ارتباط بین مصرف ماری‌ جوآنا و ابتلا به سرطان

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج یک مطالعه‌ی مروری نشان می‌دهد که دود کردن مداوم ماری‌جوآنا، مردان را در معرض خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار می‌دهد.
تبلیغات

در مطالعات مختلف نشان داده شده که استعمال سیگار با پیامدهای سرطان‌زایی همراه است اما ارتباط ماری‌جوآنا و سرطان کمتر شناخته شده بود. اکنون پس از فراتحلیلی که روی ۲۵ مطالعه انجام شده، دانشمندان می‌گویند که دود کردن ماری‌جوآنا به مدت یک دهه، با افزایش خطر ابتلا به بیماری سرطان بیضه همراه است. دبورا کورنشتاین، پژوهشگر مطالعه با اشاره به اینکه این خطر زیاد نیست، می‌گوید مردانی که ماری‌جوآنا مصرف می‌کنند، باید بدانند که استفاده‌ی مدام از این ماده احتمالا موجب افزایش خطر ابتلا می‌شود.

مصرف مداوم ماری‌جوآنا در کشور آمریکا موضوع نادری نیست؛ تقریبا ۱۳ درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که به‌طور منظم آن را دود می‌کنند و این نرخ در میان افراد ۱۸ تا ۲۹ ساله بیشتر است.

ماری جوآنا

ارتباط بین ماری‌جوآنا و ابتلا به سرطان

مطالعه‌ی مروری حاضر که پژوهش‌های انجام‌شده طی ۵۰ سال را در بردارد، در مجله‌ی JAMA منتشر شده است. در این مطالعه ارتباط احتمالی بین انواع مختلف سرطان ازجمله سرطان‌های ریه، گردن، سر و سرطان‌های دستگاه ادراری‌تناسلی و مصرف ماری‌جوآنا مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگران دریافتند که مصرف سنگین ماری‌جوآنا (روزانه یک جوینت یا رول به‌مدت ده سال) با توسعه‌ی تومورهای سلول‌های زایشی بیضه (TGCT) که ۹۵ درصد از تمام سرطان‌های بیضه را شامل می‌شود، مرتبط است. این مطالعه نشان می‌دهد که احتمال توسعه‌ی TGCT در افرادی که از دود ماری‌جوآنا استفاده می‌کنند، نسبت به افرادی که ماری‌جوآنا مصرف نمی‌کنند، ۳۶ درصد بالاتر است.

کورنشتاین توضیح می‌دهد که درحال حاضر، گروه پژوهشی او نمی‌دانند که این نتایج چگونه تحت تأثیر مقدار یا مدت مصرف قرار می‌گیرد. یک جوینت در روز برای ده سال می‌تواند معادل پنج جوینت در روز برای چهار سال باشد. این موضوع باید در مطالعات آینده مشخص شود.

TGCT شایع‌ترین سرطان درمیان مردان ۲۰ تا ۴۰ ساله است و ۲ درصد از کل مردان را مبتلا می‌کند. این تومورها می‌توانند به‌سرعت رشد کنند؛ اغلب، مردان برآمدگی بدون درد کوچکی را روی بیضه خود احساس کرده یا متوجه تغییر در اندازه‌ی بیضه می‌شوند.

پژوهشگران دیگر مصرف سنگین کانابیس را با شیوع بالاتر سرطان بیضه ارتباط داده‌اند. البته در این مطالعه‌ی مروری، شواهد افزایش خطر TGCT چندان قوی نبود. پژوهش‌های بیشتری نیاز است تا تأیید کند که استعمال ماری‌جوآنا تا چه حد ار نظر سلامت بیضه‌ها خطرناک است.

دود ماری جوآنا

چه چیزی در دود ماری‌جوآنا است؟

دود ماری‌جوآنا تشابه‌های خطرناکی با دود سیگار دارد. دود ماری‌جوآنا و تنباکو هر دو حاوی مواد سرطان‌زا هستند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که گازهای سمی مانند ﺑﻨﺰوﭘﯿﺮن و فنل‌ها در ماری‌جوآنای بدون فیلتر ۲۰ برابر بیشتر از دود سیگار است. از آنجا که افراد تمایل دارند پاف‌های بزرگ‌تری بگیرند، نفس خود را به‌مدت طولانی‌تری نگه دارند و وقتی ماری‌جوآنا مصرف می‌کنند، درمقایسه‌با سیگار عمیق‌تر استنشاق کنند، ممکن است بیشتر در معرض مواد مضری مانند تار (قطران) و کربن‌مونوکسید قرار گیرند. به دلیل این همپوشانی خطرناک در ویژگی‌های سیگار و ماری‌جوآنا انتظار می‌رود که استعمال سنگین ماری‌جوآنا با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه نیز همراه باشد.

البته به‌طور کلی مطالعات انجام شده در زمینه‌ی مصرف ماری‌جوآنا و ابتلا به سرطان‌های مختلف معدود هستند. معدود بودن مطالعات انجام شده دراین‌زمینه بدین معنا است که پژوهشگران نمی‌توانند براساس این داده‌ها درمورد تأثیر استفاده از ماری‌جوآنا روی توسعه دیگر انواع سرطان‌ها نتیجه‌گیری کنند. برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کانابینوئیدها (ترکیباتی که در گیاه شاهدانه یافت می‌شوند)، از تکثیر سلول‌های سرطانی ممانعت می‌کنند. برای تعیین خطرات و مزایای نسبی ماری‌جوآنا در ارتباط با سرطان باید مطالعات طولی بیشتری انجام شود.

کورنشتاین می‌گوید اینکه پژوهشگران نتوانستند شواهد محکمی پیدا کنند که نشان‌دهنده‌ی افزایش خطر ابتلا به دیگر انواع سرطان باشد، به این معنی نیست که مصرف‌کنندگان ماری‌جوآنا در معرض خطر نیستند. او خاطرنشان می‌کند که محدودیت داده‌ها مانع از نتیجه‌گیری در این موارد می‌شود. او می‌گوید من از این مسئله متنفرم که بخواهم برای مردم چنین تفسیر کنم که استفاده از ماری‌جوآنا خطری ندارد. واقعیت این است که ما چیز زیادی درمورد اثر استفاده‌ی مداوم، مصرف در سنین جوانی یا درمورد استفاده‌های غیر دودی از ماری‌جوآنا نمی‌دانیم.

مسئله‌ی مهم اینکه پژوهشگران نرخ بالاتر سرطان بیضه به‌علت مصرف ماری‌جوآنا را در افراد جوان دیده‌اند. کورنشتاین می‌گوید درحالی‌که عادت افراد جوان در زمینه ی مصرف ماری‌جوآنا باید بیشتر مورد ارزیابی قرار گیرد، این امکان وجود دارد که آن‌ها در معرض خطر بالاتری قرار داشته باشند. او می‌گوید:

سرطان بیضه بیشتر در مردان جوان دیده می‌شود، بنابراین استفاده‌ی سنگین از ماری‌جوآنا در سنین پایین می‌تواند خطرناک باشد.

تعدادی مورد ناشناخته نیز وجود دارد؛ اطلاعات کافی درمورد زنان یا افراد مسن وجود ندارد تا نشان دهد که چگونه عادات آن‌ها در مصرف ماری‌جوانا منجر به سرطان می‌شود و پژوهشگران مطمئن نیستند که چگونه روش مصرف این ماده (دود کردن، خوردن یا بخار کردن) روی نرخ سرطان تأثیر دارد.

کورنشتاین هشدار می‌دهد که به‌علت این موارد ناشناخته، افراد باید بدانند که این حوزه از مطالعه هنوز قطعیت ندارد و ممکن است شواهد مضر مرتبط با دود کردن ماری‌جوانا برای سال‌ها پدیدار نشود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات