یارانه سوخت در ایران، سالانه ۴۵ میلیارد دلار است

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
براساس گزارش آژانس جهانی انرژی، ایران با اختصاص ۴۵ میلیارد دلار، بالاترین میزان پرداخت یارانه سوخت در جهان را در اختیار دارد.
تبلیغات

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش سال ۲۰۱۸ خود، ایران را در رتبه‌ی اول پرداخت‌کنندگان یارانه سوخت، قرار داده است. پس از ایران با ۴۵ میلیارد و ۱۰۴ میلیون دلار بودجه‌ برای یارانه‌ی سوخت، چین با ۳۸.۳ میلیارد دلار، عربستان سعودی با ۳۷ میلیارد دلار و روسیه با ۲۲ میلیارد دلار، بیشترین پرداختی در این زمینه را داشته‌اند. در رتبه‌های بعدی، مصر، اندونزی، ونزوئلا، هند، الجزایز، مکزیک، امارات عربی متحده، آرژانتین، عراق و کویت حضور دارند.

از نظر میزان یارنه پرداختی به هر شهروند، کویت با رقم ۱۴۴۰ دلار در صدر است. عربستان، ۱۱۲۷ دلار، امارات با ۸۴۶ دلار و ایران با ۵۵۶ دلار، بیشترین یارانه پرداختی به هر شهروند در سال ۲۰۱۸ را ثبت کرده‌اند. ذکر این نکته اهمیت دارد که جمعیت ۴ کشور کویت، عربستان، امارات و ایران، با بیشترین سرانه‌ی یارنه‌ی سوخت در جهان، به ترتیب ۴ میلیون، ۳۳ میلیون، ۹.۵ میلیون و ۸۱ میلیون نفر، در نظر گرفته است.

نفت

براساس گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت، درآمد ایران از فروش نفت و میعانات گازی در سال ۱۳۹۶، حدود ۵۰ میلیارد دلار بود. با این حساب به نظر می‌رسد، تقریبا تمامی پول حاصل از صادرات نفت و گاز ایران، صرف یارانه سوخت می‌شود. براساس گزارش رسمی نهادهای بین‌المللی، ایران در رتبه‌ی ششم صادرکنندگان نفت جهان ایستاده است. در رتبه‌ی اول، عربستان سعودی قرار دارد که سالانه ۱۳۳.۶ میلیارد دلار، نفت به کشورهای خارجی می‌فروشد. جایگاه‌های دوم تا پنجم این رده‌بندی به ترتیب در اختیار، روسیه با ۹۳.۳ میلیارد دلار، عراق با ۶۱.۵ میلیارد دلار، کانادا با ۵۴ میلیارد دلار و امارات متحده عربی با ۴۹.۳ میلیارد دلار، قرار دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات