سونی توانایی تامین حجم بالای تقاضا برای حسگر دوربین‌های گوشی را ندارد

پنج‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
مطالعه 5 دقیقه
سونی که وظیفه‌ی تأمین دوربین‌های آیفون را برعهده دارد، اعلام کرده حتی تولید ۲۴ ساعته‌ی حسگرهای تصویر نتوانسته پاسخگوی تقاضای بازار باشد.
تبلیغات

سونی به‌طور شبانه‌روزی تلاش می‌کند تا حسگرهای تصویرِ موردتقاضای خود را تولید کند، اما حتی عملیاتی ۲۴ ساعته نیز برای انجام این مهم کافی نبوده است.

به‌گفته‌ی تروشی شیمیزو، رئیس واحد تراشه‌های نیمه‌هادی سونی، شرکت ژاپنی برای دومین سال پیاپی کارخانه‌های تراشه‌سازی خود را در ایام تعطیلات به‌صورت مداوم سرپا نگه داشته است و سعی کرده تا هم‌گام با افزایش تقاضا برای سنسورهای تصویر مورد استفاده در دوربین گوشی‌های هوشمند، تولید خود را بالا ببرد و پاسخگوی نیاز بازار باشد. غول صنعت الکترونیک در سال مالی جاری هزینه‌های ساخت، خرید و توسعه‌ی دارایی‌های این شرکت از جمله ساختمان‌ها و تجهیزاتش را دوبرابر کرده و به رقم چشم‌گیر ۲۸۰ میلیارد ین (۲٫۶ میلیارد دلار) رسانده است و کارخانه‌ی جدیدی را در ناگاساکی احداث کرده که تا سال ۲۰۲۱ میلادی وارد چرخه‌ی اقتصادی شرکت خواهد شد.

شیمیزو طی مصاحبه‌ای در دفتر مرکزی سونی در توکیو گفت:

قضاوت در مورد نحوه‌ی پیشروی اوضاع، حتی پس از آن همه سرمایه‌گذاری برای گسترش ظرفیت، هنوز هم ممکن است کافی نباشد. ما باید از مشتری‌هایمان عذرخواهی کنیم، زیرا نمی‌توانیم به اندازه‌ی کافی [حسگر تصویر] تولید کنیم.
سنسور دوربین سونی Sony sensor

این روزها تعبیه‌ی لنزهای سه‌گانه پشت گوشی‌های هوشمند به امری رایج تبدیل شده است؛ زیرا تولیدکنندگان روی مشخصات دوربین به‌عنوان عامل اغواکننده‌ی مشتریان جهت به‌روزرسانی سخت‌افزار، حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند. رزولوشن دوربین در آخرین مدل‌های تولیدشده توسط سامسونگ و هواوی، از ۴۰ مگاپیکسل فراتر رفته و این دستگاه‌ها توانایی ثبت تصاویری با زاویه‌ی فوق عریض (ultrawide-angle) را داشته و از حسگرهای تشخیص عمق بهره می‌برند. اپل نیز امسال با عرضه‌ی آیفون ۱۱ پرو به جمع شرکت‌هایی پیوست که از لنزهای سه‌گانه در پشت گوشی استفاده می‌کنند. همین جریان سبب شده تا حتی با گسترش بازار گوشی‌های هوشمند، فروش حسگرهای تصویر سونی روند صعودی داشته باشد. ماساهیرو واکاسوگی، تحلیل‌گر بخش Intelligence بلومبرگ، در این رابطه می‌گوید:

دوربین تبدیل به بزرگ‌ترین وجه تمایز بین برندهای مختلف گوشی‌های هوشمند شده است و همه دوست دارند تصاویر و ویدئوهایشان در شبکه‌های اجتماعی خوب به‌نظر برسد. سونی نیز توانسته به‌خوبی سوار بر این موج از تقاضاها شود.

هم‌اکنون فروش تراشه‌های نیمه‌هادی پس از محصولات پلی‌استیشن، دومین تجارت سودآور سونی است. ژاپنی‌ها در ماه اکتبر سال جاری و پس از جهش تقریبا ۶۰ درصدی سود شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم، چشم‌انداز درآمد عملیاتی خود برای واحد تراشه‌سازی را ۳۸ درصد افزایش داده و برای پایان سال مالی شرکت در ماه مارس سال ۲۰۲۰ میلادی رقم مذکور  را ۲۰۰ میلیارد ین در نظر گرفتند. سونی پیش‌بینی کرده که درآمد این شرکت از بخش تراشه‌های نیمه‌هادی با ۱۸ درصد افزایش به ۱٫۰۴ تریلیون ین برسد که ۸۴ درصد از مبلغ مربوط به حسگرهای تصویر شرکت است.

شرکت مذکور همچنین بخش بزرگی از سود خود را روی کسب‌و‌کارهایش سرمایه‌گذاری می‌کند. نمونه‌ای از این ادعا، برنامه‌ی سونی برای سرمایه‌گذاری ۷۰۰ میلیارد ین (۶٫۴ میلیارد دلار) در بازه‌ی زمانی سه‌ساله تا ماه مارس سال ۲۰۲۱ است. بیشتر این مبالغ صرف افزایش ظرفیت تولید حسگرهای تصویر، از ۱۰۹ هزار ویفر در حال حاضر به ۱۳۸ هزار ویفر است. بزرگ‌ترین رقیب سونی در این حوزه یعنی سامسونگ، طی ارائه‌ی آخرین گزارش مالی خود اعلام کرده که برای پاسخ‌گویی به میزان تقاضاها، روند تولید محصولاتش را تسریع بخشیده است. انتظار می‌رود تقاضا برای حسگرهای تصویر تا مدتی بالا بماند.

سونی در ماه مه سال جاری اعلام کرد، براساس تحلیل‌هایی که روی درآمدهایش انجام داده، ۵۱ درصد از بازار حسگرهای تصویر را در دست دارد و هدف بعدی این شرکت، تصاحب ۶۰ درصد از سهام بازار تا پایان سال مالی ۲۰۲۵ است. شیمیزو تخمین زده که سهم سونی از بازار حسگرهای تصویر تنها تا پایان امسال، چند درصد رشد را تجربه کند.

درست همانند بسیاری از پیشرفت‌های مهم در عرصه‌ی فناوری در اواخر قرن بیستم، از ترانزیستور گرفته تا لیزر و سلول‌های خورشیدی، حسگرهای تصویر نیز توسط مجموعه آزمایشگاه‌های بل اختراع شدند؛ اما این سونی بود که توانست دستگاه‌های با اصطلاح بارجفت‌شده (charge-coupled devices یا به اختصار CCD) را به‌صورت تجاری تولید کند. اولین محصول این شرکت که چشم الکترونیکی بود، در سال ۱۹۸۰ روی تمام هواپیماهای پهن‌پیکر شرکت هواپیمایی Nippon Airways نصب شد تا تصاویر مربوط به برخاست و فرود را در داخل کابین شبیه‌سازی کند. کازو ایواما، معاون وقت سونی که عنصر کلیدی در به‌ثمر رسیدن توسعه‌ی ده ساله‌ی حسگرهای تصویر در همان ابتدا بود، پیش از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز تجارت دوربین‌های ویدئویی، در سال ۱۹۸۵ از دنیا رفت. سنگ قبر او به یک حسگر CCD مجهز شده تا سهم این مهندس از توسعه‌ی حسگرهای تصویر را نشان دهد.

iphone 11 pro

سونی به‌دنبال ساخت نسل جدیدی از حسگرهای مذکور است که می‌توانند دنیا را در سه بعد شناسایی کند. این شرکت از روشی با نام زمان پرواز (time of flight یا TOF) استفاده می‌کند که با ارسال پالس‌های لیزری نامرئی و محاسبه‌ی زمان برگشت این امواج، مدل‌های دقیقی را با عمق تصویر بالا خلق می‌کند. این فناوری به دوربین‌های گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند تا با انتخاب دقیق‌تر پس‌زمینه برای تار کردن، تصاویر پرتره‌ی بهتری ایجاد کنند. همچنین با تعبیه‌ی فناوری مذکور در بازی‌های موبایلی، کاراکترهای مجازی به‌صورت واقعی‌تری با محیط دنیای واقعی در تعامل خواهند بود. حسگرهای TOF درصورت به‌کارگیری در قسمت جلوی گوشی، اجازه‌ی ضبط حرکت‌های دست و حرکت‌های صورت را برای ایجاد آواتارهای متحرک فراهم می‌آورد.

سامسونگ و هواوی پیش از این از مدل‌های پرچم‌دار خود با حسگرهای سه‌بعدی رونمایی کرده‌اند. شایعه شده است که اپل دوربینی سه‌بعدی را در محصولات سال ۲۰۲۰ خود معرفی خواهد کرد. شیمیزو از اظهارنظر در مورد مشتریان خاص خودداری کرده، اما گفته که سونی آماده است تا با آنچه انتظار دارد افزایشی چشم‌گیر در تقاضاهای سال آینده باشد مقابله کند. او در ادامه گفته است:

این [به کارگیری حسگرهای TOF در گوشی‌ها] شروعی انقلابی برای TOF بود. به‌محض اپلکیشن‌های جالب این فناوری را ببینید، افراد را ترغیب به خرید گوشی‌های جدید خواهید کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات