فضانورد ناسا رکورد طولانی‌ترین حضور پیوسته یک زن در فضا را شکست

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
کریستینا کوک که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور دارد، درحالی رکورد بیشترین زمان سپری‌شده در فضا را شکسته که هنوز ۶ هفته تا بازگشتش به زمین فرصت باقی است.
تبلیغات

فضانورد کنونی ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) به‌تازگی رکورد طولانی‌ترین مأموریت فضایی انجام‌شده به‌دست یک زن را شکست و این عنوان را که پیش‌تر به پگی ویتسون، دیگر فضانورد ناسا تعلق داشت، از آن خود کرد. کریستینا کوک ۴۰ ساله، مهندس پرواز اکسپدیشن ۶۱ روز یکشنبه ۲۸ دسامبر (۸ دی) در ساعت ۰:۱۶ نیمه‌شب به‌وقت گرینویچ (۳:۴۶ بامداد به‌وقت ایران) موفق شد رکورد ۲۸۹ روز و یک دقیقه‌ی ویتسون را بشکند.

کوک در مجموعه‌ای از مصاحبه‌های مطبوعاتی در روز پنجشنبه گفت:

فرصت داشتن برای حضور دراینجا به‌مدتی چنین طولانی حقیقتا یک افتخار است. پگی قهرمان من محسوب می‌شود و آنچنان بامحبت نیز بوده است که در طول این سال‌ها معلم من باشد.

کوک در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۱۹ (۲۳ اسفند ۹۷) در سفری که انتظار می‌رفت طبق معمول ۶ ماهه باشد، به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام شد. ناسا سپس با هدف جمع‌آوری داده‌های بیشتر درباره‌ی تأثیرات سفر فضایی طولانی‌مدت، مأموریت وی را تمدید کرد. اکنون کوک قرار است در ۶ فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۱۷ بهمن) به زمین بازگردد. کوک در مصاحبه‌های خود گفت:

اقامت طولانی‌مدت من، اتفاق شگفت‌انگیزی برای علم محسوب می‌شود. ما جنبه‌ای دیگر از میزان تاثیرپذیری بدن انسان از ریزگرانش را در طولانی‌مدت مشاهده می‌کنیم. اقامت من برای برنامه‌های پرواز فضایی آتی و پیشروی به‌سوی ماه و مریخ واقعا اهمیت دارد.

اگر بازگشت کوک به زمین طبق برنامه اتفاق بیفتد، حضور او در فضا ۳۲۸ روزه خواهد شد که تنها ۱۲ روز از طولانی‌ترین مأموریت فضایی انجام‌شده به‌دست اسکات کلی، دیگر فضانورد ناسا کمتر است. کلی طی مأموریتی تقریبا یک‌ساله از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ به‌مدت ۳۴۰ روز در فضا حضور داشت. به‌گفته‌ی کوک:

من مایلم به رکوردم آنچنان از جنبه‌ی تعداد روزهای سپری‌شده در اینجا نگاه نکنم و درعوض به حاصل هر روز فکر کنم؛ درنتیجه این رکورد به بهترین نحو به من یادآوری می‌کند که صرفا بهترین خودم باشم.
Christina Koch / کریستینا کوک

کریستینا کوک (سمت راست) در کنار پگی ویتسون در کاخ سفید

کوک گفت علاوه بر تلاش برای تحقق اهداف علمی ناسا، احساس می‌کند که دستاوردهایی نظیر رکورد او به اقامت‌های طولانی‌تر و الهام‌بخش به دیگران کمک می‌کند. دستاورد تازه‌ی کوک،‌ دومین رکوردی محسوب می‌شود که او حین نخستین پرواز فضایی‌اش ثبت می‌کند. کوک و جسیکا میر، دیگر فضانورد ناسا هردو در ماه اکتبر به نخستین زنانی تبدیل شدند که یک پیاده‌روی فضایی را به‌همراه یکدیگر انجام می‌دهند. کوک گفت:

من فکر می‌کنم برجسته‌ساختن آن رویداد به‌عنوان نخستین پیاده‌روی فضایی کاملا زنانه از اهمیت برخوردار بود؛ زیرا تماشای ثبت این دستاوردها به مردم نشان می‌دهد که در کجا ایستاده‌ایم. من تصور می‌کنم این اتفاق الهام‌بخش بود؛ زیرا کاوشگران فضایی آینده نیاز دارند افرادی را ببینند که یادآور خودشان هستند.

هرچند کوک رکورد طولانی‌ترین اقامت پیوسته‌ی یک زن در فضا را دراختیار دارد، ویتسون با سپری‌کردن مجموع ۶۶۵ روز در خارج از جو زمین طی سه مأموریت جداگانه، رکورد جهانی بیشترین حضور ناپیوسته‌ی یک زن در فضا را همچنان حفظ می‌کند.

Christina Koch / کریستینا کوک

رکورد جهانی طولانی‌ترین مأموریت فضایی جداگانه‌ای که تاکنون به‌دست یک انسان انجام شده، دراختیار والری پلیاکوف، کیهان‌نورد روس است. پلیاکوف از ژانویه‌ی ۱۹۹۴ تا مارس ۱۹۹۵ به‌مدت ۴۳۸ روز پیاپی در ایستگاه فضایی پیشین روسیه به‌نام میر حضور داشت. گنادی پادالکا، دیگر کیهان‌نورد روس نیز رکورد جهانی مجموع زمان سپری‌شده در فضا را با ۸۷۸ روز اقامت در خارج از جو زمین طی ۵ مأموریت جداگانه دراختیار دارد. کوک در پایان صحبت‌هایش گفت:

بزرگ‌ترین امید برای رکوردم این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن شکسته شود؛ زیرا این اتفاق بدان معنی است که ما به‌درنوردیدن آن محدودیت‌ها ادامه می‌دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات