بررسی آنر ویو 20

دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 30 دقیقه
آنر ویو 20 مجموعه‌ای از ویژگی‌های جذاب، نظیر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و پردازنده‌ی قدرتمند ۷ نانومتری و طراحی بدون‌ حاشیه را با قیمتی ارزان‌تر از ۶۰۰ یورو دراختیار کاربر می‌گذارد.
تبلیغات

بازار گوشی‌های هوشمند ۱،۰۰۰ دلاری به‌دلیل نزدیک‌شدن شرکت‌ها به مرز فناوری‌های دردسترس و نبود نوآوری‌های جالب‌توجه، هم‌اکنون با رکود دست‌به‌گریبان است. کاربران ترجیح می‌دهند به‌جای پرداخت مبالغ هنگفت برای خرید دستگاهی که تفاوت‌های اندکی با نسل گذشته‌ دارد، از گوشی فعلی خود برای مدت طولانی‌تری استفاده کنند. همین موضوع باعث می‌شود شرکت بزرگی همچون اپل با تجدیدنظر در تخمین‌های مربوط به میزان فروش آیفون، از احتمال کاهش چندمیلیارد دلاری درآمد حاصل از فروش خانواده‌ی گوشی‌های هوشمند خود خبر دهد. 

آنر ویو 20 / Honor View 20

درمقابل، چینی‌ها با پرچم‌داران اقتصادی خود داستان متفاوتی روایت می‌کنند. آن‌ها با عرضه‌ی محصولاتی، همچون وان‌پلاس 6T و شیائومی می 8، در بازه‌های قیمت حدود ۵۰۰ دلار، از بسیاری جنبه‌ها تجربه‌‌ای هم‌سطح با گوشی‌های گران‌قیمت را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورند و بدین‌ترتیب خلأ نوآوری‌های شگفت‌انگیز و جریان‌ساز در بازار کنونی موبایل را با برچسب‌های قیمتی معقول و رقابتی محصولاتشان جبران می‌کنند. آنر یکی دیگر از برندهای چینی شناخته‌شده‌ای است که استراتژی مشابهی در پیش گرفته است. این شرکت نوظهور که مخاطبان خود را نسل جوان می‌داند، اخیرا با رونمایی پرچم‌داران خاصی، مانند آنر مجیک ۲ و آنر ویو ۲۰، بیش‌از‌پیش در کانون توجهات قرار دارد.

آنر درکنار هواوی موبایل، زیرمجموعه‌ای از گروه بزرگ هواوی محسوب می‌شود؛ از‌این‌رو، می‌توان شباهت‌های بسیاری در محصولات آن‌ها یافت. ویو ۲۰، جدیدترین پرچم‌دار آنر، با ویژگی‌های نظیر نمایشگر تمام‌صفحه، بدنه‌ی شیشه‌ای براق با الگوی خاص، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی مجهز به حسگر سه‌بعدی TOF و البته پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۸۰، تمام‌عیارترین محصولی به‌شمار می‌آید که چینی‌ها روانه‌ی بازار کرده‌اند. آیا مشخصات یادشده درکنار برچسب قیمتی ۵۷۰ یورویی می‌تواند نظر کاربران را به‌ این گوشی جلب کند؟ درادامه، با زومیت همراه باشید تا Honor View20 را بررسی کنیم.

گوشی هوشمند آنر ویو ۲۰ را دفتر آنر در ایران برای بررسی دراختیار زومیت قرار داده است. برای مشاهده قیمت گوشی در فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، مقایسه انواع قیمت گوشی هواوی، قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی سامسونگ و‌ قیمت آیفون و همچنین طرح سوالات خود در گجت‌های مختلف از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

طراحی

باید بپذیریم دوران گوشی‌های فلزی با طراحی یکپارچه به‌سر آمده است. در دوران حاضر، شرکت‌های سازنده با کنارگذاشتن فلزات، پنل‌های شیشه‌ای براق و شکننده را در ساخت پرچم‌داران خود به‌کار می‌گیرند تا حس دردست‌گرفتن کالایی پرزرق‌وبرق را بیش‌ازپیش در ذهن کاربرانشان تداعی کنند. علاقه‌ی تولیدکنندگان به زبان طراحی جدید تا جایی پیش می‌رود که امروزه، حتی در ساخت گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نیز به‌کارگیری شیشه یا مواد مشابه را  شاهد هستیم. ایجاد انحنا در شیشه درکنار اضافه‌کردن پوشش‌های رنگی متنوع یا بافت‌های گوناگون به آن، ازجمله‌ تلاش‌هایی است که شرکت‌ها برای متمایزساختن محصولاتشان از سایر رقبا به‌خرج می‌دهند. در این بین، آنر نیز دقیقا از همین چهارچوب تبعیت می‌کند.

آنر ویو 20 / Honor View 20

آنر ویو ۲۰ در پنج رنگ آبی، قرمز، مشکی، آبی فانتوم و قرمز فانتوم عرضه می‌شود که هرکدام با بافت خاصشان، جلوه‌ی متفاوتی به گوشی اضافه می‌کنند؛ بافتی که شرکت سازنده آن را Aurora Nanotexture می‌نامد. ما برای بررسی نسخه‌ی آبی فانتوم ویو ۲۰ را دراختیار داشتیم. در این نسخه، پنل پشتی با ترکیبی از گرادیان رنگ آبی و الگویی به‌فُرم V، ظاهری منحصربه‌فرد به‌خود می‌گیرد. رنگ آبی تیره از چهار لبه‌ی دستگاه، به‌سمت میانه‌ی پنل پشتی، به‌تدریج رنگ می‌بازد و به آبی کم‌رنگ گرایش می‌یابد. در‌این‌بین، الگوهای Vشکل از لبه‌ی بالای گوشی آغاز و در‌نهایت، به لوگوی HONOR ختم می‌شوند تا بدین‌ترتیب، ضمن تداعی‌‌کردن سری V آنر در ذهن کاربر، بر نام شرکت نیز تأکید کنند. بافت موجود در پس پنل شیشه‌ای ویو ۲۰ به‌گونه‌ای نور را بازتاب می‌دهد که گویی با حرکت‌دادن گوشی، الگوهای Vشکل به‌سمت لوگو حرکت می‌کنند. آنر در توصیف جلوه‌ی پویای View20، عبارت «زیبایی در حرکت» را در وب‌سایت خود آورده است. 

طراحی شیشه‌ای با بافت پویا

به‌دنبال رونمایی آیفون X و داغ‌شدن ترند استفاده از بریدگی نمایشگر، تلاش‌ها برای ازمیان‌برداشتن تمامی موانع موجود بر سر غوطه‌وری کاربر در محتوای بصری قوت گرفت. از بریدگی قطره‌ای‌شکل گرفته تا استفاده از سازوکار کشویی یا دوربین پاپ‌آپ و ایجاد روزنه‌ی دوربین سلفی درون صفحه‌نمایش، همگی ایده‌هایی هستند که طی مدت اخیر روی گوشی‌های مختلف اجرا شده‌اند. بااین‌حال، به‌‌نظر می‌رسد ایجاد حفره‌ درون نمایشگر، ترند سال ۲۰۱۹ خواهد بود؛ چراکه سامسونگ نیز گوشی موردانتظار گلکسی اس ۱۰ را اسفند امسال با طراحی یادشده روانه‌ی بازار خواهد کرد. آنر سابقه‌ی به‌کارگیری تمام راهکارهای یادشده را در گوشی‌های خود دارد و پرچم‌دار جدیدش را با روزنه‌ای در گوشه‌ی سمت چپ صفحه‌نمایش عرضه کرده است.

آنر ویو 20 / Honor View 20
آنر ویو 20 / Honor View 20

روزنه‌ی دوربین سلفی آنر ویو ۲۰ با قطری ۴.۵ میلی‌متری در گوشه‌ی سمت چپ نمایشگر جای دارد. ایجاد حفره درون پنل LCD، دستاوردی مهندسی برای چینی‌ها به‌حساب می‌آید؛ اما با کمی دقت به این حفره، به‌خصوص در پس‌زمینه‌های روشن، می‌توان متوجه هاله‌ای جزئی اطراف آن شد. آنر با تأیید وجود هاله‌ی یادشده، آن را بخشی از فرایند تولید می‌داند که با هدف جلوگیری از نفوذ نور نمایشگر به دوربین ایجاد شده است. نکته‌ی عجیب دیگر درباره‌ی روزنه‌ی دوربین به هم‌مرکزنبودن آن با گوشه‌ی گرد نمایشگر بازمی‌گردد که جلوه‌ی جالبی به‌وجود نمی‌آورد. رابط کاربری ویو ۲۰ با دوربین سلفی در اغلب مواقع، به‌عنوان جزوی از نوار اعلان رفتار می‌کند؛ بنابراین، وجود روزنه عموما باعث به‌‌همریختن رابط کاربری نمی‌شود. اگرچه در بحث طراحی، سلیقه‌ی فرد بیش از هر عامل دیگری اهمیت دارد، از دیدگاه نگارنده، روزنه‌ی دوربین درمقایسه‌با بریدگی نمایشگر حداقل ازلحاظ بصری، تجربه‌ی بهتری ارائه می‌دهد. 

روزنه‌ی دوربین، تدبیری جدید برای فرار از بریدگی نمایشگر  

آنر ویو ۲۰ از نمایشگری ۶.۴ اینچی با گوشه‌های گِرد استفاده می‌کند که ۸۵.۷ درصد از نمای مقابل دستگاه را دربردارد. نمایشگر آنر ویو ۲۰ از سمت بالا و طرفین تنها کسری از میلی‌متر با لبه‌های فیزیکی دستگاه فاصله دارد؛ اما هنوزهم حاشیه‌ی لبه‌ی پایین ضخیم است و این موضوع ظاهر نامتقارنی به آنر ویو ۲۰ می‌بخشد و ایجاد حفره‌ی دوربین سلفی را اندکی بی‌مورد جلوه می‌دهد. از نگاه نگارنده، در شرایطی که اغلب شرکت‌های اندرویدی هنوز به راهکاری برای جادادن سوکت‌های نمایشگر در زیر پنل و حذف حاشیه‌ی پایینی دست نیافته‌اند، بهتر است مانند سامسونگ، بالا و پایین نمایشگر را با حاشیه‌هایی نسبتا باریک و متقارن محدود کنند و دوربین سلفی را نیز درون همان حاشیه جای دهند. پیکسل ۳ ایکس‌ال مصداقی بارز برای چنین طراحی نامتقارن و نازیبایی به‌حساب می‌آید. گذشته از بحث حاشیه‌ها، هم‌مرکزنبودن روزنه‌ی دوربین سلفی و گوشه‌ی گِرد نمایشگر در آنر ویو ۲۰ یکی از نکات نامناسب در طراحی گوشی چینی‌ها به‌شمار می‌آید. 

آنر ویو 20 / Honor View 20
آنر ویو 20 / Honor View 20
آنر ویو 20 / Honor View 20
آنر ویو 20 / Honor View 20

ساختار کلی ویو ۲۰ با پیشروی لبه‌های انحنادار پنل پشتی از طرفین به‌سمت فریم دستگاه و به‌دنبال آن، باریک‌ترشدن چهارچوب فلزی دستگاه، ما را به‌یاد طراحی کهکشانی‌های سامسونگ می‌اندازد؛ با این تفاوت که طراحی پرچم‌دار چینی‌ها به‌دلیل بهره‌نبردن از نمایشگر خمیده کاملا متقارن نیست. فریم گوشی با پوشش آندیزه‌ی خود به‌لحاظ رنگی با بدنه‌ هم‌خوانی دارد و حس کاربر حین دردست‌گرفتن گوشی را نیز ارتقا می‌دهد. در پنل پشتی ویو ۲۰، دوربین ۴۸ مگاپیکسلی و حسگر TOF و فلش LED آن دیده می‌شود که با برآمدگی ناچیزی به‌صورت افقی در گوشه‌ی دستگاه قرار دارند. پرچم‌دار آنر از حسگر اثرانگشت عادی برای احراز هویت کاربر استفاده می‌کند. این حسگر در نیمه‌ی بالایی پنل پشتی دیده می‌شود و دسترسی به آن آسان است. 

آنر ویو 20 / Honor View 20

با خداحافظی از بریدگی نمایشگر، اسپیکر مکالمه‌ی ویو ۲۰ درون مرز بین نمایشگر و فریم فلزی گوشی قرار دارد؛ اما متأسفانه این ماژول نقشی در خروجی صدا ندارد و اسپیکر تک‌کاناله‌ی پرچم‌دار آنر در لبه‌ی پایین، کنار پورت USB-C قرار گرفته است. لبه‌ی بالایی آنر ویو ۲۰ با قرارگیری جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و ماژول IR Blaster و میکروفون حذف نویز بسیار شلوغ به‌نظر می‌رسد. درنهایت، باید به کلیدهای پاور و کنترل صدا در لبه‌ی سمت راست و درگاه سیم‌کارت در لبه‌ی چپ ویو ۲۰ اشاره کنیم. متأسفانه پرچم‌دار چینی‌ها گواهی IP ندارد؛ بنابراین، نمی‌توان از مقاومت آن دربرابر آب و گردوغبار مطمئن بود.

نمایشگر

فارغ از حفره‌ی درنظر گرفته‌شده برای دوربین سلفی در آنر ویو ۲۰، نمایشگر این گوشی برخلاف پرچم‌داران کنونی بازار از پنل LCD استفاده می‌کند. نمایشگر میت ۲۰ برادر ناتنی آنر ۲۰ ویو یکی از نمونه‌های موفق نمایشگرهای LCD بازار موبایل بود؛ اما آیا گوشی بالارده‌ی جدید آنر موفقیت برادرش را تکرار می‌کند؟ آنر ویو ۲۰ برای نمایش تصاویر به پنل IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ × ۲۳۱۰ پیکسل اتکا دارد و حفره‌‌ای به قطر ۴.۵ میلی‌متر در گوشه‌ی بالایی خود می‌بیند. این رزولوشن تراکم ۳۹۸ پیکسل در هر اینچ را برای گوشی به‌ارمغان آورده است. مرز پیکسل‌ها در استفاده‌ی معمولی از گوشی مشخص نیست و تصاویر به‌اندازه‌‌ی کافی شارپ هستند و ما بارها در بررسی‌های خود انتخاب چنین رزولوشنی را برای گوشی کافی دانسته‌ایم.

آنر ویو 20 / Honor View 20

نمایشگر All-View آنر ۲۰ ویو برخلاف میت ۲۰ از محتوای HDR پشتیبانی نمی‌کند؛ اما آزمایش‌های ما پشتیبانی این نمایشگر از فضای رنگی گسترده را نشان می‌دهد. نمایشگر ۶.۴ اینچی گوشی جدید چینی‌‌ها درحدود ۸۵.۷ درصد جلوِ گوشی را پوشانده است که هنوز با بهترین رقم ثبت‌شده برای گوشی موبایل فاصله دارد. زاویه‌ی دید نمایشگر آنر ویو ۸ را به‌عنوان نمونه‌ی LCD مناسب می‌دانیم و کاهش روشنایی در نگاه از زوایا به آن چندان زیاد نیست. روشنایی حداقلی گوشی‌های هواوی و آنر همواره الگویی برای رقبا بوده و آنر ویو ۲۰ نیز با ثبت ۰.۶ نیت یکی از بهترین‌های این آزمایش است.

نمایشگر؛ ضعف آنر ویو ۲۰ در برابر رقبا

پیش از آنکه آنر ۲۰ ویو را برای اندازه‌گیری روشنایی بیازماییم، خود را برای شگفت‌زده‌نشدن آماده کرده بودیم. آنر ۲۰ ویو در آزمایش ۵۰ درصد ما موفق شد روشنایی ۴۲۶ نیت در حالت خودکار را ثبت کند و آزمایش ۱۰۰ درصد نیز رقمی نزدیک به ۴۹۵ نیت را در پی داشت. نمایشگر پرچم‌داران OLED در آزمایش ۵۰ درصد عموما دوبرابر آنر ویو جدید روشنایی تولید می‌کنند. متأسفانه رنگ مشکی عمق چندانی ندارد و همین مسئله کنتراست نه‌چندان مطلوب ۱۰۱ را به‌دنبال دارد. در روشنایی ۱۰۰ درصد نمایشگر و در تصویری کاملا سفید، هاله‌ی خاکستری کم‌رنگی در محیط حفره‌ی نمایشگر را شاهد هستیم. این موضوع به‌اندازه‌ای شدید نیست که آسیبی به تجربه‌ی کاربری شما بزند و احتمالا به فرایند ساخت نمایشگر بازمی‌گردد.

عملکرد نمایشگر محصولات بالارده

محصول / پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت استاندارد

دقیق‌ترین حالت

آنر ویو ۲۰

0.6

4

390

4.2

426

101

6.5

4.1 (Normal)

می ۸

3.8

0

678

0

1008

3.7

2.3 (Standard)

وان‌پلاس 6T

2.2

0

640

0

640

7.5

2.2 (sRGB)

میت ۲۰

1.2

0.98

450

2.4

690

460

3

2.1 (Normal)

آنر ۱۰

1.63

2.86

410

2.81

380

143

6.4

4.4 (Normal)

میت ۲۰ پرو

2

0

647

0

880

5.3

2.2 (Normal)

آیفون XS Max

2.4

0

940

0

940

1.9

1.9

موتو زد ۲ فورس

12.3

0

605

0

770

3.9

3.6 (Vibrant)

گلکسی نوت ۹

2.3

0

580

0

1023

6.3

2.7 (AMOLED photo)

وان پلاس ۶

2.6

0

694

0

1040

7

2.7 (DCI-P3)

اکسپریا ایکس‌زد ۲ کامپکت

5

2.15

600

2.13

600

280.5

4.3

4.3 (Standard Mode)

پیکسل ۲ ایکس‌ال

5

0

597

0

597

2.8

2.2 (Natural)

پی ۲۰ پرو

3.42

0

565

0

813

1.3

1.3 (Normal Mode)

گلکسی اس ۹ پلاس

2.2

0

625

0

1043

6.6

1.8 (AMOLED photo)

گلکسی اس ۹

2.4

0

645

0

1115

6.8

1.8 (AMOLED photo)

وان پلاس ۵تی

2.5

0

643

0

644

7.1

2.1 (sRGB Mode)

گلکسی اس ۸ پلاس ۲۰۱۸

2.53

0

568

0

795

--

--

گلکسی ای ۸ ۲۰۱۸

2.60

0

570

0

763

--

--

آنر ۹

2.48

3.87

479

3.87

480

124

--

--

میت ۱۰ پرو

2.26

0

605

0

850

3.4

--

نوکیا ۸

1.81

1.11

552

1.13

559

497

--

--

آیفون ۱۰

2.43

0

750

0

930

2.4

2.4

میت ۱۰

1.27

3.17

315

3.93

502

127

6

6 (Normal Mode)

آیفون ۸

2.56

1.84

550

1.95

658

337

--

--

آیفون ۸ پلاس

2.26

1.64

529

1.87

629

336

--

--

اکسپریا ایکس‌زد وان

5.2

1.03

432

1.1

473

430

2.9

2.9 (Standard Mode)

ال‌جی وی ۳۰

3.71

0

591

0

706

5.3

--

گلکسی نوت ۸

2.85

0

738

0

1074

2.3

--

* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

در بررسی‌های پیشین گوشی‌های هواوی و آنر، به‌تفصیل درباره‌ی حالت‌های مختلف نمایشگر بحث شد. پوشش ۹۷.۳ درصدی فضای رنگی DCI P3 از پشتیبانی این نمایشگر از فضای رنگی گسترده حکایت می‌کند. این نتیجه در حالت Vivid به‌دست آمده است. حالت Normal برای ارائه‌ی رنگ‌های طبیعی‌تر تعبیه شده است و با انتخاب آن، ۹۶.۷ درصد از فضای رنگی sRGB پوشش داده می‌شود. رنگ سفید همان‌طورکه در آزمایش‌ها نیز مشخص است، به سردی گرایش دارد. این مسئله در حالت رنگ Vivid مشهودتر است؛ از‌این‌رو، توصیه می‌کنیم با کمک اسلایدر دوبُعدی، دمای رنگ را به رنگ قرمز و گرم متمایل کنید.

در بحث دقت رنگ، آنر ویو ۲۰ ضعیف‌تر از پرچم‌داران هواوی و برندهای دیگر عمل می‌کند. کمترین خطای ثبت‌شده برای این نمایشگر در حالت Normal و درفضای رنگی sRGB برابر با ۴.۱ به‌دست آمد. پرچم‌داران عموما حداقل یک حالت دقیق با خطای کمتر از ۳ (معیاری برای خطای ایده‌آل) دارند. حالت  Vivid به‌عنوان حالت پیش‌فرض، رنگ‌های زنده‌تر و اشباع‌تری ارائه می‌کند و خطای آن نیز در دو فضای رنگی sRGB و DCI P3 به‌ترتیب ۶.۵ و ۶.۷ است.

اسپیکر

نوع طراحی ویو ۲۰ بهره‌گیری آن از اسپیکر استریو را اندکی دشوار می‌کند؛ بنابراین، خروجی صدا در پرچم‌دار آنر برعهده‌ی اسپیکر تک‌کاناله‌ای است که در لبه‌ی پایینی گوشی، کنار پورت USB-C قرار دارد. اگرچه تجربه‌ی شنیداری آنر ویو ۲۰ در سطح محصولاتی همچون آیفون ۱۰ اس با اسپیکر استریو نیست، شفافیت و بلندی صدای آن، کاربر را راضی خواهد کرد. یکی از نکات منفی درباره‌ی اسپیکر دستگاه، به محل جای‌گیری آن بازمی‌گردد؛ چراکه در حالت افقی و حین تماشای ویدئو یا اجرای بازی، احتمالا انگشت کاربر سطح دریچه‌ی اسپیکر را می‌پوشاند و این موضوع، افت فاحش حجم صدا را در پی دارد.

در سال ۲۰۱۹، آنر ویو ۲۰ یکی از معدود پرچم‌داران موجود در بازار به‌حساب می‌آید که اسیر ترند حذف جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نشده و این جک در لبه‌ی بالای گوشی جای دارد. خروجی صدای گوشی با اتصال هدفون نیز، کاربر را راضی نگه می‌دارد. در بخش تنظیمات صدا، فناوری بهبود صدای Huawei Histen نیز دیده می‌شود که به کاربر اجازه می‌دهد پس از انتخاب نوع هدفون، جلوه صدا را از بین حالت‌های سه‌بُعدی مختلف یا صدای واقع‌گرایانه انتخاب کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری

آنر ویو ۲۰ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹ و رابط کاربر اختصاصی Magic UI 2.0 دراختیار کاربران قرار می‌گیرد. چینی‌ها نسخه‌ی نخست این رابط کاربری را فقط در گوشی آنر مجیک به‌کار گرفته بودند و سایر گوشی‌های خود را با EMUI عرضه می‌کردند. رابط کاربری Magic UI 2.0 صرف‌نظر از تغییرات جزئی در پوسته و آیکون‌ها با EMUI 9.0 گوشی‌های سری میت ۲۰ تفاوت چندانی ندارد؛ اما طبق اعلام شرکت سازنده، به‌تدریج EMUI و Magic UI ازهم فاصله می‌گیرند و رابط کاربری گوشی‌های آنر با تمرکز بیشتری برای نسل جوان طراحی خواهد شد. یکی از گام‌های ابتدایی برای تفکیک دو رابط کاربری، می‌تواند حذف یا جایگزینی قابلیت‌هایی همچون Huawei Share و Huawei Pay از رابط کاربری محصولات آنر باشد. 

رابط کاربری آنر ویو ۲۰

Magic UI درست‌ مانند برادر خود، از نسخه‌ی خالص اندروید بسیار دور است و شباهت‌های بسیاری با رابط کاربری آیفون دارد. خلأ منوی اپلیکیشن (به‌صورت پیش‌فرض)، منوی اشتراک‌گذاری، قابلیت جست‌وجوی شبیه‌ به اسپات‌لایت، انیمیشن ثبت اسکرین‌شات و سوایپ از پایین صفحه برای دسترسی به میان‌برها در لاک‌اسکرین، ازجمله‌ قابلیت‌هایی به‌حساب می‌آید که چینی‌ها از آیفون به‌عاریت گرفته‌اند. درهرصورت، رابط کاربری آنر ویو ۲۰ همچون گذشته قابلیت‌های متنوعی دراختیار کاربر می‌گذارد و اکنون، تجربه‌ی سریع و روان و بدون لگی به‌ارمغان می‌آورد. بااین‌حال، هنوزهم نمی‌تواند نظر افراد بی‌علاقه به رابط کاربری چینی‌ها را به‌سوی خود جلب کند.

Magic UI 2.0؛ گام نخست برای جدایی از EMUI

در هر دسته از منوی تنظیمات Magic UI 2.0، معیارهایی که کارایی کمتری دارند، به داخل زیرمنو منتقل شده‌اند. کلیدهای اصلی در اپلیکیشن‌های اختصاصی گوشی نیز از بالای صفحه‌نمایش به پایین آن نقل‌مکان کرده‌اند تا بدین‌ترتیب، راحت‌تر از گذشته بتوان با یک دست از دستگاه استفاده کرد. بخش اعلان‌ها ظاهری مینیمالیستی دارد و زمینه‌ی مشکی نسخه‌‌های گذشته، جای خود را به رنگ سفید داده است. همانند قبل با یک‌بار سوایپ می‌توان به پنج کلید تنظیمات سریع و اسلایدر تغییر روشنایی دسترسی داشت و با سوایپی دیگر، مجموعه‌ای ۱۵ تایی از تنظیمات سریع با قابلیت تغییر چینش دراختیار کاربر قرار می‌گیرد.

آنر ویو 20 / Honor View 20

همگام با تغییرات در اندروید ۹، آنر به کاربر امکان استفاده از کلیدهای ناوبری سنّتی و داک شناور یا سیستم ناوبری مبتنی بر ژست‌های حرکتی را می‌دهد؛ بدین‌ترتیب که با سوایپ از لبه‌ی پایین صفحه‌‌نمایش می‌توان از محیط هر اپلیکیشن به صفحه‌ی هوم بازگشت، با سوایپ و مکث، به فهرست اپلیکیشن‌های در‌حال‌اجرا دسترسی داشت و با سوایپ از لبه‌ی سمت چپ یا راست تصویر (چه در حالت عمودی چه افقی) به مرحله‌ی قبل بازگشت. درضمن، با سوایپ از گوشه‌های لبه‌ی پایین صفحه، می‌توان گوگل اسیستنت را فراخواند. نگارنده تصور می‌کند انیمیشن ژست‌های حرکتی Magic UI 2.0 نرم‌تر از میت ۲۰ پرو صورت می‌گیرد. آنر ویو ۲۰ امکان پنهان‌کردن روزنه‌ی دوربین با قراردادن آن درون نواری مشکی را نیز می‌دهد؛ اما در کمال تعجب، این قابلیت داخل قسمتی به‌نام Notch ارائه می‌شود.

به‌لطف Magic UI 2.0، آنر ویو ۲۰ از فناوری شتاب‌دهنده‌ی GPU Turbo 2.0 نیز بهره می‌برد که هم‌اکنون از بازی‌های سنگینی همچون PUBG Mobile ،Vainglory ،NBA2K18 ،Arena of Valor و Rules of Survival‌ پشتیبانی می‌کند و با تخصیص منابع به‌کمک هوش مصنوعی، امکان اجرای روان‌تر بازی‌های یادشده را دراختیار کاربر قرار می‌دهد. چینی‌ها ادعا می‌کنند GPU Turbo 2.0 حدود ۳۶ درصد تأخیر لمسی را می‌کاهد و بالغ‌بر ۳.۶ درجه‌ی سانتی‌گراد از دمای نقاط گرم روی نمایشگر را حین اجرای بازی‌ها کم می‌کند.

دوربین

شاخص‌ترین ویژگی‌ ویو ۲۰ که اتفاقا آنر نیز مانور بسیاری روی آن دارد، به دوربین آن بازمی‌گردد. پرچم‌دار چینی‌ها درکنار نوا ۴ هواوی یکی از نخستین گوشی‌های هوشمندی به‌حساب می‌آید که از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی IMX586 سونی برای ثبت عکس‌ها کمک می‌گیرد که در پس لنزی با دیافراگم f/1.8‌ قرار دارد. ابعاد 1/2 اینچی IMX586، این حسگر را در ردیف بزرگ‌ترین نمونه‌های موجود برای گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهد. چنین ابعاد بزرگی به ژاپنی‌ها اجازه می‌دهد ۴۸،۰۰۰،۰۰۰ پیکسل ۰.۸ میکرومتری را درون حسگر جای دهند. به‌گفته‌ی شرکت سازنده، حسگر جدید درمقایسه‌با نمونه‌های پیشین تا ۴ برابر گستره‌ی دینامیکی بیشتری دراختیار کاربر می‌گذارد.

آنر ویو 20 / Honor View 20

حسگر IMX586 از آرایه‌ی فیلتر رنگ Quad Bayer بهره می‌برد که در آن ۴ پیکسل کنارهم پیکسل بزرگ‌تری با ابعاد ۲ در ۲ تشکیل می‌دهند و فیلتر رنگ یکسانی دارند. بدین‌ترتیب، امکان عکاسی با حساسیت فراوان فراهم می‌شود. حین عکاسی در شب، سیگنال‌های ۴ پیکسل مجاور جمع می‌شوند و حساسیت را به‌حد پیکسل‌هایی با ابعاد ۱.۶ میکرومتر (۱۲ مگاپیکسل) می‌رسانند که نتیجه‌ی آن، ثبت تصاویری روشن با نویز پایین خواهد بود. حسگر جدید سونی در شرایط نوری مناسب برای ثبت عکس‌هایی با جزئیات بیشتر و زوم دیجیتال باکیفیت‌تر، می‌تواند به‌لطف پردازش سیگنال، تقریبی از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی با فیلتر بایر را نیز ارائه دهد. 

۴۸ مگاپیکسلی کم‌نظیر

برخلاف اغلب گوشی‌های موجود در بازار، آنر ویو ۲۰ از دوربین دوگانه یا سه‌گانه با فواصل کانونی متفاوت برای زوم اپتیکال، خلق تصاویر پرتره یا گرفتن عکس‌های واید بهره نمی‌برد و درعوض، کنار دوربین ۴۸ مگاپیکسلی‌اش حسگر TOF را می‌بیند. این حسگر با تاباندن پرتوهای مادون‌قرمز به سوژه، مدلی سه‌بُعدی را از آن خلق می‌کند. از ماژول TOF می‌توان برای اسکن مدل سه‌بُعدی اجسام، تشخیص عمق، پایش بی‌درنگ حرکت و ایجاد تغییر در ابعاد سوژه‌ی دوربین بهره برد. پرچم‌دار آنر برای انجام فرایند زوم دیجیتال نیز به رزولوشن چشمگیر حسگر ۴۸ مگاپیکسلی خود و جزئیات حاصل از آن متکی است.

نمونه‌عکس ۴۸ مگاپیکسلی آنر ویو ۲۰ با زوم ۶ برابری

از بین رزولوشن‌های عکاسی آنر ویو ۲۰، احتمالا سه گزینه‌ی ۱۲ و ۴۸ مگاپیکسلی درکنار رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی با AI Ultra Clarity، بیش از همه برای کاربران جذاب است. برای اغلب کاربری‌ها، حالت ۱۲ مگاپیکسلی بهترین خروجی را خواهد داشت؛ چراکه به‌لطف وجود فیلتر Quad Bayer، خروجی عکس‌ها جزئیات و رنگ‌های بسیاری خوبی دارند و گستره‌ی دینامیکی آن‌ها نیز درحد مطلوبی ارزیابی می‌شود؛ اما همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، حسگر برای ثبت عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی، به‌صورت تقریبی عمل می‌کند؛ از‌این‌رو، عموما عکس‌ها جزئیات کمتری درمقایسه‌با حالت ۱۲ مگاپیکسلی دارند. حالت AI به‌صورت پیش‌فرض در رابط کاربری دوربین روشن است و معیارهای عکاسی را بسته به نوع سوژه تغییر می‌دهد؛ اما تفاوت فاحشی بین فعال یا غیرفعال‌بودن AI در خروجی عکس‌ها مشاهده نکردیم.

نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ با و بدون کمک هوش مصنوعی

نمونه‌عکس آنر ویو 20 - AI on
AI on
نمونه‌عکس آنر ویو 20 - AI off
AI off

حالت AI Ultra Clarity در وضعیت نوری مناسب، به‌مدد ISP‌ دوگانه‌ی کرین ۹۸۰، عکس‌هایی با جزئیات بسیار خوب و عاری از نرمی و کنتراست رضایت‌بخش می‌گیرد؛ عکس‌هایی که به‌‌دلیل رزولوشن ۴۸ مگاپیکسلی خود، امکان بزرگ‌نمایی بدون از دسترس‌رفتن فاحش جزئیات را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهند. بااین‌حال، ازآنجاکه ثبت هر عکس در حالت یادشده، به ۴ ثانیه زمان نیاز دارد، استفاده از آن به موقعیت‌های بسیار خاصی محدود خواهد شد؛ زیرا اولا باید عکاسی در طول روز انجام شود، ثانیا سوژه نباید متحرک باشد. درهرصورت، آنر ویو ۲۰ در حالت AI Ultra Clarity، بهترین عکس‌های ۴۸ مگاپیکسلی‌اش را ثبت می‌کند.

نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز

نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول روز

حالت عکاسی شب در گوشی بالارده‌ی آنر اکنون شباهت بسیاری با سری میت ۲۰ و پی ۲۰ دارد و در آن، دوربین با نوردهی‌های طولانی و آنچه آنر لرزش‌گیر تصویر مبتنی بر هوش مصنوعی (AIS) می‌خواند، برای افزایش سطح جزئیات و کاهش سطح نویز، نور بیشتری به‌سمت حسگر هدایت می‌کند. اگرچه در حالت خودکار نیز عکس‌های ویو ۲۰ رضایت‌بخش هستند، با Night Mode، به‌خصوص در حالتی که منابع نور متفاوتی اطراف سوژه وجود دارد، مانند ساختمانی با چراغ‌های روشن، دوربین مرز بین منبع نور و تاریکی را به‌خوبی تفکیک می‌کند و سطح نویز پایین‌تر می‌آید و جزئیات بیشتری در عکس‌ها ثبت می‌شود. 

نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب با حالت شب و خودکار

نمونه عکس آنر ویو ۲۰ در حالت Night mode
Night mode
نمونه عکس آنر ویو ۲۰ در حالت‌ خودکار
حالت خودکار

همان‌طورکه اشاره کردیم، ویو ۲۰ با استفاده از حسگر TOF عمق را می‌سنجد و مرز بین سوژه و پس‌زمینه را تشخیص می‌دهد. بدین‌ترتیب، می‌تواند از این قابلیت برای شبیه‌سازی جلوه بوکه استفاده کند و قابلیت Reshape را برای تغییر ابعاد سوژه دراختیار کاربر بگذارد. ویو ۲۰ همانند سری میت ۲۰ هواوی، در حالت پرتره امکان تغییر نوع جلوه بوکه یا نورپردازی را نیز دارد. برخلاف مانور زیاد چینی‌ها درباره‌ی حسگر سه‌بُعدی TOF، تفاوت چشم‌گیری با سایر پرچم‌داران را شاهد نبودیم و عملکرد دوربین در تشخیص مرزها چندان پایدار نبود؛ به‌طوری‌که گاهی سوژه به‌خوبی از پس‌زمینه تفکیک داده می‌شود و گاهی بخش‌هایی از موهای سوژه نیز به‌همراه پس‌زمینه در جلوه بوکه محو می‌شد. توجه کنید به‌لطف حالت Apperture می‌توان از سوژه‌‌هایی غیر از اشخاص نیز با جلوه بوکه عکاسی کرد.

نمونه‌عکس‌ آنر ویو ۲۰ در طول شب

نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب
نمونه‌عکس آنر ویو ۲۰ در طول شب

آنر ویو ۲۰ برای ثبت عکس‌های سلفی به دوربینی ۲۵ مگاپیکسلی با لنز f/2.0‌ اتکا دارد که حفره‌ای به‌قطر ۴.۵ میلی‌متر داخل نمایشگر از آن میزبانی می‌کند. دوربین سلفی ویو ۲۰ از فوکوس ثابت بهره می‌برد؛ بنابراین، تنها در وضعیتی عکس‌ها جزئیات و وضوح مناسبی دارند که گوشی را در فاصله‌ی مناسبی از خود نگه‌دارید. پرچم‌دار آنر در حالت عکاسی سلفی نیز جلوه بوکه را ارائه می‌دهد؛ اما از‌آنجاکه این جلوه به‌صورت نرم‌افزاری ایجاد می‌شود، جداسازی سوژه از پس‌زمینه چندان دقیق نیست و درست‌ مانند دوربین اصلی گاهی محوشدن بخش‌هایی از سوژه به‌چشم می‌خورد. درنهایت باید به قابلیت فیلم‌برداری آنر ویو ۲۰ اشاره کنیم که در بالاترین حالت، رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را ارائه می‌دهد.

بازده و عملکرد

کرین ۹۸۰ نخستین پردازنده‌ موبایل با لیتوگرافی ۷ نانومتری به‌حساب می‌آید که شهریور امسال در نمایشگاه IFA رونمایی شد. این پردازنده پس از آنکه به خانواده‌ی میت ۲۰ هواوی و آنر مجیک ۲ قدرت بخشید، اکنون وظیفه‌ی تأمین توان پردازشی موردنیاز آنر ویو ۲۰ را نیز برعهده دارد. تراشه‌ی بالارده‌ی HiSilicon، یکی از زیرمجموعه‌های گروه هواوی، نخستین پردازنده‌ی دنیا با هسته‌های Cortex-A76 و گرافیک G76 آرم نیز محسوب می‌شود.

آنر ویو 20 / Honor View 20

پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۸۰ از هسته‌های پردازشی خود در قالب سه کلاستر، شامل یک کلاستر ۲ هسته‌ای A76 با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز برای عملکرد توربو در بازه‌های زمانی کوتاه و یک کلاستر ۲ هسته‌ای A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز برای کاربری‌های سنگین طی بازه‌های طولانی‌تر و درنهایت، یک کلاستر ۴ هسته‌ای کم‌مصرف A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز برای پردازش‌های روزمره استفاده می‌کند. هرکدام از هسته‌های A76 و A55 به‌ترتیب از ۵۱۲ و ۱۲۸ کیلوبایت حافظه‌ی کش L2 بهره‌مند هستند و یک واحد ۴ مگابایتی اشتراکی L3 نیز برای آن‌ها وجود دارد.

مشخصات فنی پردازنده‌های بالارده‌ی هواوی

پارامترها / پردازنده

کرین ۹۸۰

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

CPU

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶۰ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸۰ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز

حافظه‌ی کش L2

هسته‌های A76 هرکدام ۵۱۲ کیلوبایت

هسته‌های A55 هرکدام ۱۲۸ کیلوبایت

۲ مگابایت مشترک

۲ مگابایت مشترک

حافظه‌ی کش L3

۴ مگابایت مشترک در قالب DSU

--

--

GPU

آرم Mali-G76MP10

با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز

آرم Mali-G72MP12

با فرکانس ۷۴۶ مگاهرتز

آرم Mali-G71MP8

با فرکانس ۱۰۳۷ مگاهرتز

حافظه‌ی رم

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

پهنای باند ۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز

پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4 با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

پهنای باند ۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

ISP‌ دوگانه‌ی جدید با ۴۶ درصد سرعت بیشتر

پایپ‌لاین ۱۰ بیتی

ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

ISP دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

ان‌کُد / دی‌کُد

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

ان‌کُد 2160p با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه

دی‌کُد و ان‌کُد 1080p H.264

دی‌کُد 2160p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه HEVC

مودم

LTE Cat.21/18

دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.18/13

دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

LTE Cat.12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه

آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

هاب حسگر

i8

i7

i6

NPU

دوگانه با بهبود دو برابری

بله

--

فرایند ساخت

۷ نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری TSMC

۱۶ نانومتری TSMC

کرین ۹۸۰ درکنار CPU قدرتمندش، واحد پردازش گرافیکی جدید Mali G76MP10 را نیز می‌بیند که درمقایسه‌با نسل گذشته، افزایش ۱۰۰ درصدی را در تعداد واحدهای نگاشت بافت و واحدهای رندر و پهنای پایپ‌لاین‌های محاسباتی تجربه می‌کند. چینی‌ها برای CPU و GPU کرین ۹۸۰ به‌ترتیب ۷۵ و ۴۶ درصد بهبود عملکرد درکنار ۵۸ و ۱۷۸ درصد بهبود بهره‌وری انرژی را پیش‌بینی کرده‌اند. مشخصات فنی پردازنده‌ی ۷ نانومتری HiSilicon را در جدول بالا مشاهده می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از جزئیات مربوط به این تراشه، بررسی میت ۲۰ پرو هواوی را نیز مطالعه کنید. 

آنر ویو ۲۰ در سه نسخه با حافظه‌ی رم LPDDR4X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی داخلی ۶ / ۱۲۸ یا ۸ / ۱۲۸ یا ۸ / ۲۵۶ گیگابایت در سراسر دنیا عرضه می‌شود؛ اما درگاه کارت حافظه‌ای برای ارتقای حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن وجود ندارد. توجه کنید ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی این گوشی هوشمند را برای بررسی دراختیار داشتیم. در جدول زیر، سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌ی پرچم‌دار جدید آنر را مشاهده می‌کنید.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ابزارهای موبایل پرچم‌دار

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

آنر ویو ۲۰

۸۵۱.۷۵

۲۵۱.۲۶

۱۶۷.۸۳

۱۵۳.۷۸

شیائومی می ۸

۶۸۱.۵۳

۲۰۶.۹۶

۱۳۷.۳۱

۲۳.۶۱

آیپد پرو ۲۰۱۸

۱۴۰۷

۶۴۰

--

--

وان‌پلاس 6T

۷۲۸.۴۳

۲۰۶.۷۷

۱۳۸.۷۸

۲۲.۲۵

هواوی میت ۲۰ پرو

۸۵۵.۰۹

۱۹۳.۸۱

۱۵۳.۰۵

۱۳۶.۵۳

آیفون XS Max

۱۶۴۲

۵۲۵

--

--

گلکسی نوت ۹

۸۱۷.۷۷

۱۹۴.۹۲

۱۳۱.۰۵

۲۱.۴

هواوی پی ۲۰ پرو

۸۲۳.۹۳

۱۹۳.۸

۱۴۲.۲۱

۱۵۵.۰۹

گلکسی اس ۹ پلاس

۸۲۰.۶۳

۲۰۷.۱۷

۱۳۱.۲۷

۲۲.۶۸

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

از جمله‌ ویژگی‌های سخت‌افزاری ویژه‌ای که آنر در توصیف پرچم‌دار جدیدش بر آن‌ها تأکید می‌کند، سیستم خنک‌کننده‌ی مایع و ماژول GPS با فرکانس دوگانه با دقت بیشتر و آنتن سه‌گانه‌ی وای‌فای برای پذیرش سیگنال قوی‌تر است. لوله‌‌‌های سیستم خنک‌کننده‌ی مایع آنر ویو ۲۰ با فُرم S از پردازنده، حسگر TOF، حسگر دوربین، باتری و تراشه‌ی شارژ گذر می‌کند تا حرارت را به‌صورت کارآمدتری عبور دهد و الگوریتم هوش مصنوعی نیز وظیفه‌ی پایش مشکلات مربوط‌به داغ‌شدن گوشی و تخصیص خودکار منابع را برعهده دارد تا دمای دستگاه درحد متعادلی باقی بماند.

آنر ویو 20 / Honor View 20

آنر ویو ۲۰ از ماژول GPS با فرکانس دوگانه برای موقعیت‌یابی بهتر بهره می‌گیرد. این موضوع می‌تواند در مناطقی با تراکم شهری بالا و سیگنال‌ ضعیف GPS بسیار سودمند باشد. مهندسان آنر به‌جای استفاده‌ی صِرف از فرکانس L1 با پهنای باند بسیار کم و نرخ خطای ۳۰۰ متر، از ترکیب فرکانس‌های L1 و L5 درکنار هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که به‌ادعای آن‌ها، ضمن افزایش ۱۰ برابری پهنای باند، نرخ خطا را نیز به‌حدود ۳۰ متر می‌رساند. استفاده‌ی چینی‌ها از آنتن سه‌گانه‌ی وای‌فای بدین مفهوم است که درکنار دو آنتن موجود در طرفین بخش بالایی گوشی، آنتن سومی نیز در پس پنل شیشه‌ای پشت آنر ویو ۲۰ جای دارد تا بدین‌ترتیب، حتی درصورت مسدودشدن دو آنتن یادشده به‌وسیله‌ی دست کاربر، آنتن سوم پذیرش سیگنال وای‌فای را بهبود دهد. 

سریع و روان به‌لطف کرین ۹۸۰

حال که از ویژگی‌های سخت‌افزاری Honor View20 اطلاع پیدا کردیم، نوبت به ارزیابی عملکرد این دستگاه می‌رسد. طبق روال بررسی‌های زومیت، ابتدا بنچمارک‌های نرم‌افزاری را روی پرچم‌دار اقتصادی آنر اجرا می‌کنیم. سپس، به‌سراغ آزمون استرس و تجربه‌ی کاربری روزمره‌ی خود از آن می‌رویم. ازآنجاکه آنر ویو ۲۰ نیز همانند میت ۲۰ پرو از قابلیت Performance mode بهره می‌برد، تمامی آزمون‌ها را در هر دو وضعیت فعال و غیرفعال Performance اجرا خواهیم کرد.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل پرچم‌دار

محصول / بنچمارک

Antutu 7/6

3DMark

PCMark

Work 2.0

Geekbench 4

GFXBench

IceStorm Unlimited

Sling Shot Extreme - OpenGL

Overall / Web Browsing

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan - High Tier / Offscreen

Manhattan 3.1 / Offscreen

Car Chase / Offscreen

T-Rex / Offscreen

آنر ویو ۲۰

(Performance)

307917

56572

4218

9160

9589

3345

9910

14FPS

11FPS

48FPS

55FPS

29FPS

32FPS

60FPS

137FPS

آنر ویو ۲۰

277929

--

36077

3639

7743

7471

3319

9635

12FPS

11FPS

26FPS

26FPS

15FPS

24FPS

56FPS

69FPS

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

297724

--

56963

4204

9309

10260

3314

9857

13FPS

11FPS

44FPS

50FPS

27FPS

31FPS

62FPS

125FPS

هواوی میت ۲۰ پرو

201890

--

36981

3556

7663

7171

3322

9837

12FPS

9.5FPS

48FPS

36FPS

27FPS

28FPS

56FPS

69FPS

شیائومی می ۸

287804

--

62229

4498

7605

6887

2436

8798

20FPS

12FPS

40FPS

43FPS

25FPS

28FPS

60FPS

109FPS

آیپد پرو ۱۱ مدل ۲۰۱۸

549138

--

103052

6480

--

5391

16173

47.8FPS

45.4FPS

67.5FPS

118.1FPS

48.1FPS

78.3FPS

119.9FPS

427.3FPS

وان‌پلاس 6T

296950

--

64612

4702

8676

7347

2392

9027

20FPS

14FPS

51FPS

60FPS

30FPS

35FPS

60FPS

151FPS

آیفون XS Max

354722

--

77428

3551

--

5106

10984

34.4FPS

18.4FPS

50.5FPS

66.3FPS

32.1FPS

40.9FPS

59.9FPS

197.8FPS

گلکسی نوت ۹

236663

210100

42441

3381

5453

5884

3692

9141

--

45FPS

45FPS

26FPS

28FPS

59FPS

147FPS

هواوی پی ۲۰ پرو

200949

181449

31051

--

7244

7440

1899

6546

--

38FPS

31FPS

23FPS

23FPS

60FPS

86FPS

گلکسی اس ۹ پلاس

243493

219955

37958

--

5205

5224

3750

8997

--

44FPS

47FPS

26FPS

28FPS

60FPS

146FPS

آیفون ۱۰ 

--

203245

63694

--

--

4222

9371

--

51FPS

43FPS

--

104FPS

138FPS

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

سخت‌افزار یکسان آنر ویو ۲۰ و میت ۲۰ پرو باعث می‌شود حداقل از دید آزمون‌های نرم‌افزاری، تفاوت چندانی بین عملکرد دو گوشی نباشد. امروزه، به‌سختی می‌توان در کاربری‌های واقعی تفاوت چندانی بین کارکرد گوشی‌های گران‌قیمت یا حتی میان‌رده‌های توانمند یافت. پرچم‌‌دار آنر نیز از این قاعده مستثنی نیست و تجربه‌ی فوق‌العاده‌ سریع و روانی را به کاربر ارائه می‌دهد. درکنار پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۸۰، ماژول ۸ گیگابایتی رم در ویو ۲۰ باعث می‌شود در اغلب مواقع، به‌سرعت و بدون نیاز به بارگذاری مجدد اپلیکیشن‌های مختلف را فراخوانی کرد. آنر ویو ۲۰ ویدئوی معیار 4K زومیت با طول ۹ دقیقه را با استفاده از اپلیکیشن Adobe Premier Clip در هر دو حالت فعال و غیرفعال Performance Mode به‌ترتیب طی ۱۱ دقیقه و ۹ ثانیه و ۱۲ دقیقه و ۴۱ ثانیه از رزولوشن 4K به رزولوشن Full HD تبدیل کرد.

تبدیل ویدیوی 4K به Full HD

مدل گوشی

زمان موردنیاز

(ثانیه:دقیقه)

آنر ویو ۲۰

(Performance)

۱۱:۴۸

آنر ویو ۲۰

۱۲:۴۱

گلکسی اس ۹

۱۶:۲۷

آیفون ۱۰

۲:۵۵

* تمامی نتایج به‌دست‌آمده حاصل از آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

مهندسان آنر ادعا می‌کنند سیستم خنک‌کننده‌ی مایع ویو ۲۰ به‌خوبی می‌تواند وظیفه‌ی انتقال حرارت از ماژول‌های مختلف دستگاه را انجام دهد. درادامه، آزمون گرافیکی بسیار سنگین Sling Shot Extreme - OpenGL را ۱۵ بار به‌صورت مداوم در هر دو وضعیت فعال و غیرفعال Performance Mode‌ روی گوشی اجرا کردیم تا عملکرد آن را زیر بارهای شدید و مداوم، مانند اجرای طولانی بازی‌های سنگین، شبیه‌سازی کند. نتیجه این آزمون را در نمودار زیر مشاهده می‌کنید.

Honor View 20 3DMark Stress Test

با غیرفعال‌بودن حالت Performance، آنر ویو ۲۰ پس از تنها ۳ بار تکرار آزمون، عملکرد بسیار ناپایداری از خود به‌نمایش می‌گذارد و امتیاز آن‌ بین بازه‌ی حدودی ۲،۰۵۰ تا ۳،۶۰۰ نوسان می‌کند؛ اما با فعال‌بودن حالت Performance، عملکرد گوشی در مرحله‌ی نخست، ۱۶ درصد بهبود را نشان می‌دهد. درضمن دستگاه در طول تمام ۱۵ مرحله، عملکرد پایدارتری دارد و در کمترین حالت، به امتیاز ۳،۳۱۶ دست می‌یابد. نمودارها نشان می‌دهند خنک‌کننده‌ی مایع آنر ویو ۲۰ عملکرد بهتری درمقایسه‌با سیستم خنک‌سازی میت ۲۰ پرو دارد؛ چراکه پرچم‌دار هواوی در حالت روشن‌بودن Performance، نوسان شدیدی تجربه کرد و امتیاز آن حتی به‌حدود ۲،۰۰۰ هم رسید. توجه کنید دستگاه در طول اجرای آزمون، به‌‌ویژه در ناحیه‌ی فریم فلزی، به‌شدت داغ می‌شد.

باتری

باتری ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی آنر ویو ۲۰ درکنار نمایشگر +FHD و پردازنده‌ی بهینه‌‌ی کرین ۹۸۰ ما را متقاعد می‌سازد که پرچم‌دار اقتصادی چینی‌ها شارژدهی بسیار خوبی خواهد داشت؛ چراکه پیش‌تر نیز طول‌ عمر فوق‌العاده‌ی باتری میت ۲۰ با سخت‌افزاری مشابه را شاهد بوده‌ایم. شرکت سازنده بالغ بر ۱۳۰ ساعت پخش موسیقی و ۱۵ ساعت پخش فیلم و ۲۵ ساعت تماس 3G را برای گوشی خود پیش‌بینی می‌کند و مدعی است دیگر از دوران «اضطراب ناشی از هشدار روبه‌اتمام‌بودن شارژ باتری» خبری نیست.

آنر ویو 20 / Honor View 20

آنر ویو ۲۰ در آزمون پخش مداوم ویدئویی با رزولوشن HD در‌حالی‌که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده، خروجی صدای اسپیکر قطع و تمامی اتصالات بی‌سیم غیرفعال شده است، ۱۴ ساعت و ۱۷ دقیقه دوام آورد که نتیجه‌ی مطلوبی به‌حساب می‌آید و رقبایی همچون شیائومی می ۸ را پشت‌سر می‌گذارد. درضمن، با محصولاتی همچون گلکسی نوت ۹ و آیفون ۱‍۰ اس مکس و میت ۲۰ پرو عملکرد مشابهی دارد.

محصول / آزمون

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

GeekBench

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

ساعت

Battery LifeTime

(min)

LongTerm Performance

(Frame)

ساعت

امتیاز

مدت‌زمان

آنر ویو ۲۰

(Performance)

۶.۴ اینچ

۲۳۱۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۱۸۷.۶

۱۹۱۱

--

آنر ویو ۲۰

۱۴:۱۷

۳۶۸.۰

۱۴۳۰

۱۰:۱۳

۶۰۴۹

۱۲:۳۰

شیائومی می ۸

۶.۲۱ اینچ

۲۲۴۸ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۴۰۰

۱۳:۰۵

۲۴۱.۲

۱۸۵۵

۱۰:۰۹

۴۸۰۸

۸:۰۶

آیپد پرو ۱۱ ۲۰۱۸

۱۱ اینچ

۱۶۶۸ × ۲۳۸۸ پیکسل

۷۸۱۲

۱۲:۳۰

۲۴۴.۶

۳۵۶۱.۸

--

--

وان‌پلاس 6T

۶.۴۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱۶:۲۳

۱۵۴.۸

۲۴۳۶

۹:۵۶

۴۳۲۰

۷:۴۷

هواوی میت ۲۰ پرو

(Performance)

۶.۳۹ اینچ۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۲۰۰

--

۲۵۹.۳

۱۲۳۰

--

--

هواوی میت ۲۰ پرو

۱۴:۱۷

۳۳۲.۵

۱۳۸۱

۹:۴۰

۶۱۸۰

۱۱:۴۲

آیفون XS Max

۶.۵ اینچ

۲۶۸۸ × ۱۲۴۲ پیکسل‌براینچ

۳۱۷۴

۱۴:۳۱

۲۷۳.۲۵

۲۷۲۵

--

--

--

گلکسی نوت ۹

۶.۴ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۶۲.۴

۱۶۱۹

Failed*

۴۳۰۰

۷:۱۰

هواوی پی ۲۰ پرو

۶.۱ اینچ

۲۲۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۴:۱۰

۱۹۷.۴

۹۳۳.۷

۹:۱۹

۳۳۵۰

۵:۳۵

گلکسی اس ۹ پلاس

۶.۲ اینچ

۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۴:۱۷

۱۸۷.۶

۸۶۰.۷

Failed

--

آیفون ۱۰

۵.۸ اینچ

۲۴۳۶ × ۱۱۲۵ پیکسل

۲۷۱۶

۱۴:۴۰

۲۴۲.۲

۱۵۶۱

--

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شارژدهی فوق‌العاده

اسلایدر Performance روی عملکرد آنر ویو ۲۰ در آزمون باتری ۳۰ مرحله‌ای و طولانی GFXBench‌ نیز تأثیر درخورملاحظه‌ای می‌گذارد. در حالت عادی، ویو ۲۰ با ثبت زمان ۳۶۸ دقیقه بهترین زمان را در بین تمام هم‌رده‌ها ازآنِ خود می‌کند؛ اما پس از بیشینه‌سازی عملکرد، با وجود اینکه حداقل تعداد فریم‌های پردازش‌شده در طول آزمون، با بهبود ۳۳ درصدی از ۱،۴۳۰ به ۱،۹۱۱ می‌رسد، دستگاه ازلحاظ زمان شارژدهی، افت شدید ۴۹ درصدی را تجربه می‌کند. شایان ذکر است دما نیز با افزایش درخورتوجهی به ۵۰ درجه‌ی سلسیوس افزایش می‌یابد.

Honor View 20 - GFXBench Battery

دو تصویر سمت راست: دمای دستگاه / دو تصویر سمت چپ: تعداد فریم‌ها

به‌لطف باتری حجیم ۴،۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی و پردازنده‌ی بهینه‌ی کرین ۹۸۰، در کاربری‌های روزمره شامل وب‌گردی، عکاسی گاه‌گدار، استریم طولانی موسیقی، تماشای ویدئو و اجرای کوتاه بازی، آنر ویو ۲۰ می‌تواند بیش از یک روز حتی نزدیک دو روز نیز شما را همراهی کند. در منوی تنظیمات باتری، گوشی قابلیت‌هایی همچون محدودکردن اپلیکیشن‌ها برای بهینه‌سازی مصرف انرژی را دارد. پرچم‌دار چینی‌ها از شارژر ۲۲.۵ وات‌ساعتی برای شارژ باتری بهره می‌برد که در مدت ۳۰ دقیقه، ۵۹ درصد از باتری را پر می‌کند که نتیجه‌ی بسیار خوبی است.

جمع‌بندی

ویو ۲۰ بهترین محصول آنر تابه‌امروز، یکی از نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا با روزنه‌ای در دل نمایشگر است؛ زبان طراحی جدیدی که برای فرار از بریدگی نمایشگر به‌کار گرفته می‌شود. صرف‌نظر از حسی که به آن داریم، به‌نظر می‌رسد این زبان طراحی جدید ترند دنیای موبایل در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. پردازنده‌ی قدرتمند کرین ۹۸۰ و شارژدهی طولانی‌مدت باتری و دوربین توانمند از آنر ویو ۲۰ پرچم‌دار محترمی می‌سازد و این گوشی ۵۷۰ یورویی را به رقیبی انکارناپذیر برای سایر محصولات پرچم‌دار تبدیل می‌کند. در‌این‌بین، شاید مهم‌ترین رقیب ویو ۲۰ محصول دیگری از چین با نام وان‌پلاس 6T باشد که به‌لطف فروش قراردادی با شبکه‌ی T-Mobile، احتمالا موفقیت‌های چشمگیری برای شرکت سازنده در بازار آمریکا به‌ارمغان خواهد آورد.

آنر ویو 20 / Honor View 20

نرم‌افزار یکی از بخش‌های اصلی‌ آنر ویو ۲۰ است که می‌تواند این گوشی را از فهرست خرید بسیاری از خریداران حذف کند. رابط کاربری EMUI هواوی و به‌دنبال آن، Magic UI وجوه مشترک بسیاری دارند و با وجود ادعای شرکت سازنده، مبنی بر آغاز تفکیک دو رابط کاربری، هنوزهم می‌توان در جای‌جای آن نام Huawei را یافت. اگرچه رابط کاربری ویو ۲۰ تجربه‌ی سریع و روانی ارائه می‌دهد، بیش از آنکه یادآور اندروید باشد، رابط کاربری iOS را در ذهن تداعی می‌کند. به‌علاوه نبود قابلیت شارژ بی‌سیم و مقاوم‌نبودن دربرابر آب و گردوغبار از دیگر نقص‌های آنر ویو ۲۰ به‌شمار می‌آیند.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی آنر نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های برند آنر در کنار گالری تصاویر رسمی محصولات همگی در این بخش در دسترس شما خواهد بود.

نکات مثبت

  • شارژدهی طولانی‌مدت باتری
  • عملکرد سریع دستگاه و رابط کاربری روان
  • دوربین توانمند
  • طراحی زیبا

نکات منفی

  • نبود استانداردهای لازم برای مقاومت دربرابر آب
  • نبود قابلیت شارژ بی‌سیم
  • عملکرد نه‌چندان خاص حسگر TOF در زمینه‌ی عکاسی 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات