آیفون 2020 اپل احتمالا به تراشه A14 با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC مجهز می‌شود

شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش‌های اخیر، اپل قصد دارد در آیفون‌های سال ۲۰۲۰ از تراشه‌ی A14 شرکت TSMC با لیتوگرافی ۵ نانومتری استفاده کند.
تبلیغات

گفته می‌شود که TSMC قصد دارد در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا ۲۰۱۹ از تراشه‌ی بعدی خود که مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری است، رونمایی کند. طبق جدیدترین شایعات، اپل احتمالا به‌دنبال معرفی‌شدن این تراشه، نسبت به ثبت سفارش برای استفاده از آن در آیفون‌های سال ۲۰۲۰ اقدام خواهد کرد.

TSMC مدت‌ها است که با بهره‌گیری از فناوری جدیدی به‌نام لیتوگرافی فرابنفش (EUV) به تولید تراشه‌های جدید اقدام می‌کند. فناوری موردبحث درکنار باریک‌تر کردن تراشه‌ها، این امکان را نیز برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند تا اجزای بیشتری روی آن‌ها قرار دهند که در نوع خود بسیار درخورتوجه است. انجام این کار باعث بهبود عملکرد کلی تراشه می‌شود؛ درضمن باتوجه‌به نزدیکی بیشتر ترانزیستورها به‌هم،‌ نهایتا مصرف انرژی تراشه نیز کاهش می‌یابد.

TSMC برای تولید تراشه با شرکت‌های زیادی همکاری می‌کند که برخی از آن‌ها در پی معرفی گوشی 5G در MWC 2019 هستند. گوشی‌های موردبحث از پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام و مودم ۵ جی X55 استفاده می‌کنند؛ گفتنی است که اسنپدراگون ۸۵۵ و مودم ایکس ۵۵ هردو بر مبنای لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید خواهند شد.

TSMC

طبق اطلاعات افشاشده از سوی وب‌سایت دیجی‌تایمز، برخی شرکت‌ها از مدتی پیش، سفارش ساخت تراشه‌های 5G را به TSMC داده‌اند. البته حتی با وجود این سفارشات، TSMC اخیرا در گزارشی از پیش‌بینی درآمدهای کوتاه‌مدت در آینده خبر داده است. دلیل اصلی این موضوع، به کاهش تقاضای کلی برای گوشی‌های هوشمند مربوط می‌شود. 

پیش‌تر در شایعاتی شنیده بودیم که اپل قصد دارد نخستین آیفون 5G را در سال ۲۰۲۰ میلادی روانه‌ی بازار کند. دیجی‌تایمز می‌گوید که تولید تراشه‌های ۵ نانومتری به‌مقدار کافی، تا ۲۰۲۰ زمان خواهد برد. پس عرضه‌ی آیفون 5G در سال ۲۰۲۰، امری منطقی به‌نظر می‌رسد.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟ چه پیش‌بینی‌هایی در مورد مواردی مثل قیمت گوشی آیفون ۲۰۲۰ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات