عرضه‌ پردازنده‌ گرافیکی AMD Navi به تاخیر افتاد

پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
نسل بعدی کارت‌های گرافیک AMD با نام AMD Navi قرار بود تابستان سال ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار شود. اما گزارش‌های اخیر حاکی از به تأخیر افتادن عرضه‌ی این محصولات فناورانه و قدرتمند است.
تبلیغات

شرکت AMD به‌تازگی پردازنده‌ی گرافیکی Radeon VII را که بر پایه‌ی نسل دوم معماری وگا طراحی و تولید شده، معرفی کرده است. این پردازنده‌ی گرافیکی از فناوری ساخت ۷ نانومتری برخوردار بوده و بازار کامپیوترهای سطح بالا را نشانه رفته است. اکنون AMD بر پایه‌ی قولی که به هوادارانش برای رقابت با RTX 2080 انویدیا داده، این کارت را البته در ابعاد محدود به دست آنان رسانده است. ورود کارت AMD Radeon VII به بازار با درنظرگرفتن موجودی محدود و قیمت نسبتاً بالایی که در زمان عرضه دارد، بیشتر به‌مثابه‌ی رو کردن برگ جدیدی از فناوری‌های این شرکت است. از این واقعیت نباید غافل شد که رادئون VII گرچه با بهبودهایی مختصر تقویت شده، اما همچنان از معماری وگا بهره‌مند است و اکنون چشم‌ها به پردازنده‌ی AMD Navi دوخته شده، کارتی که جهش بزرگ بعدی در نقشه‌ی راه شرکت آمریکایی محسوب می‌شود.

radeon vII

گفته می‌شود که پردازنده‌های گرافیکی Navi محصول بزرگ بعدی AMD است که از گروه فناوری رادئون سر بر خواهد آورد. Navi احتمالاً آخرین نسل پردازنده‌های گرافیکی است که همچنان ژن‌های معماری GCN را با خود دارد. AMD با Radeon Navi بر آن است که تغییراتی بنیادین در معماری برند Radeon اعمال کند، به‌طوری‌که سطح عملکرد و بازدهی آن را به حداکثر ممکن برساند. برای مقایسه بد نیست بدانید که اگرچه Radeon VII از فناوری ساخت ۷ نانومتری برخوردار است، اما طراحی آن به‌نوعی فشرده شدن تراشه‌ی معماری نسل اول وگا از ۱۴ نانومتر به ۷ نانومتر بود. در روی دیگر سکه، پردازنده‌های گرافیکی Navi این بار از ابتدای راه بر مبنای فناوری ساخت ۷ نانومتری طراحی شده‌اند. این شیوه تعریف تراشه از آغاز بر پایه‌ی فناوری ساخت فشرده‌تر به AMD کمک خواهد کرد تا از تمام مزایای چنین طراحی در ساخت تراشه‌ی جدید بهره‌مند شود.

amd navi

همه‌چیز در مورد پردازنده‌های Navi جذاب به نظر می‌رسد؛ اما ظاهراً قرار است عرضه‌ی این پردازنده‌های گرافیکی تا ۳ ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ به تعویق افتد. در گزارش منتشرشده روی وب‌سایت Cowcotland منابع خبری گفته‌اند که عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Navi که قرار بود طبق برنامه‌ی اولیه در تابستان ۲۰۱۹ عرضه شود، تا زمستان امسال به تأخیر افتاده است.

علت تأخیر در این گزارش ذکر نشده است، اما دو دلیل احتمالی را می‌توان در مورد آن متصور بود. نخست اینکه شاید AMD در تلاش برای تأمین تراشه‌های Radeon VII خود است که با فناوری ۷ نانومتری تولید می‌شود، کما اینکه در اولین موج عرضه‌ی این محصول، تعداد عرضه‌‌شده بسیار محدود بود و در سراسر جهان به سرعت موجودی این کارت به اتمام رسید. علت دوم احتمالاً این است که قرار است از پردازنده‌های گرافیکی Navi با اشتهایی سیری‌ناپذیر در کنسول‌های نسل بعدی استفاده شود و AMD قصد دارد پیش از ارائه‌ی این GPU-ها به قطعه‌سازان برای استفاده در کارت‌های گرافیک، سهم قابل توجهی از آن‌ها را تأمین کرده و در سبد کنسول‌ها قرار دهد.

پیش از این لیزا سو مدیرعامل AMD و مارک پیپرمستر مدیر حوزه‌ی فناوری این شرکت در مصاحبه‌هایی جداگانه به به‌روزرسانی و تجدیدنظرهای گوناگون در ساخت پردازند‌ه‌های گرافیکی جدید خود اشاره کرده‌اند. مارک پیپر مستر در مصاحبه با خبرگزاری Street می‌گوید:

ما واقعاً در آغاز کار با پردازنده‌های سطح بالای Radeon VII با فناوری ساخت ۷ نانومتری هیجان‌زده‌ایم. همان‌طور که در ادامه‌ی راه با به‌روزرسانی‌ها و تجدیدنظرهایی در برنامه‌ی تولید و توسعه‌ی پردازنده‌های گرافیکی رادئون سروکار داریم، اطلاعیه‌هایی در مورد این دگرگونی‌ها در طول سال به گوش هواداران‌مان خواهد رسید.اقداماتی که ما در سراسر سال جاری به آن دست خواهیم زد، از نوع همان اقداماتی است که هر ساله در شرکت AMD انجام می‌پذیرد؛ ما نقشه‌ی راه این شرکت را گسترده‌تر از قبل خواهیم چید.
amd navi

لیزا سو مدیرعامل AMD در صحبت‌های دیگری می‌گوید:

ما باور داریم که در عرصه‌های زیادی بسیار رقابت‌پذیر شده‌ایم؛ این عرصه‌ها شامل تولید پردازنده‌های رده‌بالای ما نیز می‌شود. مسلماً در بازار امروز محصولات جدیدی برای رقابت وجود دارد. البته ما هم سبد محصولات جدید خود را داریم و در این ترکیب چینش محصولات از جایگاهی استوار برخورداریم. با نگاهی به رهگیری پرتو، من فکر می‌کنم این تکنیک رندرینگ فناوری مهمی است؛ اما مثل تمام فناوری‌های مهم دیگر نیاز به زمان دارد تا اکوسیستم موجود پذیرای آن شود. در حال حاضر ما با دقت بسیار زیاد؛ هم در سطح سخت‌افزاری و هم در سطح نرم‌افزاری در حال کار برای ایجاد این انطباق با اکوسیستم هستیم و انتظار داریم که با ورود این فناوری به بازارهای اصلی، بر اهمیت آن بیش‌ازپیش افزوده شود.

منابع خبری همچنین تصریح کرده‌اند که که شایعات و تخمین‌های قبلی از قیمت کارت‌های مختلف Radeon RX بر پایه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Navi، باتوجه‌به سطح عملکرد و گزاره‌ی قیمت کارت Radeon VII در بررسی‌های متعدد، خیلی دور از واقعیت به نظر می‌رسد. گویا در همان حال که AMD تولید محصولات رده‌بالای خود را با فناوری ۷ نانومتری آغاز کرده، کارت‌های بعدی این شرکت بر پایه‌ی همین فناوری، با تمرکز بر گزینه‌های متعدد مصارف عام و گیمینگ و با قیمتی کمتر از ۵۰۰ دلار به دست مصرف‌کنندگان برسد.

روی‌هم‌رفته ورود محصولات گرافیکی جدید AMD به بازار، به کاربران امکان ارتقای مناسب کارت‌های نسل قبل خود را خواهد داد. طی این روند کارت‌هایی مانند Radeon RX 590 که به‌نوعی تکرار معماری پلاریس بود و Radeon Vega 56 بر پایه‌‌ی معماری وگا که در حال حاضر با قیمت متعادل ۳۴۹ تا ۳۹۹ دلار عرضه می‌شود، امکان ارتقا خواهند یافت. هواداران AMD خواهند توانست در همان محدوده‌ی قیمت کارت‌های قبلی خود، یک کارت هفت نانومتری با معماری Navi تهیه کنند که هم از لحاظ سطح عملکرد و هم از نظر بازدهی آنان را راضی خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات