۹ پدیده‌ای که علم هنوز توضیحی برایشان ندارد

پنج‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
دانش ما از دنیای پیرامونمان بیشتر و بیشتر می‌شود، اما همچنان مسائل حل‌نشده بسیاری باقی مانده‌اند که حتی دانشمندان هم توضیحی برای آن ندارند.
تبلیغات

انسان‌ها به ماه سفر کرده‌اند و اسرار همهمه اسرارآمیز تائوس، کتری شیطان و شاید حتی اهرام مصر را کشف کرده‌اند. اما هنوز پدیده‌های زیادی در جهان هستی وجود دارند که علم توضیحی برای آن‌ها پیدا نکرده است. اگرچه ممکن است دانشمندان نظریه‌هایی پیرامون این پدیده‌های غیرقابل‌توضیح داشته باشند، اما به‌درستی علت وقوع و دلیل آن را نمی‌دانند. در ادامه به ۹ پدیده اسرارآمیزی خواهیم پرداخت که هنوز توضیحی برایشان نداریم.

دانشمندان هنوز دلیل خمیازه را نمی‌دانند

دانشمندان هنوز دلیل خمیازه را نمی‌دانند

خمیازه کاری است که احتمالا هر روز انجام می‌دهیم، اما به طرز عجیبی، دانشمندان هنوز از دلیل خمیازه مطمئن نیستند. دانشمندان به‌تازگی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که خمیازه رفتاری برای تنظیم حرارت است که مغز را خنک می‌کند، اما کارکرد زیست‌شناسی آن هنوز مشخص نیست. علاوه‌بر این، دانشمندان کاملا مطمئن نیستند که چرا این عمل در میان حیوانات اجتماعی مانند انسان‌ها واگیردار است. پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ انجام گرفت نشان داد، شبکه‌هایی که در مغز ما وظایفی مانند همدلی و مهارت‌های اجتماعی را پردازش می‌کنند، هنگامی که خمیازه‌ی فردی را می‌بینیم فعال می‌شوند. پژوهشگران همچنین مشاهده کرده‌اند که خمیازه از انسان به شامپانزه‌ها هم سرایت می‌کند.

متیو کمپل از مرکز ملی نخستی‌سانان یورکس در دانشگاه اموری در ایالات متحده آمریکا، گفت:

تقلید ژست‌های چهره دیگران به ما کمک می‌کند که وضعیت فعلی آن‌ها را درک کنیم و با آن سازگار شویم. به همین دلیل، براساس یک پژوهش، افراد مبتلا به روان‌آزاری (که بی‌مسئولیت‌اند و رفتارهای ضداجتماعی دارند) مستعد سرایت خمیازه نیستند.

قارچی که تنها در تگزاس و ژاپن رشد می‌کند و دانشمندان دلیل آن را نمی‌دانند

قارچی که تنها در تگزاس و ژاپن رشد می‌کند و دانشمندان دلیل آن را نمی‌دانند

کوریواکتس گیستر (Chorioactis Geaster) تنها گونه قارچ از سرده کوریواکتس است که به طرز عجیبی تنها در تگزاس و ژاپن یافت می‌شود. این دو محل روی یک عرض جغرافیایی قرار دارند، اما قارچ‌شناسان هنوز نمی‌دانند که چرا این قارچ‌ها تنها در این دو نقطه از جهان رشد می‌کنند.

پژوهشی که در سال ۲۰۰۴ توسط پژوهشگران دانشکده هرباریای دانشگاه هاروارد روی DNA این قارچ انجام گرفت نشان داد که جمعیت‌های سرده کوریواکتس حدود ۱۹ میلیون سال پیش منشعب شده‌اند. در تگزاس، به این قارچ، سیگار شیطان گفته می‌شود، زیرا قبل از اینکه باز شود و به شکل ستاره‌ای در بیاید، شبیه یک سیگار به نظر می‌رسد.

هیچکس نمی‌داند چرا در قطب شمال زحل، یک طوفان شش‌ضلعی چرخان وجود دارد

هیچکس نمی‌داند چرا در قطب شمال زحل، یک طوفان شش‌ضلعی چرخان وجود دارد

در قطب شمال زحل، سامانه آب و هوایی به شکل یک شش‌ضلعی وجود دارد که دو برابر کره زمین است. فضاپیمای کاسینی ناسا طی سال‌ها مأموریت خود، این پدیده شگفت‌انگیز را مشاهده و از آن تصویربرداری کرد، اما این معمای مرموز هنوز حل نشده باقی مانده است. جالب است بدانید، تنها شش‌ضلعی طبیعی که دانشمندان تاکنون پیدا کرده‌اند کریستال‌ است، به همین جهت، هنوز دانشمندان هیچ توضیحی در مورد منشأ و شکل طوفان‌های زحل ندارند. مورد دیگری که طوفان‌های زحل را گیج‌‌کننده‌تر کرده اینکه به نظر می‌رسد، این طوفان‌ها به مرور از فیروزه‌ای به زرد تغییر رنگ داده‌اند.  

نهنگ‌های گوژپشت که موجوداتی تنها بودند، حالا به‌صورت گروه‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند  

نهنگ‌های گوژپشت که موجوداتی تنها بودند، حالا به‌صورت گروه‌های بسیار بزرگ زندگی می‌کنند  

نهنگ‌های گوژپشت، جاندارانی هستند که به‌تنهایی مشهورند، این حیوانات بسیاری از زندگی خود را در انزوا و تنهایی سپری می‌کنند. اما براساس پژوهشی که در سال ۲۰۰۷ توسط پژوهشگران دانشگاه پرتوریا انجام گرفت، طی سال‌های اخیر، گروه‌های بسیار بزرگ ۲۰ تا ۲۰۰ تایی نهنگ‌های گوژپشت در سواحل جنوب غربی آفریقای جنوبی مشاهده شده‌اند.

زیست‌شناسان دریایی هنوز دلیل تغییر ماهیت این موجودات باستانی را نمی‌دانند، اما اخیرا جمعیت نهنگ‌های گوژپشت افزایش یافته، به‌طوری که ممکن است بخشی از این تغییر رفتار را توضیح دهد.

گیسلی وایکینگسون، رئیس مرکز پژوهش‌های نهنگ در مؤسسه تحقیقات دریایی و آب شیرین در ایسلند، گفت:

دیدن نهنگ‌های گوژپشت در چنین گروه‌های بزرگی، کاملا غیرمعمول است.

دانشمندان توضیحی برای درختان خمیده‌ی جنگل رقصان در روسیه ندارند

دانشمندان توضیحی برای درختان خمیده‌ی جنگل رقصان در روسیه ندارند

این منطقه که به «جنگل رقصان» مشهور است، در شهر کالینینگراد روسیه قرار دارد و پر از درختان کاجی است که به شکل مارپیچ، حلقه‌ای و دیگر اشکال غیرعادی رشد کرده‌اند. این درختان در دهه ۱۹۶۰ کاشته شده‌اند و تنها ۳ گونه درخت وجود دارند که توانسته‌اند به این شکل در بیایند. به گزارش Atlas Obscura، نظریه‌های مختلفی در مورد این درختان اسرارآمیز مطرح شده و به عقیده پژوهشگران ممکن است هر کدام از بادهای شدید، خاک ناپایدار و مداخله کرم‌های پیله‌ساز به تغییر شکل این درختان کمک کرده باشد. برخی از مردم محلی به این ناحیه جنگل مست (Drunken Forest) هم می‌گویند.

ماده تاریک مانند ماده عادی نیست و دانشمندان هنوز درک درستی از آن ندارند

ماده تاریک مانند ماده عادی نیست و دانشمندان هنوز درک درستی از آن دارند

ماده از پروتون، نوترون و الکترون تشکیل شده، اما آرایش ماده تاریک هنوز مشخص نیست. یکی از نظریه‌ها این است که ماده تاریک از ذراتی ساخته شده که به‌سادگی قابل مشاهده یا شناسایی نیستند. پژوهشی که در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت نشان داد که ماده تاریک ممکن است از سیاهچاله‌های اولیه (که درست بعد از مهبانگ پدید آمدند) ساخته شده باشد.

ماده تاریک نور را منعکس یا منتشر نمی‌کند، اما غلظت بالای ماده تاریک می‌تواند نور را خم کند و دانشمندان به همین دلیل توانسته‌اند وجود این ماده مرموز را به اثبات برسانند. اگر فرضیات ما پیرامون جهان و فیزیک درست باشد، در عالم، ماده تاریک بیشتری نسبت به ماده عادی وجود دارد. به نظر می‌رسد، ماده تاریک برای قوی‌تر شدن کشش گرانشی و شکل‌گیری سیارات و کهکشان‌ها نیز ضرورت دارد.

دانشمندان می‌دانند گربه چطور خرخر می‌کند، اما دلیل آن را نمی‌دانند

دانشمندان می‌دانند گربه چطور خرخر می‌کند، اما دلیل آن را نمی‌دانند

برای مدت زمان طولانی، مکانیسم خرخر گربه‌ها، معمای حل نشده‌ای محسوب می‌شد. اما براساس گزارش BBC، در حال حاضر تصور می‌شود که انقباض عضلات پیرامون حنجره گربه، ارتعاشی را به‌وجود می‌آورد که همان صدای آشنای خرخر را تولید می‌کند. اما دلیل اینکه گربه‌ها خرخر می‌کنند، هنوز مورد بحث است. یکی از فرضیه‌ها این است که خرخر رشد استخوان را افزایش می‌دهد، زیرا فرکانس ارتعاش باعث می‌شود، استخوان‌ها در واکنش به فشار سفت شوند.

گری وایتزمن، دام‌پزشک و مدیر اجرایی سازمان غیردولتی جامعه انسانی سن دیگو (San Diego Humane Society)، به BBC گفت:

خرخر با فرکانس ۲۵ تا ۱۰۰ هرتز با فرکانس‌های درمانی مشخص‌شده برای انسان مطابقت دارد.  

ما هر ثانیه صدها سیگنال اسرارآمیز با منشأ ناشناخته از فضا دریافت می‌کنیم

ما هر ثانیه صدها سیگنال اسرارآمیز با منشأ ناشناخته از فضا دریافت می‌کنیم

فوران‌های رادیویی سریع (FRB)، پالس‌های بسیار پر انرژی هستند که مکررا از نقطه‌ای نامشخص از اعماق فضا به زمین می‌آیند. ستاره‌شناسان عقیده دارند که این سیگنال‌های مرموز هر ثانیه منتشر می‌شوند، اما تا به‌حال تنها ۳۰ منبع شناسایی شده‌اند. فوران‌های رادیویی سریع موقتا - تنها برای مدت بسیار کوتاهی حدود ۱ میلی‌ثانیه - در آسمان ظاهر می‌شوند و سپس ناپدید شده و دوباره هرگز دیده نمی‌شوند. به عقیده ستاره‌شناسان، این سیگنال‌های مرموز از نقطه‌ای بسیار دوردست، گاهی تا میلیاردها سال نوری دورتر به سیاره ما می‌آیند.

بااین‌حال، منشأ این فوران‌های عجیب هنوز مشخص نیست، اما هر آنچه موجب تولید چنین پالس‌های پر انرژی می‌شود، باید انرژی بسیار بالایی داشته باشد. درواقع تصور می‌شود که هر کدام از این انفجارها ۲۵ میلیون برابر خورشید انرژی داشته باشند.

یکی از فرضیات دانشمندان این است که فوران‌های رادیویی، از نوعی جرم متراکم مانند سیاهچاله به زمین آمده باشند. برخی دیگر از دانشمندان هم پیشنهاد داده‌اند که ممکن است منبع فوران‌های رادیویی سریع، نوعی ستاره‌ نوترونی به نام مگنتار (مغنااختر) باشد که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.

فوران‌های رادیویی سریع برای اینکه به زمین برسند، پهنه‌ی گسترده‌ای از فضای لایتناهی را طی می‌کنند و همان‌طور که می‌دانید، فضا کاملا به‌صورت یک خلاء نیست، بلکه ذرات بسیار ریزی وجود دارند که نواحی بین کهکشانی را پر می‌کنند. و آنچه این انفجارهای برق‌آسا را برای دانشمندان به سوژه‌ای هیجان‌انگیز بدل کرده دقیقا همین است. این سیگنال‌های مرموز با ظاهر یا ساختار خود می‌توانند به دانشمندان نشان دهند که در راه خود از اعماق فضا به اینجا، از چه مقدار از این مواد عبور کرده‌اند.

دهانه مرموزی در سیبری وجود دارد که توضیحی برای آن نداریم

دهانه مرموزی در سیبری وجود دارد که توضیحی برای آن نداریم

این دهانه عظیم که در نزدیکی رودخانه پاتومسکی قرار دارد، پاتوم (Patom) نام‌گذاری شده است. دهانه پاتوم که از سنگ‌ آهک شکسته تشکیل شده، ۱۵۸ متر پهنا و ۱۳۹ متر طول دارد. کمبود پوشش گیاهی در نزدیکی دهانه و نزدیک نشدن حیوانات به آن باعث شده که برخی مردم محلی، به این دهانه‌ی عجیب لقب «آشیانه عقاب آتشین» بدهند و آن را منشأ نیروی‌های مرگبار بدانند.

دهانه پاتوم برای اولین‌بار در سال ۱۹۴۹ توسط وادیم کلپاکوف، زمین‌شناس روس به‌صورت رسمی گزارش شد، اما قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد. فرضیه‌های عجیب و غریبی از انفجار هسته‌ای تا سفینه موجودات فضایی‌ در مورد منشأ این دهانه به‌گوش می‌رسد، اما به گزارش Russia Beyond، محتمل‌ترین فرضیات شامل این است که انفجار بخار در هنگام جای‌گیری ماگما (مواد گداخته) در سنگ‌های قدیمی‌تر موجب شکل‌گیری آن شده یا اینکه به علت گسل یا فشردگی سنگ‌های آب‌گرم به وجود آمده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات