امکان ویرایش ویدئوهای شامل حق کپی رایت بدون نیاز به حذف کامل

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
یوتیوب ابزاری به سیستم ویرایش ویدئو اضافه کرده که حذف بخش‌های مشمول کپی‌رایت را به‌مراتب راحت‌تر می‌کند.
تبلیغات

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در هنگام پست کردن ویدئو در یوتیوب وجود دارد، مربوط به قوانین کپی‌رایت است و زمانی رخ می‌دهد که موسیقی، فیلم یا بازی در ویدئویی وجود داشته باشد که مشمول قانون کپی‌رایت باشد. با اینکه این مشکل برای همه‌ی موسیقی‌ها و ویدئوهای مشمول حق کپی رایت اتفاق نمی‌افتد اما گاهی یک ویدئو تنها به این دلیل که موسیقی پس‌زمینه‌ی آن حق کپی‌رایت دارد، اخطار دریافت می‌کند. تا پیش از این در چنین مواقعی تنها راه برای افرادی که ویدئو را آپلود می‌کردند این بود که تمام ویدئو را از یوتیوب حذف کنند، بخش‌های مشکل‌دار که مشمول قانون کپی‌رایت می‌شد را ویرایش کرده و سپس مجدداً آن را در یوتیوب بارگذاری کنند. با اینکه این روند ساده به‌نظر می‌رسد اما تلاش زیادی را می‌طلبد و به همین دلیل سیستم ویرایش ویدئو در یوتیوب همواره به ابزاری قدرتمندتر نیازمند بود. حالا گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد یوتیوب برای سازندگان ویدئو ابزاری به‌نام Assisted Trim آماده کرده که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند بدون نیاز به حذف کامل ویدئو از یوتیوب و بارگذاری مجدد آن، بخش‌های مشمول حق کپی‌رایت را در یوتیوب ویرایش کنند. ایجاد امکان ویرایش ویدئو پیشرفت بزرگی در فعالیت‌های یوتیوب تلقی می‌شود چون تا زمانی‌که این امکان وجود نداشت، لازم بود برای ویرایش ویدئو آن را از یوتیوب حذف و دوباره بارگذاری کرد، این روند ممکن بود باعث شود تا ویدئوی اصلی از رونق بیفتد. مشکل دیگر در تعداد بازدیدهای یک ویدئو پیش می‌آمد، وقتی ویدئو از یوتیوب حذف می‌شد و مجدداً بارگذاری می‌شد شمارنده‌ی تعداد بازدیدها دوباره از اول شروع می‌شد.

یوتیوب این تغییر در سیستم ویرایش را هفته‌ی گذشته اعلام کرد و در حال حاضر برای همه فعال است. این وب‌سایت از زمان آغاز به کار ابزارهای جدید مربوط به سازندگان ویدئو در این سایت، تلاش کرده‌است اطلاعات آماری زیادی در مورد ویدئوها در دسترس قرار دهد که به سازندگان ویدئو کمک می‌کند. درنتیجه با حذف ویدئو از یوتیوب و از بین رفتن آمار بازدیدها، نه‌تنها برای تحلیل‌گران مشکلات زیادی ایجاد می‌شود، بلکه در مواردی که موفقیت یک ویدئو ضامن پرداخت‌های عالی به سازندگان ویدئو است، ایجاد مشکل می‌کند.

علاوه‌براین وقتی لازم باشد یک ویدئو پس از بارگذاری، یک‌بار حذف، ویرایش و سپس دوباره بارگذاری شود، از اعتبار آن کاسته خواهد شد. این مشکل از زمانی‌که یوتیوب به‌عنوان بزرگ‌ترین سرویس انتشار ویدئو شناخته‌شد وجود داشته‌است، یعنی برای حدود یک دهه. به همین علت باید گفت جای خوشحالی زیادی است که یوتیوب بالاخره برای ایجاد امکانی تلاش کرده که از مدت‌ها پیش نیاز به آن حس می‌شد. برای هر سازنده‌ی ویدئو بدون توجه به میزان شهرت و بزرگی کانال یوتیوب او، وجود امکان ویرایش و حذف بخش‌های مشمول قانون کپی رایت بدون نیاز به حذف کامل ویدئو و بارگذاری دوباره‌ی‌ آن، بسیار مهم است.

assisted trim

Assisted Trim به‌طور خودکار بخش‌هایی از ویدئو را که مشمول قانون کپی‌رایت است مشخص می‌کند. سازنده‌ی ویدئو یا کسی که ویدئو را بارگذاری کرده می‌تواند فوراً بخش‌های مشخص شده را حذف کند، درنتیجه بدون اینکه مشکلی برای درآمدزایی ویدئو ایجاد شود، مشکل مربوط به حق کپی‌رایت برطرف خواهد شد. یوتیوب گفته‌است در آینده امکان تعیین دستی نقاط شروع و پایان بخش‌هایی که باید حذف شوند به این سیستم اضافه خواهد شد تا کاربر بتواند مطمئن شود که ویدئوی نهایی هنوز هم بازدید خوبی خواهد داشت.

youtube studio

یوتیوب علاوه‌بر Assisted Trim ابزارهای دیگری هم معرفی کرده که مرتبط با حق کپی‌رایت هستند و به یاری سازندگان ویدئو در یوتیوب خواهند آمد. یکی از این ویژگی‌های جدید در Youtube Studio است که به سازندگان ویدئو امکان می‌دهد بتوانند در هر لحظه اطلاعات مربوط به اخطارهای حق کپی‌رایت که دریافت کرده‌اند و چگونگی برطرف کردن آن‌ها را مشاهده کنند.

یوتیوب دراین‌زمینه می‌گوید:

ما تلاش کرده‌ایم در مورد ویدئوهایی که به دلیل حق کپی‌رایت حذف می‌شوند شفافیت بیشتری ایجاد کنیم. در این راستا در بخشی جداگانه توضیحاتی در مورد بخش‌های مشمول این قانون داده شده‌ است. در مواردی که این اطلاعات در اختیار کاربر قرار نگرفته‌، وی می‌تواند با تیم کپی‌رایت یوتیوب تماس بگیرد و تقاضا کند که یک نسخه از صفحه‌ی اعلان حذف ویدئو به‌دلیل کپی‌رایت برایش ارسال شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات