کارلوس گون از ژاپن گریخت

سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کارلوس گون که از سال گذشته به اتهام جرایم مالی در ژاپن زندانی شده بود، روز گذشته با جت شخصی‌ به لبنان رسید. او سابقه‌ی مدیرعاملی در نیسان و ریاست هیئت‌مدیره‌ی گروه خودروسازی رنو نیسان میتسوبیشی را دارد.
تبلیغات

حدود یک سال پیش، کارلوس گون به جرم سوءاستفاده‌ی مالی و فرار مالیاتی در ژاپن دستگیر شد. او چند روز بعد، ادعاهای مطرح‌شده علیه خود را تکذیب کرد و به خبرنگاران گفت از گزارش‌نکردن دقیق درآمد و پاداش خود قصدی نداشته است. دادستان ژاپن می‌گوید گون و مشاور ارشدش، گِرِگ کلی، تقریبا نیمی از پاداش ۸۸ میلیون دلاری خود در نیسان را در سال‌های ۲۰۱۰ تاکنون به دستگاه‌های قانونی و مالیاتی اعلام نکرده‌اند. وکلای شرکت نیسان نیز، گون را به تخلفات مالی و خرید ملک در لبنان و برزیل متهم می‌کنند.

Carlos Ghosn / کارلوس گون

برخلاف آنچه بسیاری از مردم دنیا باور دارند، کارلوس گون (غصن) شخصیتی بسیار محبوب و شایسته‌ی احترام در ژاپن است. او با مدیریت خود در عالی‌ترین رده‌ی شرکت نیسان، یکی از مهم‌ترین برندهای خودروساز ژاپن را از ورشکستگی نجات داد. در سال‌های حضور گون بین ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۷، نیسان از شرکتی با بدهی ۲۰ میلیارد دلاری به سودآوری عالی رسید. این مدیر فرانسوی‌لبنانی متولد برزیل در پنج سال بدهی‌های نیسان را به صفر رساند و از سال ۲۰۰۲، به‌تناوب سودآوری شرکت را افزایش داد. در ژاپن، به گون و سبک مدیریتی او «قاتل هزینه‌ها» گفته می‌شود.

Carlos Ghosn / کارلوس گوسن نیسان رنو میتسوبیشی

در ماه‌های اخیر، کارلوس گون در حبس خانگی به‌سر می‌برد. خروج او از ژاپن هنوز به‌طور رسمی تأیید نشده است؛ اما منابع خبری مختلف فرار او به ترکیه و پرواز با جت شخصی به پایتخت لبنان را گزارش کرده‌اند. این احتمال نیز وجود دارد که خروج کارلوس گون از ژاپن با اجازه‌ی سیستم قضایی این کشور اتفاق افتاده باشد. براساس اطلاعات موجود، مدیر سابق نیسان حق داشت از منزل خارج شود؛ اما برای سفر به خارج از ژاپن ممنوعیت قانونی داشت.

پس از ۱۴ ماه بازداشت و باتوجه‌به پیچیدگی پرونده‌ی کارلوس گون، دستگاه قضایی ژاپن هنوز در مرحله‌ی تحقیق و اثبات اتهامات است. تابعیت فرانسوی و لبنانی احتمالا به او اجازه می‌دهد در کشورهای متبوع خود بماند و نگران استرداد به ژاپن نباشد. چند ماه پس از دستگیری کارلوس گون، بنابر گزارش مالی نیسان که اردیبهشت‌ ۱۳۹۷ منتشر شد، سود این غول خودروساز ژاپنی در‌مقایسه‌با سال قبل، به نصف کاهش پیدا کرد. میزان سود نیسان در پایان سال مالی در ماه مارس، ۳۱۹/۱ میلیارد ین (۲/۹ میلیارد دلار) بود که درمقایسه‌با سود ۷۴۶/۹ میلیارد ینی سال گذشته، کاهشی چشمگیر یافته است. ناگفته نماند نیسان اعلام کرده است سود شرکت تا پایان سال مالی ۲۰۲۰، تا ۱۷۰ میلیارد ین (۱/۵ میلیارد دلار) کاهش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات