انویدیا Jetson Xavier NX قدرت پردازشی هوش مصنوعی را به دستگاه‌های رایانش مرزی عرضه می‌کند

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
انویدیا از پردازنده‌ی جدید خود در حوزه‌ی هوش مصنوعی رایانش مرزی رونمایی کرد که با قیمت ۴۰۰ دلاری، ادعای کوچک‌ترین ابرکامپیوتراین حوزه را دارد.
تبلیغات

انویدیا از پردازنده‌‌ای جدید به‌نام Xavier NX رونمایی کرد و ادعا می‌کند که محصولش، کوچک‌ترین ابرکامپیوتر جهان در حوزه‌ی رایانش ابری محسوب می‌شود. صرف‌نظر از ادعای غول دنیای پردازش، محصول جدید را می‌توان دستاوردی قابل‌توجه دانست که با عرضه در ماه مارس آینده، تأثیرات عمیقی بر بازار خواهد داشت. انویدیا در پردازنده‌ی NX، همان قدرت پردازنده‌های اصلی Xavier را در فرم فاکتور کوچک‌تر Jetson Nano عرضه می‌کند. با استفاده از این پردازنده می‌توان استنباط و یادگیری چندبرابری را در دستگاه‌های کوچک و کم‌مصرف انتظار داشت.

محصول پردازشی جدید انویدیا، طبق پیش‌بینی شرکت سازنده در کاربردهای متنوع مبتنی بر هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتری استفاده خواهد شد. از میان کاربردهای مذکور می‌توان به ماشین‌های خودکار، حسگرهای با رزولوشن بالا برای ربات‌ها، تحلیل‌های ویدئویی و بسیاری کاربردهای دیگر در دستگاه‌های امبدد اشاره کرد. درواقع Xavier NX را می‌توان یک ارتقاء مناسب برای دستگاه‌های مبتنی بر نسخه‌ی Nano دانست. به‌علاوه می‌توان با بهره‌گیری از ابعاد کوچک‌تر آن، دستگاه‌های مبتنی بر نسخه‌ی اولیه‌ی Xavier را با فرم فاکتور کوچک‌تر طراحی و تولید کرد.

محصول جدید هوش مصنوعی انویدیا از ریزمعماری Volta با ۳۸۴ هسته‌ی CUDA و ۴۸ هسته‌ی تنسور و دو شتاب‌دهنده‌ی Nvidia Deep Leraning بهره می‌برد. Xavier NX توانایی انجام ۲۱ تریلیون عملیات بر ثانیه (21 TOPS) را بر مبنای INT8 دارد که براساس معیار ترافلاپس (TFLOPS) کارایی هوش مصنوعی بر مبنای FP16، عدد ۶ برای آن گزارش می‌شود. مصرف قدرت پردازنده‌ی جدید انویدیا، تنها ۱۵ وات است. با محدود کردن برق ورودی، باز هم بازدهی ۱۴ تریلیون عمیلات از پردازنده به‌دست می‌آید. نسخه‌ی نانو، کارایی ۰/۵ تیرافلاپس را بر مبنای FP16 ارائه می‌کند و قیمتی ۱۲۹ دلاری دارد. باتوجه به مشخصات کارایی پردازنده‌ی جدید، می‌توان آن را (با برچسب قیمتی ۴۰۰ دلاری) با پردازنده‌ی Jetson AGX Xavier ۶۰۰ دلاری برابر دانست.

Jetson Xavier NX از لحاظ تعداد و طراحی پین با نسخه‌ی نانو تفاوتی ندارد. درنتیجه دستگاه‌های امبدد کنونی می‌توانند با استفاده از پردازنده‌ی جدید، با همان قدرت و ابعاد گذشته از قابلیت‌های بسیار بیشتر بهره‌مند شوند. Xavier NX به‌عنوان پردازنده‌ی اصلی از Carmel ARM 64-bit مجهز به ۶ هسته‌ی پردازشی استفاده می‌کند که دارای ۶ مگابایت حافظه‌ی کش L2 و چهار مگابایت کش L3 است. با چنین مشخصاتی، می‌توان انتظار پشتیبانی از ۶ ارتباط دوربین CSI با ۱۲ خط MIPI CSI-2 را داشت. به‌علاوه انویدیا در محصول جدید خود از هشت گیگابایت حافظه‌ی رم  ۱۲۸ بیتی LPDDR4x استفاده می‌‌کند که توانایی تبادل ۵۱/۲ گیگابایت‌برثانیه دارد. ابعاد ماژول جدید، ۷۰ در ۴۵ میلی‌متر بیان شد که از گیگابیت اترنت هم پشتیبانی می‌کند. از مشخصات دیگر آن می‌توان به لینوکس مبتنی بر اوبونتو اشاره کرد که با دیگر محصولا خانواده‌ی Jetson مشابه خواهد بود.

Nvidia Xavier NX

پیش‌گام بنچمار‌ک‌ها رایانش مرزی

انویدیا در اخباری که پیرامون SoC جدیدش منتشر کرد، آن را رتبه‌ی اول در بنچمارک رایانش مرزی MLPerf Inferencing .5 نامید. محصول جدید نسخه‌ای با مصرف برق پایین‌تر و مبتنی بر طراحی کنونی Xavier محسوب می‌شود. انویدیا با این SoC در نبرد طراحی پردازنده برای رایانش لبه‌ای، شرکت‌کننده‌ی قدرتمندی را عرضه می‌کند.

ماژول جدید انویدیا به‌خوبی با اکوسیستم کنونی هوش مصنوعی جتسون هماهنگ می‌شود

مشتریانی که از محصولات انویدیا برای توسعه‌ی مبتنی بر هوش مصنوعی و کاربردهای مشابه استفاده می‌کنند،‌ مزیتی عالی به‌خاطر اکوسیستم قوی شرکت در بخش هوش مصنوعی خواهند داشت. به‌علاوه مقیاس‌دهی عالی در میان محصولات متعدد، به مشتریان در انتخاب برترین گزینه‌ها کمک شایانی می‌کند. Xavier NX هم مانند دیگر محصولات خانواده، در استراتژی انویدیا جای می‌گیرد. JetPack SDK از پلتفرم‌های محبوب انویدیا، از ماژول جدید هم پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه معماری نرم‌افزار هوش مصنوعی CUDA-X نیز مانند دیگر محصولات این حوزه، در Xavier NX استفاده می‌شود. توسعه‌دهنده‌هایی که قصد برنامه‌نویسی زودتر برای Xavier NX را داشته باشند، اکنون می‌توانند با کیت توسعه‌ی Jetson AGX Xavier و نصب پچ برای شبیه‌سازی SoC جدید، فعالیت خود را شروع کنند.

Nvidia Xavier NX

انویدیا در پایان اطلاع‌رسانی درباره‌ی ماژول جدید،‌ اشاره‌ای به استفاده‌ی گسترده از پلتفرم Jetson دارد. آن‌ها ادعا می‌کنند که بیش از ۴۰۰ هزار توسعه‌دهنده از Jetson استفاده می‌کنند و بیش از سه هزار مشتری نیز آن‌ها را برای کاربری‌‌های متنوع به‌کار می‌گیرند. از نمونه‌های عنوان شده در اخبار و گزارش‌های انویدیا می‌توان به PostMates Delivery Robot و پهپاد جدید Skydio اشاره کرد. به‌علاوه دانشگاه استنفورد هم برای توسعه‌ی یک میکروسکوپ مبتنی بر هوش مصنوعی از محصولات انویدیا استفاده کرده است.

کاربرانی که از پلتفرم‌ انویدیا برای توسعه با هدف هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، تجربه‌ی آن را جذاب و قابل‌توجه می‌دانند. به‌عنوان مثال می‌توان به تجربه‌ی کار با Jetson Nano و JetBot اشاره کرد که ابزار، پلتفرم و پشتیبانی عالی را به کاربر ارائه می‌کند. با تکیه بر همین تجربه‌ها می‌توان پیش‌بینی کرد که Xavier NX با قدرت بیشتر و مصرف کمتر، تأثیر عمیقی در صنعت پردازش هوش مصنوعی در رایانش مرزی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات