طراحی مفهومی گوشی تاشدنی اقتصادی TCL به‌نمایش گذاشته شد

سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
مطالعه 5 دقیقه
طراحی مفهومی گوشی هوشمند تاشدنی تی‌سی‌ال که قرار است سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه شود، در کنگره جهانی موبایل به‌نمایش گذاشته شد.
تبلیغات

براساس اعلام TCL در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۹، انتظار می‌رود این شرکت در سال ۲۰۲۰ میلادی اولین گوشی هوشمند تاشدنی اقتصادی خود را معرفی کند. به‌‌نظر می‌رسد گوشی تاشدنی تی‌سی‌ال قیمتی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت به گلکسی فولد سامسونگ داشته باشد.

طراحی مفهومی این گوشی هوشمند تاشدنی مقرون‌به‌صرفه در کنگره جهانی موبایل بارسلونا اسپانیا به‌نمایش گذاشته شد. هرچند امکان امتحان کردن نمونه‌ی طراحی‌شده در نمایشگاه وجود نداشت ولی علاقه‌مندان می‌توانستند تاحدودی از طراحی مفهومی این گوشی هوشمند مطلع شوند. یکی از کلیدی‌ترین موضوعاتی که تی‌سی‌ال در مورد گوشی هوشمند تاشدنی خود اعلام کرده، قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ی آن است. هرچند هنوز برای تعیین قیمت گوشی تاشدنی تی‌سی‌ال خیلی زود است، ولی باتوجه به اینکه گلکسی فولد سامسونگ قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار خواهد داشت، انتظار می‌رود این گوشی هوشمند قیمتی بسیار پایین‌تر داشته باشد.

گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال

سخنگوی TCL اعلام کرد:

برای ما مهم نیست که اولین شرکتی باشیم که گوشی هوشمند تاشدنی به بازار عرضه می‌کند. هدف ما طراحی و توسعه‌ی محصولی است که برای کاربران هم کاربردی باشد و هم اینکه بتوانند آن‌ را خریداری کنند.

شاید همین موضوع یکی از دلایلی باشد که شرکت تی‌سی‌ال و شرکت‌های تابعه‌‌اش یعنی برندهای آلکاتل و بلک‌بری در سال ۲۰۱۹ میلادی گوشی تاشدنی به بازار معرفی نکرده‌اند. شاید تی‌سی‌ال منتظر است ببینید رقبای دیگر بازار، گوشی تاشدنی خود را با چه مشخصات و قیمتی معرفی می‌کنند و سال بعد دستگاهی با قیمت مقرون‌به‌صرفه به بازار عرضه کند.

چالشی به‌نام گوشی هوشمند تاشدنی 

البته تی‌سی‌ای برای توسعه‌ی گوشی هوشمند تاشدنی با چالش‌ها و مسایل مختلفی رو‌به‌رو است و به سه چالش اصلی اشاره کرده است. یکی از مهم‌ترین چالش‌های تی‌سی‌ال، نمایشگر انعطاف‌پذیر است. تی‌سی‌ال این نمایشگر را ازطریق شرکت CSOT، طراحی و ساخته است و برای تأمین نمایشگر نیازی به شرکت‌هایی همچون ال‌جی یا سامسونگ ندارد. همین مسئله می‌تواند به کاهش هزینه‌های تی‌سی‌ال کمک کند. کاهش هزینه‌ها، به‌معنی کاهش قیمت تمام‌شده خواهد بود. ممکن است تی‌سی‌ال بتواند از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهد، ولی بی‌شک نمی‌تواند محصولی با کیفیت رقبای کره‌جنوبی خود به بازار عرضه کند.

چالش بعدی TCL، لولای مکانیکی قسمت انعطاف‌پذیر دستگاه است. تی‌سی‌ال گزینه‌های مختلفی را با فرم‌فکتورهای مختلف توسعه ‌داده است تا نمایشگر بتواند به‌راحتی تا ۱۸۰ درجه قدرت تاشوندگی داشته باشد. چالش سوم، مربوط‌به توسعه‌ی راهکاری نرم‌افزاری برای زمانی است که دستگاه قرار است در حالت گسترده مورد استفاده قرار گیرد و برای عملکردهای چند وظیفه‌ای، گیمینگ و سایر کاربردها، دستگاه از نمایشگر بزرگ‌تری بهره می‌برد و باید به‌سرعت از یک نسبت ابعاد به نسبت ابعاد دیگری تغییر وضعیت بدهد.

از بین سه چاش مطرح‌شده، نمایشگر تاشدنی و لولای مکانیکی در طراحی مفهومی دیده می‌شود، ولی مشخص نیست TCL برای مسئله‌ی نرم‌افزاری چه تدبیری در پیش گرفته است. ولی امیدواریم نسبت به فلکس پای، نخستین گوشی تاشدنی دنیا با نمایشگر ۷.۸ اینچ که مشکلات نرم‌افزاری دارد، بتواند عملکرد بهتری را از خود نشان دهد. 

گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال

گوشی تاشدنی DragonHinge 

TCL گوشی تاشدنی خود را TCL DragonHinge نام‌گذاری کرده است که می‌‌تواند نام خوبی برای این دستگاه باشد. اما بعید به‌نظر می‌رسد DragonHinge نام نهایی دستگاه تاشدنی TCL باشد و ممکن است تغییر کند.

از نظر فنی، DragonHinge نامی است که تی‌سی‌ال برای پتنت کیس و لولای دستگاه تاشدنی خود به ثبت رسانده است و نام کل دستگاه و گوشی هوشمند نیست. طرح مفهومی به‌نمایش گذاشته‌شده از گوشی هوشمند تاشدنی تی‌سی‌ال در کنگره جهانی موبایل مشخصات جالب‌توجهی دارد. این گوشی هوشمند از نمایشگر ۷.۲ اینچی +QHD با رزولوشن ۲۰۴۸ در ۱۵۳۶ پیکسل AMOLED، به‌همراه دوربین چهارگانه در پنل پشتی بهره می‌برد. باتوجه به چنین مشخصاتی به‌نظر نمی‌رسد که قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ و پایینی داشته باشد. 

گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال
گوشی تاشدنی تی سی ال

بخش نمایشگر تی‌سی‌ال در کنگره جهانی موبایل، نمایشگر تاشدنی دارای لولای خود را به‌نمایش گذاشت که نسل جدید نمایشگرهای امولد به‌حساب می‌آید و TCL اجازه می‌دهد بتواند دوربین سلفی دستگاه بعدی خود را به‌صورت روزنه‌ی روی نمایشگر طراحی و به بازار عرضه کند. CSOT بخش طراحی و توسعه‌ی نمایشگرهای تی‌سی‌ال را برعهده دارد. 

نسبت نمایشگر به بدنه‌ی دستگاه DragonHinge درحدود ۹۰.۷۳ درصد است که نشان ‌می‌دهد با دستگاهی بدون حاشیه مواجه نخواهیم بود. طراحی گوشی هوشمند TCL به‌گونه‌ای است که همانند کتاب به داخل بسته می‌شود. فرم فکتور دستگاه در حالت غیرگسترده شبیه به گلکسی فولد سامسونگ است و درحالت غیرگسترده فاقد نمایشگر اضافی در قسمت بیرونی دستگاه خواهد بود. این بدان معنی است که وقتی کاربران بخواهند از دستگاه استفاده کنند، باید آن را باز کنند. همین طراحی باعث کاهش هزینه‌های اضافی گوشی تاشدنی تی‌سی‌ال خواهد شد. 

همان‌طور که گفته شد، TCL تنها طراحی مفهومی گوشی تاشدنی خود را در کنگره جهانی موبایل به‌نمایش گذاشته است و ممکن است تا سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد تغییرات زیادی در محصول نهایی باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات