مایکروسافت: اسلک گستره و ژرفای موردنیاز برای بازآفرینی تعاملات کاری را ندارد

پنج‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت با صحبت‌های اخیرش راجع‌به اسلک، آتش رقابت بین این اپلیکیشن و مایکروسافت تیمز را بیشتر کرده است.
تبلیغات

مایکروسافت درجریان رویداد ایگنایت ۲۰۱۹ از بهبود‌ها و ویژگی‌های جدیدی که به اپلیکیشن مایکروسافت تیمز راه می‌یابند صحبت کرد؛ اتفاقی که درنهایت موجب افزایش رقابت این اپلیکیشن با اسلک می‌شود. در‌حالی‌که ویژگی‌های جدید مایکروسافت تیمز شامل تعامل یا اوتلوک، ادغام وظایف و برخی تغییرات مایکروسافت‌محور می‌شود؛ به‌نظر می‌رسد که ردموندی‌ها همچنان روی تعامل با اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث تمرکزی ندارند؛ اتفاقی که اسلک به‌عنوان رقیب، دقیقا رویه‌ی برعکسش را برگزیده است.

اسلک حتی پا را فراتر گذاشته و قصد دارد تعامل خود با برنامه‌‌های شخص‌ثالث را در آینده‌ی نزدیک بیشتر کند. هم‌اکنون این سرویس از بیش‌ از ۱۸۰۰ اپلیکیشن میزبانی می‌کند. البته اسلک برای بقا به‌ چنین تعاملاتی نیاز دارد؛ زیرا در آن‌ سو مایکروسافت از مجموعه‌ی نرم‌افزاری قدرتمندی به‌نام آفیس بهره می‌برد که توان رقابتی زیادی را در اختیار مایکروسافت تیمز قرار می‌دهد. با‌توجه‌به رویکرد متفاوت دو سرویس، این پرسش پیش می‌آید که آیا شرکت‌ها زنجیره‌ی اپلیکیشن‌های شخص‌ثالث اسلک را ترجیح می‌دهند یا وزنه‌ی ‌حضور مجموعه‌ی نرم‌افزاری آفیس در مایکروسافت تیمز چیزی فراتر را به مشتریان ارائه می‌کند؟

برای پاسخ به این پرسش، گفت‌و‌گویی با جرد اسپاتارو، معاون حقوقی مایکروسافت ۳۶۵ شکل گرفت تا از چشم‌انداز و برنامه‌های ردموندی‌ها برای آینده Microsoft Teams و رقابت با اسلک بیشتر بدانیم. 

اسپارتو می‌گوید:

بررسی و مقایسه‌ی این دو [سرویس]، یعنی اسلک و تیمز برای مردم خیلی راحت است. از دیدگاه من، هر دو رویکرد مجزایی برای افزایش بهره‌وری افراد برگزیده‌اند. 

رویکرد متفاوتی که اسپارتو به آن اشاره کرد، باعث شده تا مایکروسافت اپلیکیشن تیمز را به مرکزی برای همکاری افراد تبدیل کند. برای تبدیل مایکروسافت تیمز به چنین مرکزی، ردموندی‌ها اپلیکیشن‌های قدرتمندی نظیر اوتلوک، آفیس، یامر و همگام‌سازی وظایف را درکنار انبوهی از موارد دیگر با تیمز یکپارچه‌سازی کرده‌اند. 

Microsoft Teams

این پایان کار نیست؛ زیرا طبق گفته‌ی اهالی مایکروسافت، این شرکت روی نرم‌افزار و سرویس‌های جدیدی کار می‌کند که درنهایت راهشان را به تیمز باز می‌کنند. فریم‌ورک Fluid‌ یکی‌ از همین ساخته‌های جدید است که ایده‌ها را از اسناد استخراج کرده و به افراد مختلف اجازه می‌دهد تا تحت یک برنامه‌ی مبتنی‌بر ابر با حاشیه‌نویسی، اضافه‌کردن نمودار، جدول و...، راجع‌به ایده‌ها اصولی‌تر بحث‌و‌گفتمان کنند. ساده‌ بگوییم، مایکروسافت تیمز رؤیای تبدیل‌شدن به مرکزی برای تجربه‌ی اپلیکیشن‌های قدرتمندی نظیر ورد یا فریم‌ورک Fluid را درکنار همکاران در سر می‌پروراند.

اسپاتارو می‌گوید:

چنین چیزی برای ما (به‌عنوان مایکروسافت)، تغییر عظیمی محسوب می‌شود؛ همچنین برای کاربران نهایی ما نیز تغییر عظیمی به‌شمار می‌رود و واقعا ما را از اسلک که کارش را با محیط کار خلاقانه‌ی مبتنی‌بر گفت‌و‌گوی متنی آغاز کرد، متمایز می‌سازد. با‌این‌حال فکر می‌کنیم که اسلک آن گستره و ژرفایی که برای بازآفرینی تعاملات کاری با همکاران نیاز است، در خود نخواهد داشت.
Slack

دلیل تفاوت رویکرد مایکروسافت و اسلک را باید در تفاوت محصول و مشتری نهایی جست‌و‌جو کرد. اسلک بامؤفقیت کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط را هدف قرار داده؛ در‌حالی‌که آن‌ سو، مایکروسافت با بهره‌گیری از قدرت آفیس، سازمان‌های بزرگ را موردهدف قرار داده است.

اسپاتارو در ادامه‌ی صحبت‌هایش یک موضوع آماری را نیز فاش می‌کند. او می‌گوید: 

درحال‌ حاضر بیش‌ از یک میلیون اپلیکیشن شخص‌ثالث فعال به‌صورت ماهانه به مجموعه مایکروسافت ۳۶۵ متصل هستند. برای ما ابدا مسئله‌ی رقابت با اسلک مطرح نیست؛ بلکه رقابت بر سرِ رسیدن به مقصد موردنظر مشتریان است؛ مقصدی که شیوه‌ی جدید کارکردن را به‌همراه دارد.علاوه‌بر علاقه برای دنبال‌کردن داده‌های آماری مربوط‌به اسلک، دیدگاه بسیار بزرگتری نسبت‌به آنچه مردم در تلاش برای انجام‌دادنش هستند، داریم؛ دیدگاهی که ژرفا و گستره‌ی مایکروسافت ۳۶۵ در آن جای دارد.

طبق عقیده‌ی مایکروسافت، فرایند یکپارچه‌سازی سرویس‌های شخص ثالث نظیر دراپ‌باکس، زوم و... با اسلک شتاب‌زده انجام می‌شود؛ اتفاقی که به باور ردموندی‌ها پیامد‌های مثبتی برای مشتری نهایی نخواهد داشت. اسپاتارو مرکزی‌بودن مایکروسافت تیمز را دلیلی برای برتری این نرم‌افزار نسبت‌به رقبایش می‌داند؛ زیرا کاربر درحالی‌که با یک سرویس واحد کار می‌کند، به کارکرد‌های چندین سرویس و نرم‌افزار ازجمله مجموعه نرم‌افزاری آفیس دسترسی دارد.

اسپاتارو در ادامه می‌گوید:

از توانایی رقابت‌کردن و به‌دنبال آن، پیروز‌شدن‌مان بسیار هیجان‌زده هستم. فکر می‌کنم که تنش موجود در بازار کاملا مشهود است؛ اما خود این تنش بهترین اتفاق را برای مشتریان رقم می‌زند. [تنش] ما را وادار می‌کند تا در رده‌ی خود بهترین باشیم.

طبق آخرین اطلاعات، کاربران اسلک بیشتر از مایکروسافت تیمز این سرویس را دوست دارند؛ با‌این‌حال، باید دید که اضافه‌شدن سرویس‌های قدرتمند مایکروسافت می‌تواند این رویه را تغییر دهد یا خیر. مدیران اسلک در صحبت‌های خود هیچ‌گونه نگرانی نسبت‌به اضافه‌شده مجموعه آفیس ۳۶۵ از خود نشان نداده‌اند، اما بیش‌ از اینکه نظر مدیران شرکت‌ها دراین‌زمینه سرنوشت‌ساز باشد، تصمیم مشتریان نتیجه را مشخص می‌سازد؛ مشخصا، هم‌اکنون در ابتدای یک نبرد هستیم، نبردی که پیروز آن تعاملات کاری را متحول خواهد ساخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات