استفاده از رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه اجباری می‌شود [به‌روزرسانی:اطلاعیه‌ی بانک مرکزی]

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
مطالعه 3 دقیقه
طبق اطلاعیه‌ی بانک مرکزی به شبکه‌ی بانکی کشور، از ابتدای دی ماه سال جاری، رمز ایستا کنار گذاشته شده و برای تمامی خریدهای اینترنتی باید از رمز دوم پویا استفاده شود.
تبلیغات

بانک مرکزی به شبکه‌ی بانکی کشور اعلام کرده است از ابتدای دی ماه سال جاری رمز ایستا باید کنار گذاشته شده و برای تمامی خریدهای اینترنتی از رمز دوم پویا یا یک‌بارمصرف استفاده شود. تست شبکه‌ی بانکی برای اجرایی کردن رمز پویا از ۱۴ آبان ماه آغاز شده است و تمامی مستندات لازم برای اجرا و پیاده‌سازی رمز دوم به شبکه‌ی بانکی کشور ابلاغ شده است.

استفاده از رمز دوم پویا از سال گذشته در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته بود و قرار بود از خرداد ماه سال جاری، تمامی بانک‌ها استفاده از رمز دوم یک‌بارمصرف را برای مشتریان خود الزامی کنند اما به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌های شبکه‌ی بانکی کشور اجرای این طرح به تعویق افتاد. سامانه‌ای که هم‌اکنون توسط بانک مرکزی طراحی شده است امکانی را برای بانک‌های کشور فراهم می‌کند که می‌توانند با اتصال به آن برای کاربران خود رمز دوم یک‌بارمصرف ارسال کنند.

طبق طرح پیاده شده، دارنده‌ی کارت هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی زمانی‌که به درگاه پرداخت منتقل می‌شود با گزینه‌ی دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف مواجه می‌شود و با فشردن آن، رمز یک‌بارمصرف برایش پیامک می‌شود. بانک مرکزی با اجرایی کردن این طرح، مشکل دارندگان گوشی‌های غیرهوشمند را نیز برطرف کرده است. پیش از این طرح، شبکه‌ی بانکی کشور از اپ‌های پرداختی خود برای ارسال رمز پویا استفاده می‌کردند و مشکل این بود که که دارندگان گوشی‌های غیرهوشمند نمی‌توانستند از رمز پویا استفاده کنند.

یکی از چالش‌های پیش روی شبکه‌ی بانکی کشور در اجرای طرح جدید، ارسال به موقع پیامک برای انجام خرید است؛ هم‌اکنون برخی از پیامک‌ها با تأخیر زمانی به دست افراد می‌رسند و این موضوع ممکن است خرید اینترنتی را با چالش روبه‌رو کند، به همین دلیل با وجود پیاده‌سازی این روش همچنان گزینه‌ی استفاده از اپ‌های بانکی برای دریافت رمز دوم وجود دارد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکز نیز در توییتی اعلام کرد به دلیل افزایش فیشینگ در کشور، از ابتدای دی ماه سال جاری استفاده از رمز پویا در شبکه‌ی بانکی کشور الزامی می‌شود.

به‌روزرسانی: بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد از ابتدای دی ماه انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت، صرفا با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود و مردم به‌منظور دریافت رمز و تأیید شماره تلفن همراه خود، به بانک صادرکننده‌ی کارت خود مراجعه کنند.

روابط عمومی بانک مرکزی به اطلاع مشتریان محترم شبکه‌ی بانکی کشور می‌رساند که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در راستای ارتقاء سطح امنیت تراکنش‌های بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم کرده‌اند.از آنجایی‌که انجام تراکنش‌های بانکی و پرداخت از ابتدای دی‌ماه سال جاری صرفا با رمز دوم پویا امکان‌پذیر خواهد بود، خواهشمند است هموطنان عزیز به‌منظور دریافت رمز و تأیید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده‌ی کارت خود مراجعه فرمایند.خاطرنشان می‌سازد در راستای پیشگیری از برداشت‌های غیرمجاز در فضای مجازی لازم است صرفا از درگاه‌های مجاز بانکی و پرداخت استفاده و از ارائه‌ی اطلاعات در درگاه‌های مشکوک جدا خودداری شود.

می‌توانید با مطالعه‌ی راهنمای دریافت رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) برای همه بانک‌ها از مراحل دریافت رمز دوم یک‌بارمصرف بانک‌ مدنظر خود مطلع شوید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات