بخش تولید هسته سفارشی CPU سامسونگ تعطیل شد

دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
براساس اخبار رسمی، سامسونگ بخش تولید هسته‌ی سفارشی CPU را تعطیل کرده است و قصد دارد در تراشه‌های آینده‌اش از هسته‌های آرم بهره بگیرد.
تبلیغات

سامسونگ در خبری ناامیدکننده اعلام کرده است قصد دارد یکی از بخش‌های فعالش را به‌طور کامل تعطیل کند. براساس اخبار رسمی، فعالیت بخش تولید هسته‌ی سفارشی CPU در شرکت سامسونگ قرار است برای همیشه متوقف شود. این مرکز تحقیق‌و‌توسعه که حدودا ۲۹۰ نفر در آن کار می‌کنند، دیگر روی پروژه‌های آینده‌ی سامسونگ کار نخواهد کرد. 

مدت‌ها است تراشه‌های سری اکسینوس سامسونگ ازلحاظ عملکرد در‌مقایسه‌با تراشه‌های سری اسنپدراگون کوالکام همواره در رده‌ی دوم قرار می‌گیرند و در بنچمارک‌ها توانایی رقابت با این تراشه‌ها را ندارند. گفته می‌شود سامسونگ به‌همین‌دلیل تصمیم گرفته است در محصولات آینده‌اش برای افزایش قدرت پردازشی، از هسته‌های آرم (ARM) استفاده کند.

براساس گزارش جدید، از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۰ دی ۱۳۹۸) تمام کارکنان بخش تولید هسته‌ی سفارشی CPU سامسونگ از کارشان برکنار خواهند شد و اخراج آنان تصمیمی دائمی به‌شمار می‌‌آید. البته این اخراج شامل حال سه‌هزار نفری نمی‌شود که هم‌اکنون در کارخانه‌ی تولید تراشه‌ی سامسونگ در شهر آستین مشغول فعالیت هستند.

exynos

مایکل گلیز به نمایندگی از سامسونگ در‌این‌باره می‌گوید:

این تصمیم تأثیری روی کارخانه‌ی Semiconductor سامسونگ در شهر آستین تگزاس نخواهد گذاشت. ما با تمامی کارکنان اخراج‌شده با احترام برخورد و کمک‌هزینه‌های مناسبی به آنان اعطا کردیم. درضمن، به‌طور دقیق و با احترام ماجرا را برایشان شرح دادیم. این اتفاقات بسیار سخت هستند. مردم همیشه هنگام شنیدن این اخبار از خودشان می‌پرسند «با اخراج‌شده‌ها به‌درستی رفتار شده است؟»، باید بگوییم «بله، با آن‌ها به‌خوبی رفتار کرده‌ایم». این حقیقت که افراد مذکور در حال از‌دست‌دادن شغلشان هستند، اتفاقی تأسف‌بار است».

تراشه‌های فعلی سامسونگ قدرت پردازشی فراوانی دارند؛ اما مصرف انرژی آن‌ها نیز زیاد است

گلیز در ادامه‌ی صحبت‌هایش می‌گوید تصمیم اخراج ۲۹۰ از کارکنان به این دلیل گرفته شده است که سامسونگ قصد دارد با متمرکزکردن منابعش روی موضوعات مهم‌تر، همچنان در آینده نیز به‌خوبی با رقبای بازار رقابت کند. کوالکام در‌مقایسه‌با سامسونگ، تاکنون توانسته است تراشه‌های بسیار بهتری ازلحاظ قدرت پردازشی و مصرف انرژی تولید کند. این یعنی گوشی‌هایی که به تراشه‌‌های کوالکام مجهز شده‌اند، در‌مقایسه‌با گوشی‌های مجهز به تراشه‌‌های سامسونگ به‌طور کلی عمر بهتری از خود نشان می‌دهند.

در‌همین‌زمینه پیش‌بینی می‌شود تراشه‌ی اکسینوس ۹۸۳۰ سامسونگ درصورت استفاده از هسته‌های سفارشی این شرکت، ازلحاظ عملکرد در بنچمارک‌ها در پشت اسنپدراگون ۸۶۵ قرار بگیرد. همچنین، ازآنجاکه انتظار می‌رود سامسونگ بخواهد در تراشه‌های آینده‌اش از هسته‌های قدرتمند آرم بهره ببرد، پیش‌بینی می‌کنیم این تراشه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند. در شایعاتی اعلام شده است سامسونگ قصد دارد تراشه‌ی موردانتظار اکسینوس ۹۸۳۰ را با چهار هسته‌ی پردازشی Cortex-A77 آرم تولید کند.

اکسینوس 8895

تراشه‌‌هایی نظیر اکسینوس ۹۹۰ که پیش‌تر سامسونگ معرفی کرده است، به‌احتمال زیاد همچنان از هسته‌های سفارشی خود این شرکت استفاده خواهند کرد؛ اما محصولات بعدی کره‌ای‌ها به هسته‌ها‌ی آرم مجهز خواهند شد. گفته می‌شود هواوی نیز قصد دارد رویکردی مشابه اتخاذ کند. ظاهرا تراشه‌های کرین ۹۹۰ و کرین ۹۹۰ 5G هواوی از هسته‌های Cortex-A76 آرم استفاده می‌کنند تا عملکرد پردازشی بسیار قدرتمندی داشته باشند.

سامسونگ احتمالا روی پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی برای گوشی‌هایش کار می‌کند

طبق گفته‌های پاتریک موردهد، از تحلیلگران شناخته‌شده‌ی صنعت موبایل شاغل در شرکت Moor Insights and Strategy، سامسونگ تصمیم جدیدش را به‌یک‌باره نگرفته است. او می‌گوید در ماه اخیر، برخی منابع بارهاوبارها زمزمه‌هایی از اخراج برخی از کارکنان بخش تولید هسته‌ی CPU سامسونگ را می‌شنیده و این شایعات روزبه‌روز تقویت می‌شده‌اند. او می‌گوید گرچه هسته‌های پردازشی سفارشی این غول کره‌ای بسیار قدرتمند بودند، مصرف انرژی آن‌ها نگرانی مهمی به‌حساب می‌آمده است. او معتقد است:

پردازنده‌های سفارشی اخیر سامسونگ قدرتمند بودند؛ اما انرژی زیادی مصرف می‌کردند. کاری که سامسونگ در‌حال‌حاضر می‌خواهد انجام دهد، این است که مجوز طراحی هسته‌های جدید را از آرم دریافت کند. 

اقدامات اخیر سامسونگ نشان می‌دهد این شرکت در ابتدا قصد نداشته بخش تولید هسته‌های سفارشی را تعطیل کند؛ چراکه در سال‌های گذشته، حدودا ۱۷ میلیارد دلار در کارخانه‌های ساخت تراشه‌اش در آستین تگزاس سرمایه‌گذاری کرده بود. البته متأسفانه با درنظرگرفتن موانع زیادی که سر راه سامسونگ پدیدار شدند، احتمال می‌دهیم این شرکت بهترین تصمیم ممکن را گرفته باشد. 

تراشه اگزینوس

تحلیلگران گفته‌اند آینده‌ی سامسونگ درزمینه‌ی تولید تراشه احتمالا روشن خواهد بود. این شرکت کره‌ای مدتی پیش از عقد قرارداد همکاری با AMD خبر داد؛ موضوعی که می‌تواند نشان دهد احتمالا سامسونگ مشغول کار روی پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) سفارشی‌سازی‌شده‌ی ویژ‌ه‌ای است و قصد دارد از آن در گوشی‌های آینده‌اش بهره بگیرد. گزارش‌ها اخیر می‌گویند نخستین دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌ی گرافیکی سفارشی سامسونگ احتمالا تا سال ۲۰۲۱ به بازار نخواهند آمد. 

طبق ادعای شایعه‌های اخیر، سامسونگ به‌تنهایی روی پردازنده‌ی گرافیکی دیگری نیز کار می‌کند و احتمالا از آن در گوشی هوشمند گیمینگی استفاده خواهد کرد که قصد دارد روانه‌ی بازار کند. افزون‌بر‌این، در شایعه‌ای جداگانه آمده است سامسونگ موفق شده است معماری اختصاصی و جدیدی برای پردازنده‌های گرافیکی  تولید کند و قصد دارد از آن در گوشی‌های هوشمند و حتی ابررایانه‌ها استفاده کند. در‌حال‌حاضر، گفته‌های یادشده فقط در حد حدس و گمان هستند و نمی‌توانیم به‌عنوان گفته‌هایی رسمی به آن‌ها اتکا کنیم.

همچنین، اگر نگاهی به شایعه‌های جدیدی بیندازیم که رسانه‌های مختلف منتشر کرده‌اند، به این نتیجه می‌رسیم که درست است بخش تولید هسته‌ی سفارشی CPU سامسونگ تعطیل شده؛ اما این شرکت قصد دارد به‌طور ویژه روی پردازنده‌های گرافیکی کار کند. آینده‌ برای بخش تولید تراشه در سامسونگ، هیجان‌انگیز به‌نظر می‌رسد.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تصمیم جدید سامسونگ چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S ،J ،M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی دردسترس خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات