عزم جزم اینتل برای ورود به بازار کارت گرافیک

جمعه ۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سلسله اقدامات اخیر و صحبت‌های مدیران اینتل نشانه‌هایی از ورود این شرکت به عرصه‌ی ساخت پردازنده‌های گرافیکی مجزا را با خود به همراه دارد.
تبلیغات

اینتل تأیید کرده که وصله‌های (Patch) اخیری که برای درایورهای گرافیکی لینوکس منتشر شده، بخشی از تلاش‌های این شرکت جهت آماده‌سازی برای ورود سری جدید پردازنده‌های گرافیکی مجزا بوده است. 

خبرگزاری Phoronix گزارش کرده که شرکت اینتل ۴۲ عدد از این وصله‌ها را با بیش از ۴۰۰۰ خط کد در بین آن‌ها در تاریخ ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) منتشر کرده است. 

هدف اصلی از ارائه‌ی این وصله‌ها، تعریف مفهوم نواحی حافظه در این سیستم‌عامل و آماده‌سازی آن برای پذیرش تجهیزاتی دارای حافظه‌ی محلی مثل کارت‌های گرافیک مجزا بوده است. پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع که در بسیاری از تراشه‌های پردازنده‌‌ی اینتل یافت می‌شود، نیازی به پیکربندی نواحی حافظه ندارد.

intel roadmap

همه‌چیز اشاره به این دارد که این به‌روزرسانی درایورهای لینوکس بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ی اینتل برای ساخت پردازنده‌های گرافیکی جداگانه است. اگرچه هنوز نشانه‌های کافی در این مورد وجود ندارد؛ اما اینتل انگیزه‌ای را که در پشت این به‌روزرسانی‌ها وجود داشته، در یک توییت بیان کرده است:

حرکت ما به‌سوی یک تجربه‌ی محاسبات تصویری جدید آغاز شده است و این شامل تعهد ما به جامعه‌ی متن‌باز می‌شود. پیاده‌سازی مفهومِ حافظه‌ی محلی در سیستم‌عامل لینوکس، اولین قدم ما برای پشتیبانی این سیستم‌عامل از پردازنده‌ی گرافیکی مجزا است.

اینتل در این توییت به‌وضوح از قصد خود برای ورود به بازار پردازنده‌های گرافیکی سخن گفته است. این شرکت در ماه دسامبر ۲۰۱۸ نیز گفته بود که در حال کار روی موضوعاتی شامل پردازنده‌های گرافیکی مجتمع، پردازنده‌های گرافیکی مجزای گیمینگ و همچنین شتاب‌دهنده‌های گرافیکی برای مراکز داده و کامپیوترهای سرور است. آغاز عرضه‌ی چنین محصولاتی برای سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده و البته اینتل در حال حاضر مشغول تست درایورهای مورد نیاز برای راه‌اندازی این تجهیزات سخت‌افزاری است.

intel roadmap

منابع خبرگزاری Phoronix همچنین تصریح کرده‌اند که اینتل درایورهای گرافیکی اولیه‌ برای سیستم‌عامل لینوکس را تقریباً یک سال قبل از آغاز عرضه‌ی سخت‌افزارهای جدیدش منتشر خواهد ساخت (یا حداقل بی هیچ تاخیری در همان زمان عرضه‌ی سخت‌افزارها منتشر خواهد کرد). این شرکت احتمالاً در ماه‌های پیش رو، وصله‌های مشابه دیگری را نیز منتشر خواهد کرد. 

شنیدن هر خبری در مورد برنامه‌های اینتل برای ورود به عرصه‌ی پردازنده‌های گرافیکی خوشایند است. در حال حاضر بازار کارت گرافیک در تسخیر دو شرکت AMD و Nvidia است و اینتل احتمالاً تنها شرکتِ دیگری است که می‌تواند با موفقیت معماری جدیدی را برای پردازنده های گرافیکی مجزا معرفی و پیاده‌سازی کند و ورود این شرکت به این حوزه باعث افت قیمت‌ها در فضایی رقابتی‌تر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات