موتورولا ریزر با سیستم‌عامل اندروید و فرم تاشدنی معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
موتورولا بالاخره از نسخه‌ی اندرویدی ریزر رونمایی کرد. گوشی جدید شرکت با فرم تاشدنی و قیمت ۱،۵۰۰ دلاری، سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه می‌شود.
تبلیغات

موتورولا به‌صورت رسمی از جدیدترین گوشی هوشمند اندرویدی خود رنمایی کرد. Moto Razr که از نام یکی از مشهورترین محصولات شرکت بهره می‌برد، ۱۳ نوامبر در رویدادی رسمی معرفی شد و تأییدیه‌های لازم FCC را نیز برای عرضه‌ی نهایی دریافت کرد. قبلا شایعه‌های متعددی پیرامون موتو ریزر جدید در رسانه‌های فناوری منتشر شده بود و اولین تصاویر از محصول جدید، بسیاری از آن‌ها را تأیید می‌کند.

گوشی موتورولا موتو ریزر ۲۰۱۹ بازطراحی یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین گوشی‌های همراه تاریخ بوده که برای کاربردها و قابلیت‌های امروز بهینه‌سازی شده است. ریزر جدید به‌جای دکمه‌های فیزیکی در داخل گوشی، با یک نمایشگر تاشدنی OLED عرضه می‌شود که آن را در دسته‌ی گوشی‌های آینده‌نگرانه‌ی تاشدنی قرار می‌دهد؛ دسته‌ای که قبلا محصولاتی همچون سامسونگ گلکسی فولد و هواوی میت ایکس به آن راه یافته‌اند. قیمت محصول جدید موتورولا نیز آن را در دسته‌ی فوق گران‌قیمت بازار قرار می‌دهد. ریزر جدید با برچسب ۱،۵۰۰ دلاری و به‌صورت پک اختصاصی ورایزن به بازار عرضه خواهد شد.

طراحی لولای موتو ریزر را می‌توان جذاب‌ترین بخش آن دانست. سامسونگ قبلا با گلکسی فولد، بهترین تلاش‌های خود را نشان داد. طراحی کره‌ای‌ها به‌خاطر اصرار به استفاده از نمایشگر کاملا تخت، پس از اولین مرتبه‌ی تا شدن، یک چین‌خوردگی دائمی را در نمایشگر ایجاد می‌کند. درمقابل، موتو ریزر به‌صورت کاملا تخت تا نمی‌شود و یک فضای خالی بزرگ در اطراف لولای نمایشگر وجود دارد. طراحی موتو ریزر، فضای کافی را برای تا شدن صحیح به نمایشگر می‌دهد.

نمایشگر موتو ریزر به لطف طراحی مناسب، بین دو صفحه‌ی کاملا تخت گرفتار نمی‌شود. گوشی پس از تا شدن، یک منحنی نرم را در نمایشگر ایجاد می‌کند و درنهایت شاهد چین‌خوردگی آن نیستیم. برای تجسم بهتر طراحی موتو ریزر جدید تصور کنید که کاغذی را تنها با رساندن لبه‌ها به یکدیگر تا کرده‌اید. در پایان نیز محل تا را فشار ندهید تا لبه و چین‌خوردگی دائمی در آن ایجاد نشود.

موتورولا در سال ۲۰۱۸ پتنتی برای گوشی هوشمند تاشدنی ثبت کرد که جزئیات طراحی لولای بهینه را نشان می‌دهد. مکانیزم لولای گوشی آن‌ها برخلاف گلکسی فولد در پشت نمایشگر قرار ندارد و مناطق چپ و راست آن را پوشش می‌دهد. چنین سبکی از لولا، به نمایشگر امکان می‌دهد تا با منحنی نرم به داخل محفظه‌ی گوشی تا شود. موتورولا در توضیح طراحی می‌گوید که لولای به‌کاررفته در موتو ریزر، «دارای صفحه‌های متحرک پشتیبان است که در زمان باز بودن گوشی از نمایشگر پشتیبانی می‌کند، اما در زمان بسته‌شدن از مسیر تاشدن دور می‌شود.» درنهایت طراحی موتو ریزر، لولایی بدون فضای خالی و البته بدون ایجاد چین‌خوردگی در نمایشگر ایجاد می‌کند.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

طراحی لولای موتو ریزر را می‌توان ویژگی خاص و حرفه‌ای آن دانست

نمایشگر موتو ریزر پس از تاشدن یک منحنی بسته را تشکیل می‌دهد و چین‌خوردگی نخواهد داشت. درنتیجه در میانه‌ی نمایشگر (برخلاف گلکسی فولد) شاهد خطوط منحرف‌کننده‌ی نور نخواهیم بود. این طراحی برای سخت‌افزار نمایشگر نیز بهتر است، چرا که فشار کمتری به پیکسل‌های اطراف بخش تاشدنی وارد می‌کند. در نمونه‌های اولیه‌ی گلکسی فولد شاهد کاهش نوردهی نمایشگر در اطراف خط تا بودیم که به‌خاطر فشار بیش از حد ایجاد می‌شدند.

موتورولا در گوشی هوشمند خود ویژگی‌های خاصی را در نمایشگر ایجاد کرده است. نمایشگر ۶/۲ اینچی با روزولوشن ۸۷۶*۲۱۴۲ به‌صورت منحنی زیبایی تا می‌شود که شباهت زیادی به طراحی قدیمی ریزر دارد. بریدگی بالای نمایشگر، علاوه بر دوربین جلو شامل اسپیکر جلو هم هست. در تصاویر منتشرشده توسط FCC از موتو ریزر، جزئیات کاملی از نمایشگر آن دیده می‌شود. مشاهده‌ی نمایشگر خارج از بدنه‌ی گوشی، جزئیات قابل‌توجه و پیچیده‌ی آن را نشان می‌دهد.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

با نگاهی به طراحی گوشی جدید موتورولا این سؤال ایجاد می‌شود که آن‌ها نمایشگر گوشی را از چه منبعی تهیه کرده‌اند؟ سامسونگ به‌عنوان پیش‌گام بازار نمایشگرهای تاشدنی شناخته می‌شود. البته آن‌ها پس از صرف ۶ سال زمان و حدود ۱۳۰ میلیون دلار سرمایه برای توسعه‌ی فناوری، انحصار آن را برای محصولات خود حفظ کرده‌اند. ظاهرا موتورولا برای تأمین نیاز خود در بخش نمایشگر به دو منبع رجوع می‌کند. یکی از آن‌ها تولیدکننده‌ی چینی جوان و آینده‌دار پنل‌های OLED یعنی BOE است که نمایشگر هواوی میت ایکس را نیز تأمین کرد. TCL، همکار دیگر موتورولا در نمایشگرهای تاشدنی محسوب می‌شود که گوشی‌های هوشمندی را نیز با برندهای Palm و Blackberry به بازار عرضه می‌کند.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

موتورولا برای ریزر جدید مانند نمونه‌ی قدیمی یک نمایشگر دوم در نظر گرفته است؛ پنل ۲/۷ اینچی که با رزولوشن ۶۰۰*۸۰۰ وظیفه‌ی نمایش اعلان‌ها را بر عهده دارد. به‌علاوه می‌توان قابلیت‌هایی همچون کنترل موسیقی، تصویربرداری سلفی یا حتی استفاده از گوگل اسیستنت را به فهرست امکانات نمایشگر دوم افزود که همگی بدون نیاز به بازکردن گوشی ممکن می‌شوند. طراحی رابط کاربری برای نمایشگر دوم کاملا جدید به‌نظر می‌رسد. پنل کوچک به‌‌جای نمایشی شبیبه به پنل اعلان‌های اندروید، یک رابط کاربری تمام صفحه را برای هر عملکرد ارائه می‌کند که کاربر امکان جابه‌جایی بین آن‌ها را دارد. هنوز مشخصی نیست که طراحی جدید در دسته‌ی قبلیت‌های اندروید قرار می‌گیرد یا طراحی انحصاری موتورولا ریزر محسوب می‌شود.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

موتو ریزر در زمان خود یک گوشی زیبا و جذاب محسوب می‌شد. طراحی باریک و ظاهر جذاب، کاربران متعددی را به خرید آن واداشت. درباره‌ی ریزر جدید این سؤال مطرح می‌شود که آیا شاهد همان جذابیت‌های گذشته خواهیم بود؟ با نگاه اولیه به تصاویر نمی‌توان پاسخ روشنی داد، اما ابعاد و برخی جزئیات، نشان از یک دستگاه ریزر با ابعاد بزرگ‌تر دارند. مشهورترین نسخه از موتورولا ریزر به‌نام V3، ابعاد ۵۳*۹۸ میلی‌متر با ضخامت ۱۳/۹ میلی‌متر داشت. ریزر جدید با ابعاد ۷۲*۱۷۷ و ضخامت ۱۴ میلی‌متری معرفی شد؛ درنتیجه ریزر جدید باریکی نمونه‌های اصلی را دارد، اما بلندتر و عریض‌تر است. ابعاد گوشی‌های ریزر، طراحی نزدیک به مربع را ایجاد می‌کند، اما به هرحال نسخه‌ی جدیدتر ۱۳۸ درصد بزرگ‌تر به‌نظر می‌رسد.

موتو ریزر در استانداردهای امروزی گوشی آن‌چنان باریکی محسوب نمی‌شود

تصور و انتظار کاربران دنیای موبایل از باریک بودن گوشی‌های هوشمند، از سال ۲۰۰۴ تا امروز تغییر کرده است. باریکی آیفون با عرضه‌ی آیفون ۶ با ابعاد ۶/۹ میلی‌متری به کمترین حد رسید. در گوشی‌هی اندرویدی، رکورد در دستان Vivo X5 Max با ضخامت ۴/۷۵ میلی‌متر قرار دارد. ضخامت ۱۴ میلی‌متری ریزر جدید به‌خاطر بخش پایینی آن (که حسگر اثر انگشت را در خود جای داده است) همیشه وجود دارد، اما با باز شدن گوشی، بخش‌های باریک آن با ضخامت هفت میلی‌متری دیده می‌شوند.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

گوشی‌های هوشمند امروزی، ضخامت میانگین ۷/۸ میلی‌متری دارند؛ درنتیجه باریکی ریزر جدید با ابعاد هفت میلی‌متر، آن‌چنان خاص به‌نظر نمی‌رسد. گوشی جدید موتورولا در حالت باز ضخامتی نزدیک به گوشی هوشمند عادی دارد و در حالت بسته، ضخامت آن دوبرابر گوشی‌های دیگر می‌شود.

طول و عرض موتو ریزر آن را از دسته‌ی گوشی‌های هوشمند کوچک خارج می‌کند. عرض گوشی هوشمند، باریکی آن را در دستان نشان می‌دهد و ریزر با ۷۲ میلی‌متر عرض، در دسته‌ی گوشی‌های متوسط قرار می‌گیرد؛ ابعادی که آن را بین گلسی S10 با عرض ۷۰ میلی‌متر و گلکسی S10 پلاس با عرض ۷۴ میلی‌متر قرار می‌دهد. عرض گوشی جدید باعث می‌شود تا نتوان آن را یک به‌روزرسانی کاملا شبیه به ریزر اصلی بدانیم. نسبت ابعاد در موتو ریزر، آن را به گوشی کوتاه‌تر و عریض‌تری نسبت به نسخه‌ی اصلی تبدیل می‌کند. ابعاد ۱۷۱/۵ میلی‌متری در حالت باز، ریزر را در صدر فهرست بلندترین گوشی‌های بازار قرار می‌دهد که حتی از غول‌های بزرگی همچون گلکسی نوت 10 پلاس و وان‌پلاس 7 تی پرو (با ابعاد حدود ۱۶۲ میلی‌متر) هم بزرگ‌تر است.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

گوشی‌های هوشمند تاشدنی طبق تعریفی که گلکسی فولد و هواوی میت ایکس ارائه کردند، گوشی‌های هوشمند با ابعاد عادی محسوب می‌شوند که در حالت باز شبیه به یک تبلت کوچک عمل می‌کنند. این رویکرد قطعا در موتو ریزر دیده نمی‌شود. به‌علاوه فرم فاکتور آن به‌خاطر ابعاد حدود دو برابر نسبت به نسخه‌ی اصلی، از دسته‌ی گوشی‌های کوچک هم خارج می‌شود. درواقع ریزر جدید را می‌توان گوشی هوشمندی دانست که از وسط تا می‌شود. طراحی گوشی‌های هوشمند استاندارد، کالایی با ابعاد بلند و باریک را در جیب کاربر قرار می‌دهد، اما موتورلا اعتقاد دارد طراحی مربعی و ضخیم‌تر، تجربه‌ی کاربری بهتری دارد.

موتو ریزر با سیستم‌عامل اندروید عرضه می‌شود. لبه‌های منحنی بالا و پایین و بریدگی نمایشگر، فضاهایی را ایجاد می‌کنند که برای اپلیکیشن‌ها غیرکابردی هستند. اپلیکیشن‌های اندرویدی به‌صورت پیش‌فرض در شکل مستطیلی طراحی می‌شوند، درنتیجه منحنی‌های بالایی و پایینی باید با نرم‌افزار سیستمی به‌صورت گوشه‌های مستطیلی نمایان شوند. به‌علاوه باید فاصله‌ای برای دکمه‌ای ناوبری و آیکن‌های وضعیت هم وجود داشته باشد که آن‌ها هم طراحی به‌صورت خطوط مستقیم دارند؛ درنتیجه فضای زیادی در گوشی جدید موتو ریزر به رابط کاربری اندروید در سطح سیستمی اختصاص پیدا می‌کند. شایان ذکر است، موتو ریزر جدید با اندروید ۹ پای عرضه می‌شود و خبری از اندروید جدید ۱۰ در آن نیست.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

پردازنده موتو ریزر جدید آن را در دسته‌ی میان‌رده قرار می‌دهد

موتورولا در گوشی هوشمند جدید خود از پردازنده‌ی میان‌رده‌ی اسنپدراگون ۷۱۰ استفاده کرده که آن را از دسته‌ی گوشی‌های پرچم‌دار خارج می‌کند. پردازنده‌ی مذکور، هشت هسته‌ی پردازشی Kryo 360 دارد. دو هسته‌ی پردازشی قدرتمند آن با فرکانس ۲/۲ گیگاهرتز و ۶ پردازنده‌ی کم‌قدرت دیگر، با فرکانس ۱/۷ گیگاهرتز فعالیت می‌کنند. اسنپدراگون ۷۱۰ با معماری ۱۰ نانومتری را می‌توان یک SoC با عمر بیشتر از یک سال دانست که یک نسل قبل‌تر از پردازنده‌های پرچم‌دار هفت نانومتری امروزی مانند اسنپدراگون ۸۵۵ قرار می‌گیرد. انتخاب پردازنده‌ی موتورولا را می‌توان تصمیمی استراتژیک برای اقتصادی کردن گوشی و امکان استفاده از برچسب ۱،۵۰۰ دلاری دانست. رقیب کره‌ای یعنی گلکسی فولد با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۵۵، قیمت دو هزار دلاری دارد.

نسخه‌ی پایه‌ی موتو ریزر با ۶ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی به بازار عرضه می‌شود. باتری این گوشی به‌صورت دو بخش مجزا در بالا و پایین قرار دارد که در مجموع قدرت ۲،۵۱۰ میلی‌آمپر ساعت را عرضه می‌کند. در هفته‌های گذشته انتقادهای متعددی به گوگل وارد شد که در پیکسل 4 از باتری کوچک ۲،۸۰۰ میلی‌آمپری استفاده کرده بود. اکنون با یک گوشی هوشمند با نمایشگر بزرگ‌تر روبه‌رو هستیم که باتری کوچک‌تری هم دارد.

motorola razr 2019 / ریزر ۲۰۱۹ موتورولا

درنهایت نکته‌ی جالب‌توجهی در رابط کاربری موتو ریزر وجود دارد که در کنار طراحی کلاسیک، شاید آن را برای عاشقان فناوری جذاب کند. ورج در بررسی عمیق گوشی هوشمند جدید موتورولا، حالت مخفی طراحی Retro را کشف کرد که امکان استفاده از گوشی را با طراحی قدیمی و کیبورد T9 شبیه‌سازی‌شده فراهم می‌کند. طراحی مذکور کاملا کاربردی است و می‌توان آن را لانچری برای موتو ریزر اندرویدی دانست.

موتو ریزر جدید با پکیج اختصاصی ورایزن به بازار عرضه می‌شود. زمان عرضه‌ی نهایی حدود ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۰ اعلام شد. علاقه‌مندان می‌توانند از ۲۶ دسامبر (پنجم دی‌ماه) موتو ریزر را پیش‌سفارش دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات