سامسونگ، نوکیا و هواوی محبوب‌ترین برند‌های گوشی در ایران

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰
مطالعه 6 دقیقه
انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در نشست خبری اخیر خود از چالش‌های گذشته و برنامه‌های آتی صحبت کردند و آمار جالبی از سهم برندهای بازار از واردات و مصرف ارائه دادند.
تبلیغات

انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی در یک نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران، اقدامات این انجمن در ماه‌های گذشته را بررسی کردند و از برنامه‌های پیش‌رو در جهت ساماندهی بازار در امر واردات و توزیع خبر دادند. در این مراسم همچنین آماری از واردات، مصرف و سهم برندهای گوشی موبایل طی هفت ماهه‌ی اول سال ارائه شد.

امیر اسحاقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در صحبت‌های خود اعلام کرد در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری، نزدیک به ۷۰ واردکننده‌ی رسمی در عرصه‌ی واردات تلفن همراه فعالیت داشتند؛ این تعداد در حال حاضر به ۱۸۹ شرکت واردکننده‌ی دارای مجوز تبدیل شده است که حداقل یک بار فرایند ورود کالا را انجام داده‌اند. اسحاقی با اشاره به اینکه ۹۸ تا ۹۹ درصد از واردات موبایل در کشور به‌صورت رسمی و شفاف صورت می‌پذیرد این آمار را مصداقی بر نبود هیچ فضای انحصاری و غیر رقابتی در این بازار تلقی نمود.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، ساماندهی و حفظ تعادل بازار، نهادینه کردن فرایند ثبت و رجیستری و رفع مشکلات بازار را به‌عنوان اهداف جدید این مجموعه عنوان کرد. به‌گفته‌ی اسحاقی مصرف موبایل کشور هم‌اینک به عددی بین ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون دستگاه در ماه رسیده و درحال‌حاضر با گذر از مرز تعادل به اندازه‌ی یک ماه ذخیره‌ی مورد نیاز بازار، واردات انجام شده است؛ تعداد دستگاه‌های وارد شده به بازار تا پایان سال به ۱۴ میلیون عدد خواهد رسید که از این میان ۱۲.۵ میلیون عدد روشن شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در ادامه حسین غروی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی چالش اصلی انجمن واردکنندگان موبایل طی چند ماه گذشته را تأمین کالا دانست که با برگزاری جلسات متعدد با ذی‌نفعان دولتی و تصمیم‌گیران برطرف شده است. وی در مورد اجرای طرح رجیستری گفت:

رجیستری تلفن همراه ضمن ایجاد شفافیت، منجر به وابسته شدن نکات مثبت و منفی این بازار به تصمیم‌گیران و ذی‌نفعان دولتی نیز شده است که در کنار برندها دو عامل کنترل این بازار را تشکیل می‌دهند. در شرایط تحریم به دلیل حضور نداشتن اغلب برندها در بازار داخلی با وجود آن‌که تمام کنترل بازار اینک در دست ذی‌نفعان دولتی قرار دارد اما تعامل انجمن واردکنندگان موبایل با تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان دولتی مانعی برای ایجاد گرانی در بازار بوده است. افزایش قیمت بنزین به‌صورت مستقیم تأثیری بر روند افزایش قیمت گوشی‌های موبایل نداشته اما با بالا رفتن قیمت ارز در این میان چاره‌ای جز افزایش قیمت در ثبت سفارش‌های آتی وجود نخواهد داشت.

غروی مشکل اصلی امروز را چرخه‌ی توزیع کالا در بازار عنوان کرد، که به لطف طرح رجیستری کاملا به‌صورت شفاف صورت می‌پذیرد. وی گفت:

 اما این شفافیت تنها تا فروخته شدن به «دست اول» باقی می‌ماند و پس از آن با مشکل رو‌به‌رو خواهد شد. برای حل این مشکل چاره‌ای جز راه‌اندازی و اجرایی شدن سامانه و طرح «افق» نخواهد بود.

وی در ادامه از تشکیل سه زیر مجموعه شامل کمیسیون تنظیم و ساماندهی بازار، کمیسیون خدمات پس از فروش و کمیته‌ی امور مالیاتی و بیمه در این انجمن خبر داد و تخصیص ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون دلار به‌صورت ماهیانه به حوزه‌ی موبایل را امری حیاتی برای حفظ آرامش و حرکت رو به جلوی بازار دانست.

در ادامه‌ی این برنامه آماری در ارتباط با روند واردات تلفن همراه به تفکیک نحوه‌ی ورود (مسافری و تجاری) در هفت ماه اول سال ۱۳۹۸ ارائه شد. آمار تجاری در این نمودار علاوه بر واردات بازرگانان رسمی شامل آمار تولید موبایل در داخل کشور نیز می‌شود. طبق جداول پایین آمار مسافری که به نوعی سوءاستفاده از فرایند مسافری به اسم و اطلاعات مسافر بود در دو ماهه‌ی اول امسال در جایگاه به‌شدت بالایی قرار داشت اما با اجرای طرح رجیستری از اواخر اردیبهشت ماه روند واردات قانونی به شکل صحیح خود تغییر وضعیت داد.

iran mobile
ایران موبایل

نمودارهای پایین آمار مصرف موبایل در بازار ایران طی هفت ماه اول امسال (تا ۳۰ مهر ۱۳۹۸) را نشان می‌دهد که طبق آن در این بازه‌ی زمانی از نزدیک به ۸.۳ میلیون گوشی وارد شده به بازار، حدود ۶.۳ گوشی موبایل، با روشن شدن به مصرف عموم رسیده‌اند. مصرف ماهیانه‌ی موبایل طبق این نمودار در مهر ماه نزدیک به ۱.۳ میلیون گوشی است که کاهش ۳۰ درصدی قیمت نسبت به سه تا چهار ماه قبل از جمله دلائل ذکر شده برای آن به حساب می‌آید. در این نمودار نیز روند تغییرات و نحوه‌ی جابه‌جا شدن سهم واردات مسافری و تجاری از کل مصرف، از اردیبهشت ماه به این سو و پس از اجرای طرح رجیستری کاملا مشابه نمودار بالا در زمینه‌ی واردات است.

iran mobile
ایران موبایل

سومین دسته از نمودارها، سهم برندهای بازار از واردات و مصرف در هفت ماه نخست سال ۱۳۹۸ را نشان می‌دهد که تقریبی و تخمینی نبوده و برحسب واقعیت و IMEI گوشی‌های موبایل ایجاد شده است. در این لیست سامسونگ با سهم ۵۱.۱۴ درصدی از واردات و ۵۲.۲۹ درصدی از مصرف در جایگاه اول قرار دارد و نوکیا به ترتیب با ۲۳.۰۴ و ۲۰.۵۶ و هواوی با ۸.۳ و ۹.۲ درصد در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارند. به‌ظاهر یکی از علل بالا بودن سهم نوکیا از این بازار را باید در گوشی‌های فاقد سیستم‌عامل یا فیچرفون این شرکت جست‌وجو کرد. طبق آمار ارائه شده در این مراسم در حال حاضر نسبت گوشی‌های فیچرفون به گوشی هوشمند در بازار داخلی ایران (از لحاظ تعداد) ۲۰ به ۸۰ درصد است. جایگاه‌های چهارم، پنجم و ششم این لیست در هر دو بخش واردات و مصرف به ترتیب به اپل، آنر و شیائومی تعلق دارد.

iran mobile

نمودار زیر روند ثبت موبایل‌های سامسونگ را در هفت ماه ابتدایی سال به تفکیک نحوه‌ی ورود (تجاری، مسافری و مجموع) نشان می‌دهد. 

ایران موبایل

در نمودار پایین نیز تعداد گوشی‌های روشن و خاموش سامسونگ در هفت ماه ابتدایی سال ۹۸ و به تفکیک تاریخ ثبت نشان داده شده است.

در نمودار پایین میزان مصرف (سمت راست) و واردات (سمت چپ) هفت ماهه اول سال ۹۸ براساس نوع مقایسه شده‌اند.

ایران موبایل

تصویر  سمت راست مدل‌های برتر هفت ماهه براساس مصرف و تصویر سمت چپ مدل‌های برتر هفت ماهه براساس واردات را نشان می‌دهد.

ایران موبایل
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات