فروش بیشتر کارت‌های گرافیک انویدیا درمقایسه‌ با AMD در سه‌ماهه سوم ۲۰۱۹

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
مطالعه 7 دقیقه
آمار جدید نشان می‌دهد انویدیا توانسته است در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ سهم بیشتری در بازار کارت‌های گرافیک درمقایسه‌ با AMD کسب کند و عملکردی بهتر در‌ این‌ زمینه از خود نشان دهد.
تبلیغات

روز گذشته، مؤسسه‌ی پژوهشی Jon Peddie Research گزارش سهم شرکت‌های مختلف از بازار کارت‌های گرافیک در بازه‌ی زمانی بین ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۱۹ را منتشر کرد. براساس گزارش جدید، فروش کارت‌های گرافیک خانواده‌ی جی‌فورس انویدیا درمقایسه‌با کارت‌های گرافیک رادئون AMD در بازار به‌شکل درخورتوجهی بیشتر بوده است. این گزارش نشان می‌دهد انویدیا توانسته است با برنامه‌ریزی درست، سهم خود از بازار کارت‌های گرافیک را تا حد زیادی افزایش دهد و کارت‌های گرافیک خانواده‌ی رادئون و Navi شرکت AMD را شدیدا به‌چالش بکشد.

در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹، AMD کارت‌های گرافیک مجزای بیشتری درمقایسه‌با انویدیا روانه‌ی بازار کرده است؛ بااین‌حال، انویدیا درزمینه‌ی فروش کارت‌های گرافیک، عملکردی موفق‌تر از AMD از خود برجای گذاشته و توانسته است تعداد درخورتوجهی از محصولاتش شامل کارت‌های سفارشی‌سازی‌شده و کارت‌های گرافیک به‌کاررفته در سیستم‌های آماده را ازطریق شرکت‌های متفرقه (AIB) بفروشد. 

میزان فروش کارت‌های گرافیک مجزا و کارت‌های گرافیک AIB و کارت‌های به‌کار رفته در سیستم‌های از‌پیش‌آماده همگی باعث شده‌اند انویدیا سهم خود در بازار را افزایش دهد. براساس آمار جدید، سهم کارت‌های گرافیک خانواده‌ی جی‌فورس انویدیا در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ به ۷۲/۹۲ درصد رسیده است. این میزان در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی ۶۷/۹۲ درصد بود. افزون‌بر‌این، سهم کارت‌های گرافیک مجزای AMD در بازار از ۳۲/۰۸ درصد در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۹ به ۲۷/۰۸ درصد در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده است.

در جدول زیر، می‌توانید نظاره‌گر آمار فروش کارت‌های گرافیک شرکت‌های انویدیا و AMD باشید:

سهم شرکت‌های AMD و انویدیا از بازار کارت‌های گرافیک مجزا

نام شرکت

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹

سهم بازار در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۸

AMD

۲۷/۰۸ درصد

۳۲/۰۸ درصد

۲۵/۷۲ درصد

انویدیا

۷۲/۹۲ درصد

۶۷/۹۲ درصد

۷۴/۲۸ درصد

مجموع

۱۰۰ درصد

۱۰۰ درصد

۱۰۰ درصد

آمار نشان می‌دهد سهم دو شرکت بالا از بازار به‌صورت فصل‌به‌فصل و البته سال‌به‌سال دچار تغییر می‌شود.

براساس جدیدترین آمار، در‌حال‌حاضر به‌طور میانگین از هر چهار دستگاه کامپیوتر دسکتاپ، سه دستگاه به کارت گرافیک انویدیا مجهز شده‌اند که اتفاقی بسیار مثبت و مهم برای این شرکت به‌شمار می‌آید و محبوبیت فراوان کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس را نشان می‌دهد. ظاهرا در سه‌ماهه‌ی سوم امسال، سهم کارت‌های گرافیک AIB از بازار در‌مقایسه‌‌با سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۹ درحدود ۴۲ درصد افزایش یافته است که رقمی درخورتوجه به‌شمار می‌آید. براساس آمار، کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس انویدیا محرک اصلی افزایش سهم کارت‌‌های AIB بوده‌اند. درواقع، این اتفاق به‌لطف کارت‌های گرافیک انویدیا رخ داده و AMD سهم نسبتا کمی در این اتفاق داشته است. 

AMD و انویدیا کارت‌های گرافیک AIB را به‌ارزش ۲/۸ میلیارد دلار روانه‌ی بازار کرده‌اند که ظاهرا بخش عظیمی از رقم یادشده متعلق به انویدیا است. به‌طور کلی در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹، انویدیا و AMD بیش از ۱۰/۵ میلیون کارت گرافیک AIB روانه‌ی بازار کرده‌اند و انتظار می‌رود میزان درآمد کسب‌شده از بازار AIB تا سال ۲۰۲۳ به ۱۵ میلیارد دلار برسد. همچنین، گفته می‌شود از سال ۱۹۸۱ تاکنون، ۱٬۲۹۹ میلیون کارت گرافیک AIB تولید و روانه‌ی بازار شده است.

شرکت Jon Peddie Research درباره‌ی آمار جدید می‌گوید:

سهم کارت‌های گرافیک AIB از بازار در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ در‌مقایسه‌با سه‌ماهه‌ی دوم همین سال ۴۲ درصد رشد یافته است. کارت‌های عرضه‌شده در بازه‌ی زمانی مذکور ارزشی افزون‌بر ۲/۸ میلیارد دلار دارند. انویدیا توانست در سه‌ماهه‌ی سوم امسال سهم خود را از بازار به ۷۳ درصد برساند. در سه‌ماهه‌ی مالی قبلی، شاهد تغییراتی مهم در روند کسب درآمد انویدیا بودیم؛ زیرا شمار بیشتری از محصولات قدیمی این شرکت هم فروخته شدند. انویدیا توانست میزان تولید محصولاتش را افزایش دهد و تا پایان سه‌ماهه‌ی مالی قبل، شمار بیشتری از کارت‌های گرافیک را روانه‌ی بازار کند. انویدیا نه‌تنها توانست سهم خودش از بازار را افزایش دهد؛ بلکه موفق شد سهم کلی کارت‌های گرافیک AIB را در بازار افزایش دهد. ظاهرا روند تولید و عرضه‌ی کارت‌های انویدیا به‌خوبی در حال انجام است و همه‌چیز طبق برنامه پیش می‌رود. کارت‌های گرافیک سری RTX عملکردی موفق دارند و ۶۶ درصد از کل درآمد حوزه‌ی گیمینگ انویدیا را برای این شرکت به‌ارمغان می‌آورند.
سهم کارت گرافیک انویدیا از بازار

علاوه‌بر آنچه گفته شد، مؤسسه‌ی Jon Peddie Research معتقد است میزان عرضه‌ی کارت‌های گرافیک AIB در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ به بیشترین حد خود رسیده و این سه‌ماهه بهترین سه‌ماهه‌ی این دسته از کارت‌ها بوده است. در ۱۰ سال اخیر، معمولا ۱۴/۹ درصد از سهم بازار دراختیار کارت‌های گرافیک AIB بود که این رکورد در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ شکسته شد. در بازه‌ی زمانی مذکور، دو شرکت AMD و انویدیا جدیدترین محصولاتشان را روانه‌ی بازار کردند و استقبال بسیار خوبی از آن‌ها شد.

امروزه، از هر چهار دستگاه کامپیوتر دسکتاپ، سه دستگاه به کارت گرافیک انویدیا مجهز است

انویدیا عرضه‌ی محصولات جدیدش را با کارت‌های سری RTX SUPER آغاز کرد و سه کارت گرافیک مجزای RTX 2070 SUPER و RTX 2080 SUPER و RTX 2060 SUPER را برای علاقه‌مندان دردسترس قرار داد. همچنین، AMD در سه‌ماهه‌ی سوم امسال نخستین کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر لیتوگرافی هفت‌نانومتری خود را روانه‌ی بازار کرد. این کارت‌های هفت‌نانومتری با اتکا به معماری Navi RDNA ساخته شده‌اند و Radeon RX 5700 XT و Radeon RX 5700 را شامل می‌شوند. ناگفته نماند گزارش‌ها نشان می‌دهد کارت گرافیک AMD RX 5700 XT درزمینه‌ی رهگیری پرتو عملکرد بهتری از GTX 1080 دارد. AMD تا پیش از معرفی کارت‌های میان‌رده‌ی سری Radeon RX 5500، همچنان محصولات خانواده‌ی Radeon RX 500 را خواهد فروخت. ظاهرا کارت‌های جدید سری 5500 روی بازار کارت‌های ۲۰۰ دلاری متمرکز هستند. انویدیا در این بازار هم عملکردی بسیار قدرتمند دارد و AMD مسیر سختی پیش‌ روی خود می‌بیند.

AMD Radeon

انویدیا به‌تازگی کارت‌های گرافیک جدید GeForce GTX 1660 SUPER و GeForce GTX 1650 SUPER را روانه‌ی بازار کرده است؛ اما هیچ‌یک از این کارت‌های گرافیک در آمار سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ حضور ندارند و فروش آن‌ها برای سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۹ محاسبه خواهد شد. AMD هنوز به‌صورت رسمی کارت‌های گرافیک خانواده‌ی RX 5500 را در خرده‌فروشی‌ها دردسترس قرار نداده است و برخی رسانه‌ها به‌نقل از منابعی مؤثق مدعی شده‌اند عرضه‌ی این کارت‌ها برای اواسط دسامبر ۲۰۱۹ (اواخر آذر تا اوایل دی ۱۳۹۸) برنامه‌ریزی شده است. احتمال می‌دهیم سهم کارت‌های انویدیا در بازار در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی اندکی افزایش یابد. دلیل اصلی این موضوع به عرضه‌ی سری GTX 16 SUPER برمی‌گردد.

کارت گرافیک

براساس آمار واحد فروشگاه استیم، ۷۵/۶ درصد از رایانه‌های کاربران در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۱۹ به پردازنده‌های گرافیکی انویدیا مجهز بودند و AMD فقط ۱۵ درصد از سهم را دراختیار دارد. افزون‌بر‌این‌، پلتفرم استیم در سال ۲۰۱۹ موفق شده است رکورد ۱۸/۵ میلیون کاربر هم‌زمان را کسب کند و شمار نهایی کاربرانی که در آن ثبت‌نام کرده‌اند، به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده است. با نگاهی دقیق‌تر به آمار کارت‌های گرافیک محبوب در استیم، به این نتیجه می‌رسیم که کارت‌های GeForce GTX 1060 و GeForce GTX 1050 Ti هنوزهم بسیار محبوب‌اند و گیمرها می‌توانند مدل دست‌دوم آن‌‌ها را با قیمتی نسبتا ارزان تهیه کنند. به‌همین‌دلیل، سهم کارت‌های یادشده در بازار با گذر زمان افزایش پیدا کرده است.

استیم

نخستین کارت گرافیک سری RTX که در فهرست فروش جای دارد، RTX 2060 است که توانسته تا ماه اکتبر ۲۰۱۹، ۱/۶۰ درصد از سهم را ازآنِ خود کند؛ موضوعی که باعث می‌شود این محصول دهمین کارت گرافیک محبوبی باشد که کاربران استیم از آن روی رایانه‌هایشان استفاده می‌کنند. همچنین، کارت گرافیک AMD Radeon RX 580 در رده‌ی یازدهم محبوب‌ترین‌ها جای می‌گیرد و سهمی معادل RTX 2060 دارد. انتظار می‌رود کارت AMD بتواند تا پایان نوامبر امسال، سهم خودش را افزایش دهد و جای RTX 2060 را بگیرد. علاوه‌براین، کارت گرافیک RTX 2070 با ۱/۴۷ درصد در رده‌ی دوازدهم جای می‌گیرد و پس از آن، کارت گرافیک GTX 1660 Ti با ۱/۴۰ درصد سهم قرار گرفته است. آمار نشان می‌دهد محبوبیت GTX 1660 Ti با سرعت بیشتری درمقایسه‌با کارت‌های RTX 2070 و RTX 2060 و RX 580 در حال افزایش است.

RTX 2080 Ti و RTX 2080 به‌ترتیب ۰/۵۶ و ۰/۹۳ درصد از سهم بازار رایانه‌های استیم را دراختیار دارند و در‌مقایسه‌با RX 5700 XT عملکردی بهتر از خود نشان داده‌اند. این دو کارت گرافیک AMD ظاهرا در‌حال‌حاضر روی ۰/۱۶ درصد از کامپیوترها به‌کار رفته‌اند. آمار مربوط به GTX 1080 Ti تا حدی تعجب‌برانگیزاست؛ زیرا این کارت گرافیک با دراختیارداشتن سهم ۱/۶۲ درصدی در رده‌ی نهم جای گرفته است. تحلیلگران می‌گویند این اتفاق به‌دلیل نسبت قیمت به عملکرد این کارت گرافیک رخ داده است. درواقع، GTX 1080 Ti در‌مقایسه‌با قیمتش، عملکردی بسیار عالی از خود نشان می‌دهد و به‌لطف بهره‌مندی از ۱۱ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی، عملکردی نزدیک‌ به کارت گرافیک پانصددلاری RTX 2080 از خود نشان می‌دهد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آمار فروش انویدیا و AMD در سه‌ماهه‌ی سوم سال ۲۰۱۹ چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات