نیسان X-Trail به‌دلیل وضعیت نامشخص برگزیت در بریتانیا تولید نخواهد شد

یک‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
نیسان اعلام کرد به‌دلیل نامشخص‌بودن روابط آینده‌ی بریتانیا با اتحادیه‌ی اروپا پس از برگزیت، ایکس تریل را در ژاپن تولید می‌کند.
تبلیغات

نیسان طرح‌های خود را برای ساخت مدل جدید شاسی‌بلند ایکس تریل (X-Trail) در کارخانه‌ی ساندرلند انگلستان لغو کرده است. خودروساز ژاپنی که طی ماه‌های گذشته با مشکلات مربوط‌به برکناری رئیس هیئت‌مدیره دست‌وپنجه نرم می‌کند، بی‌اعتمادی در آینده‌ی روابط انگلیس با اتحادیه‌ی اروپا پس از برگزیت (Brexit) و سخت‌ترشدن شرایط برای برنامه‌ریزی‌های آینده را دلیل تصمیمش اعلام کرد. نیسان قصد دارد با لغو برنامه‌ی تولید شاسی‌بلند ایکس تریل در انگلیس، تمرکزش را بر تولید در ژاپن بگذارد.

جیان‌لوکا دی‌فیچی، مدیر منطقه‌ای نیسان در اروپا، امروز گفت:

این تصمیم را به‌دلایل تجاری اتخاذ کرده‌ایم. بی‌اعتمادی مداوم در رابطه‌ی آینده انگلیس با اتحادیه‌ی اروپا باعث می‌شود شرکت‌هایی مانند نیسان نتوانند برای آینده برنامه‌ریزی کنند. 

نیسان با افزایش سرمایه‌گذاری روی سیستم‌های محرکه و فناوری‌های جدید برای خودروهای آینده اروپا، قصد دارد استراتژی سرمایه‌گذاری‌اش را ارتقا بخشد. به‌همین‌دلیل، نیسان تصمیم گرفت با تلفیق تولید ایکس تریل در کارخانه‌ی کیوشو ژاپن، آن را به مرکزی جهانی برای تولید این شاسی‌بلند تبدیل کند. 

Nissan X-Trail

دی‌فیچی در نامه‌ای به کارگران گفت:

نیسان نیروی کار زیادی در انگلیس دارد؛ به‌همین‌دلیل، این شرکت در‌حال‌بررسی تمام سناریوهای احتمالی پس از اجرای برگزیت و تاثیرات بالقوه‌ی آن است. 

در همین زمینه‌، گِرِگ کلارک، وزیر بازرگانی بریتانیا، موضع جدید نیسان را «ضربه‌ای مهلک به صنعت خودروسازی و انگلستان» توصیف کرد. چهار ماه پس از آنکه بریتانیا در سال ۲۰۱۶ به خروج و جدایی از اتحادیه اروپا رأی داد، نیسان برای اولین‌بار اعلام کرد مدل جدید شاسی‌بلند ایکس تریل را در کارخانه‌ی ساندرلند تولید می‌کند. این حرکت به‌عنوان رأی اعتماد به آینده‌ی تولید خودرو در این کشور تلقی شد. 

Nissan Juke

کارخانه‌ی ساندرلند تولید شاسی‌بلندهای قشقایی و جوک همراه‌با نیسان لیف و مدل‌های اینفینیتی Q30 و QX30 را برعهده دارد. نیسان Rogue، نسخه‌ی آمریکایی نیسان ایکس تریل نیز، در کارخانه‌ی تنسی ساخته می‌شود. نیسان در بیانیه‌‌اش اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده برای تولید نسل جدید نیسان جوک و قشقایی تغییر نمی‌کند. خبر این سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی‌شده در سال ۲۰۱۶ اعلام شده بود.

سال گذشته نیسان در واکنش به کاهش تقاضا برای مدل‌های دیزل، صدها شغل را در این کارخانه کاهش داد. میزان تولید در این کارخانه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ درصد کاهش یافت. کارخانه‌ی ساندرلند بزرگ‌ترین تأسیسات خودروسازی بریتانیا است که حدود ۳۰ درصد از کل خودروهای این کشور (۱،۵۲۰،۰۰۰ دستگاه خودرو) را تولید می‌کند که اکثر آن‌ها به بازارهای اتحادیه‌ی اروپا صادر می‌شود.  

Nissan X-Trail

با شکست دولت بریتانیا برای مذاکره درباره‌ی خروج از اتحادیه‌ی اروپا، خودروسازان تمایل کمتری به استفاده از بریتانیا به‌عنوان مرکز تولیدی در اروپا دارند. سال گذشته، سرمایه‌گذاری در صنعت خودروسازی بریتانیا به نصف کاهش یافت؛ درحالی‌که داده‌های جدید نشان می‌دهد تولید محصولات نیسان در بریتانیا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. همچنین، فروش شاسی‌بلند نیسان ایکس تریل در اروپا در سال گذشته، با ۳۱ درصد کاهش به ۴۷،۹۲۳ دستگاه رسید. 

انجمن تولیدکنندگان و تجار خودروِ بریتانیا اعلام کرد خروج بریتانیا بدون درنظرگرفتن قرارداد انتقالی برای حفظ جریان مداوم واردات و صادرات قطعات خودرو و خودروهای تجاری در سراسر مرزهای اتحادیه‌ی اروپا، باعث نابودی دائمی صنعت خودروسازی این کشور خواهد شد. انتشار اعلامیه‌ی نیسان فقط دو روز پس از توافقنامه‌ی تجارت آزاد اتحادیه‌ی اروپا و ژاپن اجرا می‌شود که تعهد اتحادیه‌ی اروپا به حذف تعرفه‌های ۱۰ درصدی بر خودروهای وارداتی از ژاپن را دربرمی‌گیرد.

Brexit / برگزیت

بسیاری از شرکت‌های خودروسازی ژاپنی طی مدت طولانی بریتانیا را دروازه‌ای برای دادوستد با اروپا انتخاب کرده بودند. دلیل این امر به مشوق‌های دولت مارگارت تاچر برای شرکت‌های خارجی به‌منظور تأسیس کارخانه در این کشور برمی‌گردد؛ اما توافق برگزیت باعث تردید و وحشت شرکت‌های ژاپنی شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات