هوش مصنوعی می‌تواند بهتر از پزشکان، بیماری اطفال را تشخیص دهد

چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
هوش مصنوعی می‌تواند بسیار بهتر از پزشکان جوان، بیماری را تشخیص دهد؛ هرچند که این موضوع لزوم پزشکان متخصص را از بین نمی‌برد.
تبلیغات

تشخیص بیماری به اطلاعات متعدد و مرتبط‌کردن آن‌ها به یکدیگر بستگی دارد. هوش مصنوعی احتمالاً گزینه‌ی مناسبی برای این کار محسوب می‌شود و در آزمایش‌هایی که اخیراً انجام شده است، توانسته بیماری کودکان را بهتر از بعضی پزشکان تشخیص دهد. کانگ ژانگ در دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو و همکارانش، پرونده‌های پزشکی ۱٫۳میلیون بیماری که به مرکز بزرگ پزشکی گوانگژو در چین رفته بودند را در اختیار یک هوش مصنوعی قرار دادند. این بیماران همه زیر ۱۸سال و از ژانویه ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۱۷ به پزشک مراجعه کرده بودند.

نمودارهای پزشکی آن‌ها شامل متن نوشته‌شده‌ی پزشکان و نتایج آزمایشگاهی بود. ژانگ و همکارانش برای کمک به هوش مصنوعی، از پزشکان خواستند تا با نوشتن یادداشتی برای پرونده‌های پزشکی مشخص کنند که چه‌میزان از آن به گلایه‌های کودک، سابقه‌ی بیماری و آزمایش‌های آزمایشگاه مرتبط است. هوش مصنوعی با مشاهده‌ی این پرونده‌ها، تب غده‌ای، رزولا، آنفولانزا، آبله مرغان، بیماری‌های دست، پا و دهان را با دقت ۹۰ تا ۹۷درصد تشخیص داد. ژانگ می‌گوید:

هوش مصنوعی هم مثل پزشکان کامل نیست. پزشکان روزی ۸۰ بیمار را ویزیت و اطلاعات متفاوت و زیادی دریافت می‌کنند؛ همینجا است که احتمال بروز اشتباه در تشخیص بیماری وجود دارد. هوش مصنوعی مزایایی دارد نظیر اینکه نیازی به خوابیدن ندارد،‌ حافظه‌ی بسیار بزرگی دارد و هیچ انرژی‌ای از دست نمی‌دهد.

این تیم پژوهشی دقت هوش مصنوعی تحت آزمایش را با ۲۰ پزشک متخصص اطفال با تجربه‌های مختلف مقایسه کرد. عملکرد هوش مصنوعی در مقایسه با پزشکان جوان‌تر بهتر و در مقایسه با پزشکان باتجربه‌تر، ضعیف‌تر بود. می‌توان از هوش مصنوعی برای تریاژ بیماران (فرایند اولویت‌بندی بیماران براساس شدت وخامت حال بیمار) در بخش اورژانس استفاده کرد و با ارائه‌ی داده‌های کافی باید بتواند وضعیت‌های اضطراری یا معمولی را تشخیص دهد.

استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص بیماری

کریس راسل در مؤسسه آلن تورینگ در لندن می‌گوید:

باوجود کارایی هوش مصنوعی، همچنان وجود پزشک برای درمان‌های پزشکی احساس می‌شود؛ زیرا پرونده‌های پزشکی باید همچنان زیر نظر متخصص آموزش‌دیده تشکیل شوند و دانش آن‌ها عامل اصلی در تشخیص بیماری به‌حساب می‌آید. درواقع این فرد متخصص است که علائم بیماری را از بیمار جویا می‌شود و آن را وارد کامپیوتر می‌کند. به‌این‌ترتیب نمی‌فهمم چطور استفاده از این فناوری می‌تواند مردم را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز کند. می‌توان از این فناوری برای کمک به پزشکان استفاده کرد؛ اما برای جایگزینی کامل آن با متخصصان پزشکی راهی طولانی درپیش است.

این احتمال وجود دارد، پزشکان جوان‌تری که برای تشخیص بیماری به هوش مصنوعی وابسته هستند، دیگر نتوانند الگوی مشکلات بیمار را تشخیص دهند و درضمن بیمار ممکن است نسبت به این روش درمانی احساس راحتی نداشته باشد. راسل می‌گوید:

اگر هوش مصنوعی به‌عنوان رابط مستقیم با بیمار و برای نوشتن علائم او استفاده شود، بیمار حس خوبی به این قضیه نخواهد داشت. درواقع وقتی بیمار به پزشک مراجعه می‌کند، دوست دارد احساس کند که یک نفر به او اهمیت می‌دهد.

ژانگ می‌گوید:

بااین‌حال مطمئناً دوست ندارید به اورژانس مراجعه کنید و ۵ساعت منتظر بمانید؛ زیرا دردی در شکم دارید که آپاندیس نیست و به گاستروانتریت (التهاب معده و روده) یا غذایی که خورده‌اید، مرتبط است. این بیماری‌ها، علائم خود را دارند و همان‌طور که پزشکان برای تشخیص بیماری، یک‌سری سؤال می‌پرسند، هوش مصنوعی نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

او و تیمش هم‌اکنون مشغول آموزش هوش مصنوعی هستند تا بیماری بزرگسالان را نیز تشخیص دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات