاریخ ۱۹ ژانویه در دورترین فاصله از خورشید به‌نام افلیون قرار گرفت. این فضاپیما مجددا در تاریخ ۴ آوریل، دومین عبور نزدیک به خورشید را تجربه خواهد کرد. به نقل از مقامات ناسا، کاوشگر پارکر تاکنون ۱۷ گیگابیت داده‌ی علمی از اولین تکمیل مدار به دست آورده است و تا ماه آوریل به رصدهای کامل مداری ادامه خواهد داد. به‌گفته‌ی اندی دریسمن، مدیر پروژه‌ی کاوشگر پارکر و پژوهشگر آزمایشگاه فیزیک دانشگاه جان هاپکینز:

تکمیل اولین مدار شگفت‌انگیز بوده است. ما داده‌های زیادی را در مورد عملکرد فضاپیما و واکنش آن به محیط خورشیدی به دست آوردیم و من به پیش‌بینی‌های دقیق تیم پروژه افتخار می‌کنم.
داده های پارکر

داده‌های به دست آمده از کاوشگر پارکر، ۱۹ ژانویه ۲۰۱۹ وقتی اولین مدار خود به دور خورشید را کامل کرد. نقطه‌ی سبز توپر موقعیت فعلی این کاوشگر را نشان می‌دهد.

به‌گفته‌ی نور رئوفی دانشمند پروژه‌ی این کاوشگر:

ما همیشه می‌گوییم نمی‌توان قبل از بررسی داده‌ها چیزی را پیش‌بینی کرد. داده‌های دریافتی سرشار از علائم جدید هستند که تاکنون مشاهده نشده‌اند و می‌توانند نویدبخش اکتشافات جدید باشند. کاوشگر پارکر به‌دنبال افشای رازهایی تازه در مورد خورشید است.

این کاوشگر در اولین عبورش از کنار خورشید تمام رکوردهای قبلی را شکست و به نزدیک‌ترین فاصله با این ستاره رسید؛ درحالی‌که فاصله‌ی کاوشگر هلیوس ۲ تا خورشید در ۱۹۷۶ دو برابر این مقدار بود. کاوشگر پارکر همچنین رکوردهای سرعت را با رسیدن به سرعت ۳۴۳ هزار کیلومتر بر ساعت نسبت به خورشید شکست.

کاوشگر پارکر در دومین عبور خود به رکورد اولیه‌اش می‌رسد اما در مدارهای آینده رکوردهای خود را خواهد شکست و بیش‌ازپیش به خورشید نزدیک‌ می‌شود. این کاوشگر در آخرین عبور خود که برای اواخر ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده است در فاصله‌ی ۶.۱۶ میلیون کیلومتر از خورشید قرار می‌گیرد و به کمک جاذبه‌ی این ستاره به سرعت ۶۹۰ هزار کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

مهندسان در حال حاضر در حال تخلیه‌ی داده‌های ارسالی این کاوشگر و آماده‌سازی آن برای تکمیل مدار دوم هستند. به‌گفته‌ی مقامات ناسا، دانشمندان همچنین اطلاعات به‌روزشده‌ی موقعیت و نتیجه‌ی تقریبا یک ماه دستورالعمل‌ها را ارسال می‌کنند.

طی ۲۴ عبور کاوشگر پارکر، چهار واسطه‌ی آن به بررسی دقیق سازوکار داخلی خورشید و شتاب‌گیری آن در سرعت‌های بالا و همچنین مواد تشکیل‌دهنده‌ی جو خارجی خورشید موسوم به تاج خورشیدی (که بسیار داغ‌تر از سطح آن است) کمک می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات