نگاهی عمیق به تویوتا 4Runner TRD مدل ۲۰۱۹

چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فوررانر TRD مدل ۲۰۱۹ یکی از محصولات ویژه‌ی تویوتا است که برای تردد در طبیعت و جاده‌های ناهموار، عملکرد بسیار خوبی دارد.
تبلیغات

تویوتا 4Runner یکی از محصولات شاسی‌بلند ارزان‌قیمت تویوتا است که در برخی بازارها عرضه می‌شود. ازآنجا که این خودرو بیشتر مدنظر طرفداران گردش در طبیعت و رانندگی آف‌رود قرار دارد، تویوتا تصمیم گرفت برای سال ۲۰۱۹ مدلی قوی‌تر از این شاسی‌بلند را با تمرکز روی بهبود توانایی‌های فنی به بازار عرضه کند. این خودرو سرانجام، با نام تویوتا 4Runner TRD به بازار آمد. در مدل TRD ارتقای خودرو را شاهد هستیم؛ اما همچنان 4Runner TRD از بسیاری از مشخصه‌های شاسی‌بلندهای پیشرفته بی‌بهره است. درادامه، این خودرو را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم تا ببینیم آیا ارزش پرداخت مبلغ اضافی در‌مقایسه‌با مدل استاندارد را دارد یه نه.

4Runner TRD 

با جست‌وجویی ساده در گوگل برترین خودروهای شاسی‌بلند سنّتی یافت می‌شود که در بین آن‌ها، نام‌هایی همچون جیپ رانگلر، شورولت تاهو، جمس یوکان، کادیلاک اسکالید و تویوتا 4Runner به‌چشم می‌خورند. همه‌ی خودروهای نام‌برده پیشرفته هستند که به‌روزرسانی‌های زیادی در بخش‌های مختلف تجربه کرده‌اند؛ اما فقط تویوتا 4Runner است که سال‌هاست با کمترین تغییرات روی خط‌تولید قرار دارد و تویوتا آن را به‌روزرسانی چمپتمی نکرده است.

مدل فعلی تویوتا 4Runner با طراحی جدیدش ۱۰ سال است که در بازار حضور دارد. البته، باید دقت کنیم گذشت زمان زیاد از حضور این مدل روی خط‌تولید لزوما نکته‌ای منفی نیست؛ چون بسیاری از طرفداران رانندگی آف‌رود ترجیح می‌دهند خودروهای ساده و در‌عین‌حال، مستحکم و مطمئن را داشته باشند تا خودرویی پیچیده و گران و پیشرفته. این همان مشخصه‌ای است که به‌خوبی در 4Runner مشاهده می‌شود.

طراحی

2019 Toyota 4Runner TRD

طراحی نسل قبلی 4Runner بسیار دور از هیجان و ساده بود؛ اما در نسل جدید، سعی شده عضلانی تولید شود. حتی امروزه نیز با وجود گذشت یک دهه، طراحی جعبه‌ای‌مانند 4Runner، به‌‌ویژه در مدل TRD که ظاهر اسپرت‌تری هم دارد، زیبا جلوه می‌کند. 4Runner همچنان در کلاس خود خودرویی متمایز است و امکان ندارد آن را با خودروِ دیگری اشتباه بگیرید.

باوجوداین، داستان در کابین متفاوت است؛ به‌طوری‌که کابین کاملا رنگ‌وبویی قدیمی به‌خود گرفته و پلاستیک رنگ‌شده به رنگ نقره‌ای و مواداولیه‌ی ارزان‌قیمت استفاده‌شده در کابین به تشدید این حس کمک می‌کنند. نمایشگر سیستم اطلاعات و سرگرمی نیز آن‌قدر کوچک است که کارایی خاصی ندارد و درمجموع، کابین 4Runner کاملا قدیمی و ازرده‌خارج است.

راحتی

2019 Toyota 4Runner TRD

در بین شاسی‌بلندهایی با طرح شاسی مستقل، تویوتا 4Runner یکی از خودروهای راحت‌ است. البته در‌مقایسه‌با سایر خودروها، 4Runner خودروِ راحتی نیست؛ ولی در‌مقایسه‌با هم‌رده‌هایش وضعیت امیدوارکننده‌ای دارد و سیستم تعلیق آن حتی در مواجهه‌ با کوچک‌ترین دست‌اندازها، واکنش نشان می‌دهد و سعی می‌کند ضربات وارده به کابین را جذب کند. شیشه‌ی جلو نیز ابعاد بزرگی دارد؛ ولی طراحی خاص جعبه‌ای‌شکل و ارتفاع پایین صندلی‌ها سبب شده دید راننده به بیرون چندان فراگیر نباشد. یکی از مزایای تویوتا 4Runner فضای بزرگ و جادار اتاق آن است.

امکانات رفاهی

2019 Toyota 4Runner TRD

نباید انتظار داشت شاسی‌بلندی ۱۰ ساله امتیاز خیره‌کننده‌ای در بخش فناوری و تجهیزات رفاهی پیشرفته کسب کند. تویوتا 4Runner در سال ۲۰۱۹ از سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده می‌کند که فاقد هرگونه اپل کارپلی و اندروید اتو است. تنها نقطه‌ی روشن ماجرا اینجا است که حداقل تویوتا سیستم رهیاب ماهواره‌ای را برای آن ارائه می‌کند. امکان اتصال بلوتوث نیز در 4Runner وجود دارد که برای سال ۲۰۱۹ چندان مهم نیست و جزو قابلیت‌هایی است که هر خودرو باید داشته باشد. به‌عنوان آپشن امکان سفارش سیستم صوتی حرفه‌ای از برند JBL نیز در 4Runner وجود دارد.

سواری و عملکرد فنی

2019 Toyota 4Runner TRD

از تویوتا 4Runner نباید انتظار داشته باشیم درزمینه‌ی فرمان‌پذیری یا توانایی‌های حرکتی امتیاز چشمگیری به‌دست آورد. پیشرانه‌ی این خودرو، ۶ سیلندر Vشکل است که ۴ لیتر حجم دارد و ۲۷۰ اسب‌بخار قدرت و ۳۸۰ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. این پیشرانه قدیمی است و باتوجه‌به حجم موتورش قدرت متوسطی دارد. آنچه موضوع را بدتر می‌کند، استفاده از جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی خودکار درکنار این پیشرانه است که عملکرد کندی دارد و به‌نظر می‌رسد وقت بازنشستگی‌اش فرارسیده باشد. در جاده، عملکرد 4Runner اصلا جالب نیست و کوچک‌ترین پستی‌وبلندی‌ها و تغییر مسیرهای کوچک بدنه‌ی ۲،۳۰۰ کیلوگرمی این خودرو را همانند بالون جابه‌جا می‌کنند. عملکرد فرمان نیز سبک و معمولی است و چیزی بیش از این از خودرویی با شاسی و بدنه‌ی جدا انتظار نمی‌رود.

تویوتا 4Runner TRD روی دیگری نیز دارد و آن توانایی فراوانش در آفرود است. برخلاف مدل استاندارد 4Runner که به‌صورت تک‌دیفرانسیل نیز به بازار عرضه شده، مدل TRD فقط به‌صورت چهارچرخ محرک عرضه می‌شود و به قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب هم مجهز شده تا تقریبا بتواند از هر نوع سطحی عبور کند. تویوتا 4Runner برای پیمودن شیب‌های سنگین و مسیرهای سخت از جعبه‌دنده‌ی کمکی دوسرعته‌ نیز بهره می‌برد.

ایمنی

2019 Toyota 4Runner TRD

تویوتا 4Runner فقط ۴ ستاره‌ی ایمنی از مؤسسه‌ی امنیت بزرگ‌راه‌های آمریکا (NHTSA) دریافت کرده است. این خودرو به هیچ سیستم ایمنی هوشمندی مجهز نیست و حتی بسته‌ی ایمنی تویوتا (Toyota Safety Sense) برای سفارش دردسترس نیست. این بسته امکانات مناسبی مانند سیستم رادار بین خطوط و کروزکنترل هوشمند و سیستم ترمز اضطراری خودکار را به‌همراه دارد. در سمت دیگر، اصلی‌ترین رقیب 4Runner، یعنی جیپ رانگلر روبیکان، از امکاناتی مانند سیستم ترمز فعال و کروزکنترل هوشمند بهره می‌برد. درانتها نیز به چراغ‌های 4Runner باید اشاره کنیم که از نوع هالوژنی هستند و تقریبا ازرده‌خارج محسوب می‌شوند.

مصرف سوخت

2019 Toyota 4Runner TRD

پیشرانه‌ی حجیم و قدیمی ۴ لیتری تویوتا درزمینه‌ی مصرف سوخت خیلی هم ناامیدکننده نیست؛ به‌طوری‌که در شهر ۱۳.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در جاده ۱۱.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در حالت ترکیبی نیز ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. در‌مقایسه‌با جیپ رانگلر که به پیشرانه‌ی V6 جدید مجهز است، مصرف تویوتا فقط کمی بیشتر است. این اعداد برای جیپ به‌ترتیب ۱۳ و ۱۰.۲ و ۱۱.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند؛ اما برگ برنده‌ی جیپ دربرابر تویوتا امکان خرید این خودرو با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر نیم‌هیبرید است.

قیمت

2019 Toyota 4Runner TRD

تویوتا 4Runner برای سال ۲۰۱۹ افزایش قیمت اندکی تجربه کرده؛ به‌طوری‌که قیمت آن از ۳۴،۸۱۰ دلار به ۳۵،۱۱۰ دلار رسیده است. قیمت مدل آزمایش‌شده‌ی Motor1 که بسته‌ی TRD دارد، ۳۹،۹۹۵ دلار است. اگر‍ تمامی آپشن‌ها را برای 4Runner انتخاب شود، درنهایت قیمت آن به ۴۲،۳۵۹ دلار می‌رسد. تویوتا 4Runner در پنج رنگ مختلف دردسترس و آپشن‌های آن نیز عبارت است از: سانروف به قیمت ۱۰۰ دلار، سیستم تعلیق دینامیک به قیمت ۱۸۵۰ دلار، رینگ‌های ۱۷ اینچی TRD به قیمت ۲،۱۹۹ دلار، چراغ‌های مه‌شکن LED به قیمت ۴۳۹ دلار، باربند به قیمت ۱۹۹ دلار و سیستم تعلیق اسپرت و مونروف و فضای بار در کف صندوق‌عقب به قیمت ۲۲۰۰ دلار.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات