کلاهبرداری ۴۳ میلیون دلاری فاکسکان از قطعات معیوب در خطوط مونتاژ آیفون

یک‌شنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
طبق گزارش‌ها، اپل در حال تحقیق درباره‌ی کلاهبرداری گسترده‌‌ی مدیران فاکسکان است که اقدام به فروش آیفون با استفاده از قطعات معیوب کرده‌اند.
تبلیغات

طبق گزارش‌ها، اپل در حال تحقیق درباره‌ی کلاهبرداری گسترده‌ توسط مدیران فاکسکان است که اقدام به فروش گوشی آیفون با استفاده از قطعات معیوب کرده‌اند. گفته می‌شود که این کلاهبرداری طی دوره‌ای سه ساله صورت گرفته و سود حاصل از فروش این قطعات به‌طور غیرقابل باوری بالغ بر ۴۳ میلیون دلار بوده است.

فاکسکان

‌به‌گزارش نشریه‌ی تایوان نیوز:

فاکسکان، شرکت تولیدکننده‌ی لوازم الکترونیکی تایوانی، روز چهارشنبه برابر با ۱۸ دسامبر، بعد از باخبر شدن از این ادعا که کارمندان شرکت با فروش آیفون‌های ساخته‌شده با قطعات معیوب،‌ در حال کلاه‌برداری بودند، تحقیقات خود را آغاز کرده است.همچنین، ظاهرا یک تاجر تایوانی با گروهی از کارمندان مدیریت در شرکت فاکسکان واقع در شهر ژنگژو (Zhengzhou) کشور چین، برای به‌دست آوردن و مونتاژ قطعات آیفون معیوب همکاری کرده است تا بعدا از این قطعات در ساخت آیفون‌ها یا دیگر گوشی‌ها و محصولات چینی استفاده شود.درواقع قطعات معیوب در خط مونتاژ محصولات اپل طبق فرایند طبیعی باید به‌طور کامل از بین بروند. بااین‌حال، گفته می‌شود ثروتی که این تاجر تایوانی و همکاران مجرم وی از این راه به‌دست آوردند،‌ حدود ۴۳ میلیون دلار در طی سه سال بوده است.

هنوز جزئیات دقیقی از این ماجرا در دست نیست، اما گزارش‌های مربوط که به زبان محلی منتشر شده‌اند، حاکی از آن است که یک تیم مدیریتی مسئول معدوم‌سازی قطعات معیوب آیفون به‌جای تخریب این قطعات، ترتیبی داده است تا قطعات معیوب را به گروهی از مجرمان بفروشند تا آن‌ها را در ساخت آیفون‌هایی مونتاژ کنند و متعاقبا به خریداران غافل فروخته شود.

همچنین، طبق گزارش‌های محلی خبر این کلاهبرداری به گوش اپل رسیده و اپل تحقیقات و بازرسی‌ها را به‌طور رسمی آغاز کرده است. با استناد بر ایمیل فردی آگاه در نشریات محلی تایوان، تحقیقات توسط تیم تضمین و حسابرسی کسب‌و‌کار اپل (BA&A) درحال انجام است و مستقیماً به هیئت مدیره‌ی شرکت گزارش خواهد شد. به‌نظر می‌رسد ایمیل حاوی این رسوایی مستقیما برای تیم کوک ارسال شده است. درحالی‌که فاکسکان ظاهرا هنوز اظهار نظری نکرده است، رئیس سابق این شرکت تری گوو گفته است که در شرکتی با بیش از یک میلیون کارمند، از این دست «اتفاقات غیرمنطقی» رخ می‌دهد که تعجب‌آور نیست.

اپل

آیفون اپل تاکنون مرکز تعدادی از کلاهبرداری‌های بزرگ بوده است. اوایل امسال نیز دو دانشجوی مهندسی چینی، با ارائه‌ی آیفون‌های تقلبی به شرکت اپل و سوءاستفاده از قوانین گارانتی این شرکت ۱ میلیون دلار از این شرکت کلاهبرداری کردند. این دو دانشجو با سوءاستفاده از طرح گارانتی اپل، آیفون‌های تقلبی را برای تعمیر به شرکت ارائه می‌کردند و در بسیاری از موارد یک آیفون اصلی به‌عنوان جایگزین نمونه‌ی خراب دریافت می‌کردند. این دو دانشجو هزاران بار تحت پوشش برنامه‌ی گارانتی اپل نمونه‌های تقلبی آیفون را به این شرکت ارائه کردند.

تخمین زده می‌شود که عملیاتی تقریبا مشابه که اواخر سال برملا شد نیز بیش از ۶ میلیون دلار برای اپل هزینه داشته است. به‌هرحال، بین این دو کلاهبرداری، یک کلاهبرداری در سرقت هویت آیفون در مقیاس بزرگ صورت گرفته است که باعث شکل‌گیری گروهی مجرم شده تا از آیفون به ارزش ۱۹ میلیون دلار کلاهبرداری شود. با این حال، کلاهبرداری مربوط به سرقت قطعات معیوب آیفون آنقدر بزرگ است که کلاهبرداری‌های دیگر را بسیار کوچک نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات