آیا گوشی‌‌های هوشمند تاشدنی می‌توانند نواقص تبلت‌ها را برطرف کنند؟

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
گوشی‌های تاشدنی به‌مرور در بازار دیده می‌شوند و شرکت‌های بزرگ نیز به تولید آن‌ها روی آورده‌اند. آیا دورانی تازه در صنعت شروع شده است؟
تبلیغات

سامسونگ در جدیدترین مراسم معرفی محصولات خود، گوشی هوشمند بلندپروازانه‌ای را با نام Galaxy Fold معرفی کرد. محصول هیبردی گوشی-تبلت سامسونگ، مجهز به فناروی ارتباطی 5G نیز بوده و قیمتی نزدیک به ۲ هزار دلار برای آن در نظر گرفته شده است. تاریخ عرضه‌ی گلکسی فولد نیز حوالی ماه اردیبهشت سال آینده مطرح می‌شود.

حتی افرادی که با جدیت صنعت گوشی‌های هوشمند را دنبال می‌کنند، با دیدن خبر نهایی تولید و عرضه‌ی محصول جدید سامسونگ، شوکه شدند. به‌هرحال گوشی سامسونگ گلکسی فولد این روزها محصولی ناب و خاص محسوب می‌شود. اگرچه، اکثر کارشناسان، گوشی‌های تاشدنی را مرز جدید صنعت می‌دانستند،‌ اما کمتر کسی تصور می‌کرد که محصولی کاربردی و واقعی، به‌این زودی معرفی شود. اکثر آن‌ها انتظار داشتند که سامسونگ، گوشی تاشدنی خود را در هیاهوی نمایشگاه MWC 2019 معرفی کند.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

می‌توان حدس زد که سامسونگ، تعداد زیادی از گوشی هوشمند تاشدنی خود را به بازار عرضه نکند. محصول آن‌ها، گوشی خاصی است، اما قیمت بالای آن، خریدش را برای اکثر مردم تقریبا غیرممکن می‌کند. به‌هرحال، چنین شرایطی در سال‌های گذشته نیز برای محصولات نوآورانه‌ی سامسونگ وجود داشت و غول کره‌ای، هیچ‌گاه از مسیر خود باز نماند. به‌عنوان مثالی از دستاوردهای نوآورانه، آن‌ها در سال ۲۰۱۲، Galaxy Beam را معرفی کردند که یک پروژکتور داخلی داشت.

سامسونگ هیچ‌گاه از خطر کردن در نوآوری‌های جدید نترسیده است

احتمال زیادی وجود دارد که سامسونگ، گلکسی فولد را تنها به‌عنوان یک ورود جدی و افتخارآمیز به دسته‌ای جدید از گوشی‌های هوشمند (یا حتی کامپیوترها) معرفی کرده باشد. صرف‌نظر از تمامی آن موارد، می‌توان ادعا کرد که گوشی‌های هوشمند تاشدنی، آینده‌ای روشن در صنعت داشته باشند. شاید آن‌ها ظرفیت لازم را برای ارائه‌ی مواردی را دارند که تبلت‌ها در آن ناتوان بودند.

حدود ۹ سال پیش، اپل اولین نمونه‌از آیپد را به بازار معرفی کرد. با وجود آن‌که تبلت‌ها پس از آن به ابزارهایی عالی برای مطالعه و استفاده از محتوا بدل شدند، هنوز به اهداف اصلی که تولیدکننده‌ها برایشان داشتند، نزدیک نیستند. آن‌ها هنوز جایگزین کامپیوترهای ما نشده‌اند. بدتر از همه‌ی موارد، فروش آن‌ها در ۱۵ دوره‌ی ۳ ماهه‌ی متوالی منتهی به ۳ ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸، با کاهش روبه‌رو بوده است.

iPad

تحلیل‌گران برای عدم موفقیت تبلت‌ها و کاهش ادامه‌دار فروش آن‌ها، نظریه‌های قابل توجهی دارند. آن‌ها از کمبود بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها برای تبلت تا اشغال بازار توسط لپ‌تاپ‌های ارزان کروم‌بوک را به‌عنوان دلایل متنوعی در کاهش تمایل به تبلت‌ها بیان می‌کنند. یکی از دلایل ساده و مهم آن است که مردم دوست ندارند چند دستگاه با کاربردهای مشابه را با خود حمل کنند. همه‌ی ما می‌دانیم که اکثر تبلت‌ها، مشخصات و کاربری‌هایی مشابه گوشی‌های هوشمند دارند. تنها تفاوت‌های بزرگ، صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و برخی اوقات، عدم دسترسی به شبکه‌ی مخابراتی در تبلت‌ها است.

کاربران، تمایلی به حمل چند دستگاه با کاربردهای مشابه ندارند

پس از آن دوره‌های چالش‌برانگیز برای تبلت‌ها، امروز به دوران گوشی‌های تاشدنی رسیده‌ایم. محصولاتی که ابعاد مناسب گوشی‌های هوشمند را با صفحه‌ی بزرگ یا به بیان بهتر، حوزه‌ی فرمان‌روایی تبلت‌ها،‌ ترکیب می‌کنند. با این دستگاه‌ها، دیگر نیازی به حمل چند دستگاه با کاربری مشابه نداریم. دیگر نیاز نداریم تا برای وصل کردن تبلت (بدون قابلیت نصب سیم‌کارت) خود به اینترنت، گوشی‌ هوشمند را به مودم تبدیل کنیم یا به‌دنبال یک اتصال وای‌فای باشیم.

با گوشی‌های هوشمند تاشدنی، به‌راحتی می‌توانیم بدون نیاز به حمل کردن کیف‌های بزرگ، گجتی با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر را حمل کنیم. شاید همین کاربری ساده، برای بسیاری از مصرف‌کننده‌ها حکم یک برتری حیاتی را داشته باشد.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

با نگاهی اولیه به گوشی هوشمند جدید سامسونگ، به این نتیجه می‌رسیم که کره‌ای‌ها، برنامه‌ریزی‌های دقیقی پیرامون نحوه‌ی عملکرد محصول جدید به‌عنوان تبلت داشته‌اند. یکی از قابلیت‌های عالی که نوآوری قابل‌توجهی در صنعت محسوب می‌شود، قابلت چندوظیفگی گسترده‌تر در حالت تبلت است که امکان اجرای ۳ اپیلیکیشن هم‌زمان را به کاربر می‌دهد. چنین قابلیتی سال‌ها با کمبودهایی در اکوسیستم گوشی هوشمند عرضه می‌شد که به‌نظر می‌رسد در گلکسی فولد به بلوغ رسیده باشد.

بزرگ‌ترین تفاوت گوشی‌های هوشمند تاشدنی با تبلت‌ها، قیمت آن‌ها است. اولین نمونه‌ی آیپد با وجود برچسب قیمتی بالا در آن زمان، ۴۹۹ دلار بود که افراد زیادی توانایی خریدش را داشتند. اپل، ۱۵ میلیون دستگاه از اولین تبلت خود فروخت. پس از آن، انواع اندرویدی تبلت‌ها عرضه شدند که ظرفیت‌های آن بازار را بیش‌از‌پیش نشان می‌دادند. تبلت گوگل با نام Nexus 7 یکی از آن محصولات بود.

گوشی‌های تاشدنی در مقابل تبلت‌ها وضعیتی متفاوت دارند. ارزان‌ترین نسخه‌ی آن‌ها، ۵۰۰ دلار از گران‌ترین آیفون بازار، گران‌تر است. درواقع، آن‌ها محصولاتی فوق لوکس محسوب می‌شوند که قطعا بیشتر توسط خریداران متمول اولیه استفاده خواهند شد. قطعا به گذشت زمان نیاز است تا دیگر تولیدکننده‌ها نیز فناوری‌های خاص خود را در تولید این نوع از محصولات پیاده کنند و شاید در آن زمان، شاهد عرضه‌ی نسخه‌های ارزان‌تر باشیم. چنین روندی را قبلا در بریدگی بالای صفحات نمایشگر گوشی‌های هوشمند دیدیم. به‌محض معرفی آن قابلیت توسط اپل، برندهای همچون ایسوس، لیگو، دوجی و اوکیتل، نمونه‌های کپی خود را عرضه کردند.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

یکی از نکات مثبت گوشی تاشدنی سامسونگ، قابلیت هماهنگی آن با پلتفرم Samsung Dex است. این قابلیت به کاربران اجازه می‌داد تا گوشی‌های هوشمند خود را به یک هاب USB متصل کرده و امکانات یک کامپیوتر عادی را از آن‌ها استخراج کنند. اکنون، گلکسی فولد با چنین قابلیتی، به اولین محصول بازار تبدیل می‌شود که کاربرد ۳ گانه‌ی موبایل،‌ تبلت و کامپیوتر را به کاربران ارائه می‌کند.

به‌احتمال زیاد، گوشی‌های هوشمند تاشدنی برای رسیدن به موفقیت نهایی به زمان قابل توجهی نیاز خواهند داشت. البته، اگرچه سرعت رشد آن‌ها کم خواهد بود، این احتمال قوی وجود دارد که برخلاف تبلت‌ها، عمر بیشتری در بازار داشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات