انویدیا: با معرفی پردازنده‌های گرافیکی هفت‌نانومتری، همه را شگفت‌زده می‌کنیم

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا تصمیم گرفته است پردازنده‌های گرافیکی را با معماری هفت‌نانومتری به بازار عرضه کند و معرفی آن‌ها را خبری شگفت‌‌انگیز برای این صنعت می‌داند.
تبلیغات

انویدیا در رویداد اخیر Credit Suisse Annual Technology Conference 2019 حضور داشت و اخبار کوتاه و جالبی درباره‌ی فعالیت‌ها و محصولات احتمالی آتی خود ارائه داد. سخن‌گوی این شرکت در پاسخ به پرسشی درباره‌ی نقشه‌ی راه تراشه‌های هفت‌نانومتری پاسخ داد که انویدیا ترجیح می‌دهد خبری حیرت‌انگیز برای صنعت داشته باشد. انویدیا اکنون محصولات خود را با ساختار نود 12NFF تولید می‌کند که به‌نوعی بازطراحی و بازساخت تراشه‌ی 16nm FF شرکت TSMC محسوب می‌شود. بسیاری از کارشناسان و کاربران منتظر زمانی هستند که انویدیا از تراشه‌های هفت‌نانومتری استفاده کند؛ کاری که رقیب آن‌ها، AMD، از مدت‌ها پیش شروع کرده است.

در گذشته، همیشه اطلاعات پردازنده‌های گرافیکی پیش از رونمایی رسمی شرکت سازنده فاش شده‌اند. به‌عنوان مثال، معماری تورینگ یکی از موضوعاتی بود که پیش از معرفی رسمی، بیشترین اطلاعات درباره‌اش افشا شد. تغییر مسیر انویدیا به تراشه‌های هفت‌نانومتری نیز قطعا چنین روندی خواهد داشت؛ البته تاکنون اطلاعات خاصی از تراشه‌های آتی انویدیا منتشر نشده است؛ به‌همین‌دلیل، یکی از تحلیلگران حاضر در کنفرانس Credit Suisse از انویدیا پرسید:

شما همیشه بر مالکیت معنوی نرم‌افزاری تأکید دارید که به بازار عرضه می‌کنید و به‌نوعی تمرکز زیادی روی مالکیت معنوی و طراحی بخش سخت‌افزاری و سیلیکونی ندارید. اخیرا کنفرانس Supercomputing 2019 برگزار شد و همه منتظر اطلاعات بیشتری از نقشه‌ی راه شما به‌سمت تراشه‌های هفت‌نانومتری بودند که البته هیچ اطلاعاتی منتشر نشد. چه زمانی می‌توانیم انتظار رسانه‌ای‌شدن اخباری درباره‌ی این موضوع را داشته باشیم؟ سؤال دوم اینکه فناوری تولید درمقایسه‌با کل راهکاری که به مشتریان عرضه می‌کنید، چقدر اهمیت دارد؟
nvidia driver

انویدیا در پاسخ به این پرسش گفت:

ما همیشه مشغول ساخت و توسعه‌ی معماری کلی خود هستیم. بهینه‌سازی معماری در همه‌ی حوزه‌ها از بازی تا کاربری حرفه‌ای بصری و محصولات مرکز داده انجام می‌شود؛ درنتیجه نگران نباشید؛ چون در حال کار روی فناوری خودمان هستیم. نوآوری و فناوری‌های پردازشی ما در سال‌های گذشته استثنائی بوده‌اند. پس در جریان بمانید. همیشه اخباری برای شما خواهیم داشت؛ اما ترجیح می‌دهیم با ارائه‌ی نقشه‌ی راه کلی، همه را شگفت‌زده کنیم.تمرکز کنونی ما به‌خاطر اولویت‌دهی به فعالیت‌ها روی قدرت‌های پردازشی کلی و توسعه‌ی کلی نرم‌افزار است. امروز می‌بینیم رقبا برای رویارویی با ما در همه‌ی بخش‌های پردازشی تلاش می‌کنند. پردازنده‌های ما در همه‌ی حوزه‌ها همیشه در فهرست برترین‌ها بوده‌اند. البته هنوز به بهینه‌سازی‌های زیادی نیاز دارند و چه در روش‌های تولیدی کنونی و چه روش‌های آتی در آینده‌ی نزدیک، بهینه‌سازی الزامی خواهد بود.ما برای همه‌ی معماری‌های خود در چرخه‌ی توسعه‌ی دائمی قرار داریم. همیشه تلاش می‌کنیم بهترین تصمیم را برای ورود به بازار اتخاذ کنیم که یا با بهینه‌سازی روش تولید کنونی یا با استفاده از روش‌های تولیدی جدیدتر ممکن می‌شود. این رویکرد همیشه در ارائه‌ی معماری‌‌های پردازشی به بازار وجود داشته است. درنهایت، تغییر کردن یا نکردن نود در فرایند تولید، تصمیمی بسیار مهم در فرایند کاری ما محسوب می‌شود.توسعه‌ی همه‌جانبه‌ی نرم‌افزاری از رویکردهایی بود که نفوذ مناسب در اکوسیستم و کل صنعت را برای ما به‌همراه داشت. با سرعتی که امروز در پیشرفت هوش مصنوعی می‌بینیم، نیاز به توسعه‌ی همه‌جانبه بیش‌از‌پیش دیده می‌شود. به‌هرحال فعالان صنعت نیاز به توانایی برنامه‌نویسی دارند تا بازگشت سرمایه‌ی مناسبی در حوزه‌های فعالیت خود داشته باشند.

پاسخ انویدیا به تحلیلگران را می‌توان هوشمندانه خواند. هرچند برخی اعتقاد دارند انویدیا به پرسش رسانه‌ها پاسخی ارائه نکرد، آن‌ها به‌هرحال با نشان‌دادن تمایل به شگفت‌زده‌کردن مخاطبان، رویکرد جالبی در پیش گرفتند. درنهایت، امروز می‌دانیم در فرایند تولید 12NFF هنوز کارهای زیادی برای انجام هست. البته شاید برخی متعجب شوند غول دنیای پردازنده‌های گرافیکی در یکی دیگر از محصولات خود نیز از فرایند 12NFF استفاده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات