Radeon Boost، سلاح مخفی AMD علیه کارت‌های گرافیک اقتصادی انویدیا

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
مطالعه 4 دقیقه
AMD کارت‌های گرافیک میان‌رده را با بهینه‌سازی نرخ فریم ارائه می‌کند تا سلاحی برای رقابت با کارت‌های گرافیک ارزان‌قیمت انویدیا داشته باشد.
تبلیغات

AMD در ماه دسامبر یک به‌روزرسانی اساسی برای درایور کارت‌های گرافیک رادئون ارائه می‌کند. برخی شایعه‌ها ادعا می‌کنند که پشتیبانی رسمی از رهگیری پرتو نیز در به‌روزرسانی جدید ارائه خواهد شد. صرف‌نظر از صحت شایعه‌ها، ظاهرا قابلیت جدید هوشمندانه‌ای نیز برای بهبود نرخ فریم در کارت‌های گرافیکی شرکت ارائه خواهد شد. قابلیت‌های جدید، خصوصا برای پردازنده‌های گرافیکی با قدرت کمتر، بهینه‌سازی قابل‌توجهی را به‌همراه خواهد داشت. اخبار دیگر ادعا می‌کنند که AMD مدل‌های جدیدی اقتصادی را نیز در دست طراحی و توسعه دارد.

قابلیت Radeon Boost، موضوعی است که طبق ادعای رسانه‌ها می‌تواند ظرفیت پردازشی کارت‌های گرافیکی را بهبود دهد. این اسم در اطلاعات بازاریابی منتشر شد که به شبکه‌های اجتماعی همچون ردیت و توییتر درز پیدا کرده است. باتوجه به ادعاهای تبلیغاتی فاش‌شده، قابلیت جدید می‌تواند «بازی‌ها را توربوشارژ کند». باتوجه به شعار تبلیغاتی و نامی که برای قابلیت مذکور ذکر می‌شود، می‌توان انتظار بهبود کارایی و قدرت را از آن داشت.

همان‌طور که در تصاویر منتشرشده می‌بینیم، یکی از تصاویر به Radeon Software Adrenalin ۲۰۲۰ Edition اشاره می‌کند که قطعا جزوی از پکیج درایور مهم ماه دسامبر خواهد بود. به‌هرحال نمی‌توان هیچ اظهارنظر مشخص و دقیقی از ماهیت و قابلیت‌های Radeon Boost داشت. اطلاعات منتشرشده تنها به‌نام و انتشار قابلیت اشاره می‌کنند و هیچ جزئیات تکمیلی از آن در دست نیست.

AMD در سال ۲۰۱۶ شرکتی به‌نام HiAlgo را خریداری کرد که دو فناوری مهم را توسعه داده بودند. HiAlgo Chill و HiAlgo Boost، نام فناوری‌های شرکت مذکور بودند. در پایان همان سال، AMD Radeon Chill معرفی شد. باتوجه به رویکردهای گذشته می‌توان ادعا کرد که Radeon Boost همان فناوری دوم HiAlgo خواهد بود که درنهایت توسط AMD بهره‌برداری شده است. البته قطعا بهینه‌سازی‌هایی در آن انجام خواهد شد.

AMD Radeon Boost

رزولوشن انطباقی

اگر فرضیه‌ی بخش پیشین را قبول کنیم، می‌توان برخی قابلیت‌های Radeon Boost را باتوجه به قابلیت‌های HiAlgo Boost پیش‌بینی کرد. HiAlgo Boost فرایندی است که شامل تنظیم پویای رزولوشن بازی به‌صورت زنده می‌شود. چنین فرایندی را به‌نام رزولوشن انطباقی نیز می‌شناسند.

HiAlgo درباره‌ی قابلیت خود اینگونه توضیح می‌دهد:

Boost دستورهای ارسال‌شده از بازی به کارت گرافیک را به‌صورت زنده دریافت کرده و بهینه‌سازی می‌کند. با چنین رویکردی، کارایی به‌صورت فریم‌به‌فریم بهبود می‌یابد. وقتی در صحنه‌ی اکشن قرار دارید و دوربین حرکت می‌کند، Boost رزولوشن را کاهش می‌دهد تا نرخ فریم تقویت شود. وقتی دوربین متوقف شد، رزولوشن به وضعیت قبلی باز می‌گردد. این رویکرد پاسخ‌گویی بهینه و صافی حرکت‌ها و اکشن‌ها را در بازی به‌همراه دارد که حتی با کارت‌های گرافیک ضعیف نیز ممکن خواهد بود.

قابلیت جدید،‌ احتمالا رزولوشن بازی را نسبت به صحنه و اکشن، تغییر می‌دهد

باتوجه به توضیح بالا، وقتی گیمر در حالت ساکن است و مثلا به یک صحنه‌ی زیبا در بازی نگاه می‌کند، رزولوشن کامل با جزئیات دقیق ارائه می‌شود. درمقابل وقتی حرکت می‌کنید یا اکشن زیادی درحال رخ دادن باشد و توانایی شناسایی جزئیات بیشتر را ندارید، رزولوشن برای روان‌تر کردن نرخ فریم، کاهش می‌یابد.

نمی‌توان با قطعیت ادعا کرد که قابلیت جدید AMD، همان HiAlgo Boost باشد. ازطرفی درصورت صحت پیش‌بینی نیز نمی‌دانیم که چه‌مقدار از قابلیت از زمان خریداری شدن شرکت توسعه‌دهنده تغییر کرده است. درنهایت تنها می‌توان پیش‌بینی کلی از ظرفیت‌های احتمالی به‌روزرسانی آتی ارائه کرد. صرف‌نظر از تمامی پیش‌بینی‌ها، ظاهرا AMD تصمیم دارد تا با قابلیتی جدید در جهت بهینه‌سازی نرخ فریم گرافیکی، محصولات کنونی خود را بهبود دهد.

AMD Radeon Boost

اگر پیش‌بینی بالا صحیح باشد، چگونگی پیاده‌سازی قابلیت در کارت‌های گرافیکی AMD نیاز به بررسی دارد. به‌علاوه باید ببینیم آیا کاهش کیفیت تصویر در جهت بهینه‌سازی نرخ فریم، توسط کاربران قابل تشخیص خواهد بود؟

AMD به احتمال زیاد بهینه‌سازی نرخ فریم را با درنظرگرفتن کارت‌های ارزان‌قیمت انجام می‌دهد. قابلیتی که به آن‌ها امکان می‌دهد تا بازی‌های نیازمند پردازش گرافیکی بیشتر را به‌صورت بهینه‌تری مدیریت کنند. فراموش نکنید که مشتاقان دنیای بازی و کاربران حرفه‌ای، محصولات پرچم‌دار و قدرتمند را برای پردازش گرافیکی خریداری می‌کنند. به‌علاوه آن‌ها هیچ‌گونه کاهش کیفیت در جهت بهبود نرخ فریم را نمی‌پذیرند. به‌هرحال اکنون هم نگرانی‌هایی پیرامون پیاده‌سازی احتمالی قابلیت HiAlgo وجود دارند. برخی نگران شناسایی حرکت یا ثابت بودن دوربین توسط نرم‌افزار هستند و چالش‌های احتمالی درگیر در فرایند را نگران‌کننده می‌دانند.

تغییر رزولوشن و کیفیت با هدف روان‌تر کردن نرخ فریم، شاید از دید کاربران تیزبین و حرفه‌ای مخفی نماند، اما به‌هرحال اکثر کاربران مشکلی با آن نخواهند داشت. درواقع تغییرها و مشاهده‌ی آن‌ها وابستگی زیادی به کاربر و حساسیت او خواهد داشت.

AMD به‌زودی نمونه‌های اقتصادی از محصولات خود را به‌بازار عرضه می‌کند. کارت‌های گرافیک RX 5500 و 5500 XT احتمالا در آینده‌ی نه‌چندان دور به بازار می‌رسند. دراین‌میان معرفی Radeon Boost با توانایی بهینه‌سازی عملکرد کارت‌های گرافیک میان‌رده، می‌تواند خطری جدی برای انویدیا و محصولات خانواده‌ی GTX 16 باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات